Honda VT700C Shadow 1986 : inhouden

Moderators: knutsel, Hillywood

Frank4711

Honda VT700C Shadow 1986 : inhouden

Bericht door Frank4711 »

Hoi,

Ik heb al enige tijd wat problemen met mijn VT700C bj 1986. De motor is een US-import.

Het probleem is dat in het toerenbereik van ca 2700-2800 rpm de motor slecht reageert op snel gasgeven. Ik heb me laten vertellen dat dit het overgangsgebied is van stationairsproeier naar hoofdsproeier. Nu de motor enkele jaren niet of nauwelijks heeft gelopen lijkt het probleem verergerd.

Ik heb zojuist de carburateurs gereinigd. Stationair loopt de machine mooi soepel. In het toerentalbereik boven de 3000 rpm loopt de machine ook perfect. Als je in stilstand, bij stationair toerental, snel het gas bedient, merk je al iets van aarzeling. Als je met de machine rijdt en dan snel wil optrekken bijv. in zijn 3 vanuit 2000 rpm, manifesteert zich het probleem heel duidelijk. Plotseling versnellen is alleen mogelijk als je al boven het toerenbereik van ca 2800 rpm zit.

In het verleden is de pilot-afstelling al opnieuw uitgevoerd, zijn de 2 carburateurs opnieuw gesynchroniseerd, is de afstelling van beide vlotterkamers gecontroleerd, is de luchtfilter vernieuwd, zijn nieuwe bougies gemonteerd => niets lijkt te helpen. Zoals gezegd, het probleem bestaat eigenlijk al zolang ik de machine heb.

Wat opvalt is dat de machine volgens de temp.meter niet of nauwelijks warm wordt. Ik heb de radiator afgeplakt om zo de werktemp van de machine te verhogen maar dit levert slechts marginaal verbetering op.

Zover ik weet is na import een standaard uitlaat gemonteerd. Voorheen zaten hier mogelijk korte pijpen op. Helemaal zeker ben ik daar echter niet van. Wellicht dat dit iets met de afstelling van de carb te maken kan hebben?

Kan een eventueel vuil brandstoffilter de oorzaak zijn?

Ik gebruik normale Euro95 als brandstof. Is het beter Superplus (98) te gebruiken?

Weet iemand of ik eventueel loodvervanger zou moeten gebruiken?

Voor elke goede tip hou ik me aanbevolen ....
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Is wel vaker voor gekomen dat een motorzaak de pilots opnieuw afregelen. Echter men stelt deze dan af zoals die omschreven staat bij de fabrieksinstellingen :!: Dat houdt in dat je motor geknepen wordt en daar door heb je rond die toerentallen een dip. Ik heb daarmee ook gereden (1100 86er) tot een monteur zag dat de pilots nog helemaal geseald waren. Door naar het blok te luisteren (bij stationair) bleek de achterste cillinder de boosdoener te zijn. Door de schroef naar links te draaien begon het blok veel vrijer rond te draaien, het stationair toerental te stijgen en de dip was verdwenen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
CarMa97
Shadow Motorclub leden
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2007, 13:03
Locatie: Groningen

Bericht door CarMa97 »

Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn VT1100c uit 86. Vanaf 3000 toeren trek ie daarna weer als een beest.
Kan ik dit gemakkelijk zelf doen zonder de boel te verergeren? Ik heb even gekeken en de schroefjes die volgens mij in aanmerking komen daarvoor, zijn de schroefjes van messing verzonken in de carburateur. een mm of 3 in doorsnede. Ik heb 3 maanden garantie op de fiets, kan ik in dat geval beter even op de fiets naar de dealer gaan met dit verhaal? Of misschien nog beter, naar een honda dealer?
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Je kan het zelf makkelijk doen. Die schroefjes die je omschrijft zijn de juiste. Begin eerst met de linker carburateur. Draai eerst het schroefje naar rechts en tel de slagen. Dan heb je in ieder geval de orginele instelling als er iets niet goed gaat. Schroefje terugdraaien in de orginele stand en het blok warm laten draaien. Draai dan het schroefje naar links. Als het goed is hoor je het blok makkelijker rond gaan en het toerental stijgen. Draai door tot je geen verbeteringen hoort. Het schroefje terug draaien tot het blok wat moeilijker rond gaat. Dit is de grens. Draai het schroefje een ¼ slag naar links. Draai het toerental terug tot 1000 toeren met het zwarte knopje die ook aan de linker kant van de carb. zit. Stel de rechter carb. net zo af als de linker. Let wel: Het blok is nu een stuk rijker gezet en zal tijdens het stationair draaien gaan ploffen. Ook bij het afremmen op het blok zal die flink gaan ploffen met zo nu en dan een knal.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Op het gevaar af dat niemand dit oud draadje meer leest ...
(maar het is ook weer overdreven om er weer een apart onderwerp voor op te starten !):

Ik heb ook last van dat inhouden van mijn VT700c uit '86 en daar wil ik van af.

