Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Chef lege dozen

Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Gisteren viel het mij tijdens het rijden ineens op dat ik laag in de toeren een raar hoog "tjilpend" geluid aan de linkerzijde van de motor hoor, het is niet al te hard en het valt vooral op als je afremt op de motor of heel langzaam op het gas gaat, als ik rustig rijd op een constant toerental is het af en toe hoorbaar maar met de minste beweging aan het gas is het weg. Ik heb geen toerenteller maar ik gok dat het geluid zich ergens voordoet tussen de 1500 en de 2000 toeren per minuut.

Koppelen of ontkoppelen maakt geen verschil evenals het feit of de motor wel of niet in de versnelling staat.

Op de zijstandaard kan ik het geluid niet direct reproduceren of het is dusdanig zacht dat ik het niet hoor.

Met ongeveer 57.000 kilometer op de teller zouden het de kettingen kunnen zijn maar wat ik her en der op het internet lees over de distributieketting is dat dit een luid tikkend geluid zou moeten geven, dit geluid is echt hoog en en slechts in een heel klein toeren bereik
hoorbaar. Als ik het geluid zou moeten omschrijving zou ik zeggen dat het twee bekkens zijn die op elkaar liggen te trillen.

Nu heb ik onlangs wel mijn stuur vervangen en daarna de gaskabels van de linkerkant naar de rechterkant van het balhoofd gelegd, daarna heb ik al wel weer de nodige kilometers gemaakt maar is het geluid mij niet opgevallen. Nu is de vraag waar ik het moet zoeken, zou het iets kunnen zijn wat resoneert bij dit toerental of zou het toch de distributie- / nokkenas-kettingen van één van de cilinders kunnen zijn?
Chef lege dozen

Re: Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

De oorzaak is duidelijk, naast een nieuw stuur heb ik ook nieuwe schokbrekers gemonteerd, nu kun je hagon schokbrekers ook met een mooi sierkapje kopen, die zit aan de linkerzijde dus iets scheef en resoneert bij bepaalde toerentallen waardoor je zo'n raar tjilpend dan wel zingend geluid krijgt. |(

Op de standaard (geen middenbok) staat er blijkbaar net iets minder kracht op de schokbreker waardoor je het niet hoort, ik heb het gisteren wel stilstaand getest maar toen zat ik dus naast de motor om beter te luisteren. Daarstraks even langs een kennis gereden en toen ik er op ging zitten en gas gaf was het overduidelijk waar het geluid vandaan kwam.

En om eerlijk te zijn had ik het nog niet in de schokbrekers gezocht omdat het echt klinkt alsof er iets van metaal ronddraait en een schokbreker geen draaiende delen heeft.

Dus ik kan zondag mooi de Bergische rit van de ZAMC rijden :]
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 964
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Bericht door Ro1967 »

Zo zie je maar dat het probleempje totaal anders kan zijn dan dat je verwacht..... Inderdaad zal de linker schokbreker (zijde zijstandaard) meer belast zijn als de motor op de standaard staat, het gewicht komt dan meer op deze schokbreker.
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Chef lege dozen

Re: Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Precies, en ik verwacht al helemaal geen zingende geluiden uit een schokbreker. Vond het ook al abnormaal dat het geluid er zo ineens was (ik ben nogal kritisch op vreemde geluidjes 8) )
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 964
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Vreemd hoog geluid VT 1100 1989

Bericht door Ro1967 »

Toppie dat je het plaatst dat je de oorzaak hebt gevonden... Wie weet loopt er iemand in de toekomst tegen het zelfde probleem aan :D
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Plaats reactie