VT600 loopt niet mooi

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cloner76
Shadow Motorclub leden
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 sep 2011, 22:30
Locatie: Amersfoort

VT600 loopt niet mooi

Bericht door Cloner76 »

Het viel mij laatst in eens op dat mijn blokje bij stationair draaien er een verschillend geluid uit de uitlaten kwam. Bij de achterste uitlaat(cilinder) komen er steeds mooie knallen komen maar bij de voorste lijkt of het af en toe een knal overslaat of dat er geen volledige ontbranding is....Heeft er iemand een idee of dit zo hoort of dat er ergens iets niet goed gaat.

Voor een idee een kijkbuis filmpje: http://youtu.be/w-iNUML_lvY" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Niels.
_________________________

Don't take life too seriouly, nobody makes it out alive anyway....


Welkom in ons midden.
jdr
Forumgebruikers
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2011, 13:06
Locatie: Appelscha

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door jdr »

Was je motor warm bij het maken van het jouwbuis filmpje?
Staat je stationair toerental goed? Misschien is het beter als deze iets hoger staat?

Kijk ook eens naar de bougie.
Dat kun je lekker snel en simpel doen en vaak kun je daar al iets aan aflezen.

Mogelijke oorzaken:
- Stationair toerental te laag
- Bougie of bougie kabel niet goed meer
- Carburateur vervuild
- Synchronisatie carburateurs niet optimaal (dit kan ook een gevolg zijn van het vorige punt)
- Compressie in de cilinder niet goed
- Wellicht nog meer?

Voor een goede ontbranding moet het lucht/benzine mengsel goed zijn, de vonk moet goed zijn en de vonk moet op de juiste tijd komen.
VT1100C1 '87
Gebruikersavatar
Cloner76
Shadow Motorclub leden
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 sep 2011, 22:30
Locatie: Amersfoort

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Cloner76 »

Het is bij zowel bij een koude en warme motor. Bij hogere toeren hoor ik geen verschil meer (kan ook door de herrie van de uitlaat komen :wink: ). Maar om de toeren zo hoog te zetten zodat het wegvalt lijkt mij ook niet goed...

Ik heb ook al twee bougies vervangen maar de andere twee krijg ik er niet uit, deze zitten diep verstopt en mijn pijpsleutel 18mm krijg ik er niet in. Misschien dat ik te voorzichtig ben geweest. De twee die er uit zijn gekomen zien er normaal uit.

Carburateur schoonmaken zat ik te denken om zo'n toevoeging in de benzine te doen, ik weet niet of die flesjes echt hun werk doen. Vroeger draaide ik mijn hand er niet voor om die dingen uit elkaar te halen. Maar dat was bij mijn brommertje (honda C70) te doen. En dat was een stuk makkelijker en minder tijd rovend. Misschien moet ik er wat meer tijd voor vrij maken om dit toch te doen.

Synchronisatie van de carburateurs lijkt mij toch een vak apart....om goed af te stellen, net zoals lucht/benzine verhouding. Ik kan me vergissen natuurlijk. Ik denk dat ik bang ben dat hij straks slechter gaat lopen dan hij nu doet.

Hoe kun je de compressie meten?

Ik morgen mij er nog eens in verdiepen.
Gr. Niels.
_________________________

Don't take life too seriouly, nobody makes it out alive anyway....


Welkom in ons midden.
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 964
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Ro1967 »

Ik heb een honda gereedschapset bij de motor, hier zit een bougiesleutel bij die wel in die gaten past.... een normale bougiesleutel past bij mij ook niet, bij 2 bougie's wel bij 2 niet.
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Cloner76
Shadow Motorclub leden
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 sep 2011, 22:30
Locatie: Amersfoort

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Cloner76 »

Die zat er bij mij natuurlijk niet bij, zoals bij zovelen....Morgen ga ik op zoek naar eentje. Wie weet waar je deze kunt verkrijgen?
Gr. Niels.
_________________________

Don't take life too seriouly, nobody makes it out alive anyway....