Je ziet hier de rechter carburateur: Is dit de pilot jet op deze carburateur ?

Afbeelding


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Niemand ????????????


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
knutsel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

nee zoals op de foto zie je ong 2 cm naar rechts een dopje daarachter zit de pilotscrew.
en dan heb je aan de andere kant er ook nog 1. dat dopje is ongeveer 2 mm dik en als je daardoorheen boort dan kun je er een schroef indraaien. met een tang trek je dat dopje eruit.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ha,

thanks Rene !

Dat geeft de burger moed, want dat houdt in dattie nog nooit bijgeregeld is, nietwaar ?

Dan moet het die bij het rode pijltje zijn op onderstaande foto. Wat zit er verscholen achter het dopje bij het groene pijltje ?


Paul.


Afbeelding
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Dat is geen dopje, dus ook niet in gaan boren. Dat groene pijltje dan he? Het afstellen gaat net zo als bij de 1100.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ha, Tech gelukkig ook weer van de partij.

Ik ga eerst eens een streepje zetten hoe die pilot screw nu staat, dan het het aantal slagen tellen dat ik hem in kan draaien. Ja, ik zal voorzichtig zijn en hem niet de zitting in pletten :)

Daarna eens zien, zal naar alle waarschijnlijkheid zo lean als de pest staan, en ik ga er bij beide eens een slagje bij doen. Eens zien of het aarzelen dan weg is.

Voorts staat synchroniseren ook op mijn verlanglijstje. Ik heb de juiste tools daarvoor. Al eens uitgevoerd op de BolDor. Nu nog uitvogelen hoe ik dat bij de shadow moet doen.


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ahum :oops:

Weer eens een oud draadje oprakelen als het mag ...

Kan iemand me zeggen welke schroev(en) op de carbs bestemd zijn voor synchronisatie ?


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
knutsel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

er zit tussen 2 carburateurs een schroefje waar een veertje boven en onderop zit.
met dit schoefje haal je het verschil tussen de smoorkkleppen van de 2 carburateurs weg.
deze zit aan de bovenzijde tussen de 2 carburateurs is, soms is er met een beetje gele verf (soort borgingsmiddel) aangestipt.
je kan het ook doen met een sleuteltje 7 MM
eigenlijk heb je er een speciale schroevendraaier voor nodig met een haakse overbrenging.
kijk eerst maar eens of je er zo bij kant zonder de tank los te maken.
rijdt wel eerst de motor goed warm, want dat scheelt een hoop t.o.v. een koude motor.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dank je wel Knutsel,

ik ga vanochtend eens proberen dat ding een beetje af te regelen en ik laat het resultaat weten.


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hoi,

heb het niet kunnen afmaken, moet vanmiddag weg. Het uitboren van de afdekdopjes van de pilotscrews nam wat meer tijd in beslag dan gedacht.

De indruk totnutoe:

1)
de pilot screws zouden volgens geruchten af-fabriek ongeveer 2,5 slag uitgedraaid staan.
Nou, bij mij dus niet ! Ongeveer 1/2 slag uit, meer zit er niet in ...

2)
Een meting van de carb-synchronisatie geeft aan, dat zij op ongeveer 1500 toeren zo ver uitelkaar staan, dat ik niet eens de moeite heb genomen om de waardes te noteren :(
Hier is werk aan de winkel dus. Maar de tank moet eraf want ik kan met de beste wil van de wereld geen synchronisatieschroef ontdekken als ik vanaf de zijkanten gluur.

3)
De uitlaat van de achterste cylinder geeft een beetje witte rook na deze koude start. De voorste cylinder niet.
Is dat nog een indicatie voor iets (behavlve dan een nieuwe paus :lol: ) ?


Groeten,


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Bericht door Oldtimer »

knutsel schreef:er zit tussen 2 carburateurs een schroefje waar een veertje boven en onderop zit.
met dit schoefje haal je het verschil tussen de smoorkkleppen van de 2 carburateurs weg.
deze zit aan de bovenzijde tussen de 2 carburateurs is, soms is er met een beetje gele verf (soort borgingsmiddel) aangestipt.
je kan het ook doen met een sleuteltje 7 MM
eigenlijk heb je er een speciale schroevendraaier voor nodig met een haakse overbrenging.
kijk eerst maar eens of je er zo bij kant zonder de tank los te maken.
rijdt wel eerst de motor goed warm, want dat scheelt een hoop t.o.v. een koude motor.
Bij mijn VT1100 '85 ziet het er zo uit:
(Hij ligt 'toevallig' toch uit elkaar :cry: )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Plaats reactie