Distributieketting vervangen?

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter358
Shadow Motorclub leden
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2013, 14:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Distributieketting vervangen?

Bericht door Peter358 »

Heb een vraag, heb mijn motor voor nieuwe banden bij een motoronderhoudsbedrijf, dus geen geen Honda garage. Aangezien er nu 50.000km op de teller staat adviseren ze om gelijk de distributieketting te vervangen, omdat dit waarschijnlijk nog niet gebeurt is. Is dit noodzakelijk. Dacht tot nu dat een Honda Shadow uit '96 hydraulische klepstoters had. Kan op internet en in het onderhoudsboek niets over dit ondrwerp vinden, dus vandaar m'n vraag.
't leven is kort, maak er wat van!
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door john&marjan »

Bij een Honda moet je ook eens de distributie ketting vervangen tussen de 50-60.00 km (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) dit heeft met je afstelling van je kleppen niks te doen.. De ketting slijt ook als is het maar 1-2 mm over de totale lengte. Tikt hij een beetje dan kun je nog even doorrijden ratelt hij constant dan niet te lang wachten en vervangen.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
Peter358
Shadow Motorclub leden
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2013, 14:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door Peter358 »

Bedankt, dit is informatie waar ik iets me kan.
't leven is kort, maak er wat van!
AmsterDan
Forumgebruikers
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 04:46

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door AmsterDan »

Geld die 50k tot 60k km regel voor alle Shadow modellen uit alle jaren?
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door john&marjan »

Normaal gesproken wel ja is het zelfde als een auto dat deze regelmatig vervangen moet worden bij x duizend km. Maar er zijn uitzonderingen die pas na 70-80 duizend km beginnen te ratelen. Heeft ook met rijstijl te maken en onderhoud..... :D :D
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
AmsterDan
Forumgebruikers
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 04:46

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door AmsterDan »

Dat is een beetje het probleem met mijn motor op dit moment. Derde hands, weinig bekend over onderhoud ... wel een leuke prijs en dat sleutelwerk, daar wordt je alleen maar wijzer van. (Zeg ik nu nog lachend, straks waarschijnlijk jankend met overgebleven bouten en moeren in een jam potje waarmee ik geen raad meer weet). Zit momenteel op 56k en nog geen gerommel gehoord. Wel wat ploffen en knallen tijdens deceleratie, eerst de carburateur maar is schoonmaken en afstellen.

Ik dwaal af. Is er misschien een manier om na te gaan of de distributieketting aan vervanging toe is zonder te wachten op geluiden die je in de eerste instantie al niet wil horen?
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Distributieketting vervangen?

Bericht door john&marjan »

Ploffen en knallen is het afstellen van de carbs, deze even ultrasoon laten reinigen, nu de ham vraag wel of niet vervangen van de ketting als het blok toch er uit is en je bent handige Harry, dan zou ik ff naar de kettingen kijken.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Plaats reactie