Welkom in ons midden.
jdr
Forumgebruikers
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2011, 13:06
Locatie: Appelscha

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door jdr »

Ja, de diepliggende bougies zijn lastig te verwijderen met standaard gereedschap. heb je geen gereedschap setje bij de motor?

De motor moet ongeveer 1000 toeren draaien stationair. Als dit te laag staat kun je deze wat omhoog zetten en kijken of het probleem daarmee is opgelost.
Makkelijke test, kost niets...

Als de motor voorheen wel goed liep, is mijn eerste gedachte toch dat de carburateurs niet helemaal schoon zijn. Met name de stationair sproeier van één van de carbs.
Je zou het kunnen proberen met Forte o.i.d. maar dan moet je er wel voor zorgen dat dit ook door de stationair sproeiers komt. Dus spul erin, tijdje stationair laten lopen, stukje rustig rijden, nog even stationair...
Ik hoor wisselende resultaten met dat goedje...
Anders toch even de carbs eraf en met name stationair sproeiers reinigen...

Afstellen van het mengsel zou ik eerst niet aan beginnen als je dat niet eerder hebt gedaan. Ik vermoed dat dat ook wel goed zit als het rijden verder geen problemen geeft (genoeg power, etc.).

Synchroon afstelling kan nog een probleem zijn als 1 van de gasschuiven in de carburateur niet helemaal sluit bij gas dicht. Ik vermoed echter dat je een slechte afstelling ook wel verneemt bij het rijden (meer trillingen dan normaal).
Synchroon stellen kan het beste met vacuum meters, maar ook in de carburateur staan merktekens bij de gasschuiven om het zonder meters te doen.

Compressie meten moet met een compressiemeter aangesloten op een bougie opening. Aangezien je al vraagt hoe het moet, zul je niet zo'n meter hebben ;-)
Dit is bovendien echt een laatste optie, want als je te weinig compressie hebt is er in je blok iets aan de hand (zuigerveren o.i.d.).
Ook is de kans dat dit je probleem is gering, gezien je niet aangeeft met rijden last te hebben...
VT1100C1 '87
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 964
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Ro1967 »

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ousPage=lr

Op marktplaats staan diverse setjes..... Marktplaats>motoren>onderdelen honda> Zoekfunctie>gereedschap
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Cloner76
Shadow Motorclub leden
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 sep 2011, 22:30
Locatie: Amersfoort

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Cloner76 »

Bedankt voor de link, maar ik ben even langs de lokale motor shop geweest en heb daar eentje gevonden die paste. Maar goed ook omdat de eerste twee die ze pakten niet paste....

Nu zijn de andere twee bougies ook vervangen en nog steeds het zelfde.
Ook heb ik zo'n flesje in de benzine tank gegooid om de boel intern schoon te krijgen. Ook hier nog het zelfde, behalve dat voor mijn gevoel dat hij nu wel sneller optrekt....Dus de volgende stap zal toch de carbs schoon maken. Daar moet ik nog een gaatje in de planning voor maken, aangezien dat wel wat tijd zal kosten.
Gr. Niels.
_________________________

Don't take life too seriouly, nobody makes it out alive anyway....


Welkom in ons midden.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door Te©h »

De voorste carb iets rijker zetten door het emissieschroefje iets uit te draaien. Als het toerental stijgt,deze met de stelknop weer naar beneden stellen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
knutsel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: VT600 loopt niet mooi

Bericht door knutsel »

trek linksvoor eens je bougie kabel eraf, loopt hij dan slechter of blijft het hetzelfde, vaak is deze kabel net te kort en maakt deze geen goed contact. kijk ook eens of alle 4 bougies vonken, het gebeurd vaak dat ze aan de kabel trekken i.p.v. de dop zodat de kabel een breuk ontstaat. al een paar keer gehad hier.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Plaats reactie