Hoe kan ik mijn druppellader testen?

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter358
Shadow Motorclub leden
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2013, 14:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Hoe kan ik mijn druppellader testen?

Bericht door Peter358 »

Verleden jaar heb ik bij Roukema een nieuwe accu gekocht omdat volgens mijn garage de oude bijna op was. Heb de motor zins '14 en geen idee hoe oud de accu was. Dus in maart 2016 nieuwe accu bij Roukema gekocht, heeft het prima gedaan. In de stalling '16/'17 is de accu onder een druppellader geweest. Onlangs de motor opgehaald, wou niet starten, accu was leeg. Motor met behulp van andere accu gestart, en direct lopen. 50km gereden en de motor weggezet. Volgende dag wederom niet starten, accu heeft geen fut. Met behulp van andere accu gestart, direct lopen. 100km gereden, weggezet en voor de zekerheid gestart, direct lopen. Voor de zekerheid de accu over nacht aan de druppellader gehangen, led van laden blijft op rood, volgende ochtend direct starten. Twee dagen niet gereden wederom niet starten, accu heeft geen fut. Met de accu en de aankooppolitiek naar Roukema gereden, maar zij hebben wat gemeten en geconstateerd dat de accu stuk is. Van garantie wouden ze niets weten, ook dat de accu op een week na nog in de garantie was.
Heb nu ergens anders een gelaccu gekocht, moest hem wel nog een dag aan de druppellader hangen. Hoe kan ik nu checken of mij druppellader goed is of niet? Led van het laden blijft op rood staan. Laadstoom was bij begin 500ma en naar twee uur gezakt naar 200ma bij 13,5 Volt laadspanning.
't leven is kort, maak er wat van!
Gebruikersavatar
kcid1100C
Bestuur
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 sep 2008, 16:23
Locatie: Reeuwijk

Re: Hoe kan ik mijn druppellader testen?

Bericht door kcid1100C »

Ik ken het probleem.

Had mijn motor ook aan de druppellader gehangen in de winter. Was tenslotten een onverwarmde garage onder een flat. Nou Accu dood.
Acculader heeft eigenlijk niet gedruppeld maar permanent een beetje geladen.

Nu een nieuwe lader en een keer of 4 deze winter een dagje aan de druppellader. Gelijk starten.
Ik kreeg nog wel de tip om, als je niet vaak bij je motor komt zoals ik destijds, je lader een een tijdschakelaar te hangen.

Denk dus dat je druppellader niet gedruppeld heeft maar permanent geladen.
Gids, hesje 1

Voorzitter Shadowmotorclub
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: Hoe kan ik mijn druppellader testen?

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Om welk merk en type druppel lader gaat het?
Een beetje druppel lader kost ook het nodige, dan kan je haast beter geen druppel lader er aan hangen.
En dan met regel maat een nieuwe accu kopen.

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe kan ik mijn druppellader testen?

Bericht door john&marjan »

Bij elke druppel lader zit een zogenaamde gebruiks-aanwijzing, hier in kun je zien of de druppel lader de accu van te voren test of de accu wel goed is ook bij een Gel-accu .

Ik heb nu een lood accu al bijna 2 jaar constant aan de druppelader hangen en deze accu werkt nog steeds naar behoren, in de winter staan de accu's van onze fietsen ook op een druppellader in het schuurtje achter het huis zonder verwarming, let op wel 24/24 uur. de accu laders gekocht bij de LIDL (14,95 euro) en werken zonder problemen de meten de accu voor ze beginnen te laden is de accu ook maar iets aan te korte kant laad hij niet en geeft fout melding de laders passen zich van zelf aan, aan de accu GEL of LOOD accu motor of auto accu en er staat zelfs een winter stand op DRUPPELLADEN.
De reserve accu trek ik 3-4 keer p/j bijna leeg door er een zware lamp op te hangen (zwaailamp van mijn trekker).

En als je bij een goede dealer gaat dan doen ze niet erg vervelend als je een week over de garantie gaat tenminste dat is mijn ervaring bij mijn accu leverancier.
En een Gel-accu gaat bij goed onderhoud gemiddeld 6-8
jaar mee een Lood-accu gemiddeld 4-5 jaar uitschieters uitgesloten het voor deel van een Gel-accu is dat hij een hogere koud start spanning heeft dan een Lood-accu.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Plaats reactie