Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Arnold
Forumgebruikers
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2019, 14:14

Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Bericht door Arnold »

Hallo, Ik ben Arnold en woon in de Ooijpolder. Heb sinds 5,5 jaar een VT700c uit 1987.
Tijdens een toertocht naar de Ardennen en Eifel via de Duitse autobahn weer terug en merkte dat de temperatuur opliep. Wat zachter gaan rijden, de meter bleef vóór het rode stuk, de aanwezige koelribben op de cilinders koelde afdoende en ben zo het laatste stukje thuisgekomen. Op het forum heb ik al veel hints en tips gevonden om deze klus uit te voeren. Ik wil sowieso beide koppakkingen vervangen.
Nu wil ik een pakking set bestellen, maar er zijn meerdere leveranciers met verschillende prijzen en, waarschijnlijk, navenante kwaliteiten.
Wie kan mij helpen aan een leverancier die goede, liefst originele, pakking set kan leveren?
Alvast bedankt.
Arnold.
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 956
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Bericht door Ro1967 »

Bij cmsnl.com kun je het orginele onderdeelnummer van Honda vinden, als je met dat nummer zoekt via google heb je kans de orginele pakkingen ergens anders goedkoper te vinden dan bij Cmsnl .
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Arnold
Forumgebruikers
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2019, 14:14

Re: Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Bericht door Arnold »

Hallo,
Ik ben van beide cilinders de koppakking aan het vervangen, De timing van de nokkenassen leek complex, maar doordat waarschijnlijk beide cilinders tegelijkertijd ontsteking krijgen (zelfde als een Deux Chevaux) moet je de de andere nokkenas afstellen nadat je de eerste gecontroleerd hebt.
Een paar vraagjes:
1: De tappets moeten gevuld worden met kerosine dat later door carterolie vervangen wordt en uiteindelijk uit het carter verdampt. Is er een alternatief voor kerosine of is het niet noodzakelijk om ze nog een na te vullen.
2: Het cylinder head cover moet met vloeibare pakking op de cylinder head geplaatst worden, echter is het voor mij niet duidelijk wáár de vloeibare pakking gezet moet worden. In het handboek, zie bijvoegsel, mag er geen vloeibare pakking om de eilandjes van de tappets.
3: De tappets met bijbehorende shimms worden op hun oorspronkelijke plaats teruggezet. Moeten de assist shafts er uitgehaald, of moet dat alleen als de dikte van de shimms bepaald moeten worden?
Alvast heel erg bedankt.

Groeten...

Arnold.
Bijlagen
Honda-Shadow-VT700C-Service-Manual-1986-1987 Assist Shafts.pdf
Assist Shafts
(112.03 KiB) 528 keer gedownload
Honda-Shadow-VT700C-Service-Manual-1986-1987.pdf
Vloeibare pakking
(123.41 KiB) 602 keer gedownload
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Bericht door knutsel »

Om de koppakking moet geen vloeibare pakking. Wel rondom de klep deksel. 2 het uitshimmen is een leuk klusje. Maar over het algemeen zitten er 2 shims bij de inlaat en 1 bij de uitlaat. Als die meer dan 1 mm afwijkt moet er vaak 1 bij. Je kan ook de tappets in de olie zetten en met een klein pinnetje ontluchten. Daarna testen of je ze niet meer kan indrukken en rechtop houden tijdens montage. Door je blok en cilinders horizontaal te houden. Ohja. Rondom die tappeteilandjes geen pakking
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Arnold
Forumgebruikers
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2019, 14:14

Re: Koppakking lek, drukt koelvloeistof er uit

Bericht door Arnold »

Dank jullie Ro en Knutsel voor de reacties.
Inmiddels het spul in elkaar gezet, de tappets in een met motorolie gevuld bakje gezet en ik zag luchtbelletjes uit de tappets komen hetgeen betekend dat ze met olie gevuld werden. Van beide cilinders bleken er onder alle tappets een dunne en een middel dikke shim te zitten, dus die ook zo weer teruggezet. Alle bouten en moeren volgens het boekje met een momentsleutel aangehaald en het blok in het frame geplaatst. De vlotterkamers kunnen gevuld worden door het contact aan te zetten en de run/stop schakelaar net zolang te schakelen tot de benzinepomp geen klopgeluid meer maakt. Vervolgens de motor run/stop schakelaar op stop gezet om te voorkomen dat de motor aan slaat terwijl er nog geen oliedruk is opgebouwd. Tijdens het starten zonder ontsteking leek het dat er iets totaal fout was, ik merkte geen compressieslagen. intussen ging het oliedruk-lampje uit dat aangaf dat er oliedruk in orde was. Ik merkte dat 1 cilinder een compressieslag begon te maken. Run/stop schakelaar op run, starten en... een enorme knal en een flinke zwarte vlek op de witte garagemuur! Omdat de accu leeg raakte de lader er op gezet een koffiepauze ingelast. Na een uurtje weer een poging, eerst zonder contact en nu leken beide cilinders een compressieslag te maken. Run/stop op run en meteen mooi lopen.. Pfoeii..
Blijkbaar zaten de tappets helemaal vol met olie waardoor de kleppen niet sloten, blijkbaar heeft het afstellen wat tijd nodig.
Heb er nu ± 1000 km. mee gereden en hij loopt prima en ben ook verlost van de geweerschoten die tijdens afremmen op de motor spontaan voorkwamen.

Groeten...

Arnold.
Plaats reactie