Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Chef lege dozen

Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Net als velen ervaar ik een luide tik wanneer ik schakel van de 1 naar de 2 en terug. Daarnaast hen ik het idee dat bij het opschakelen de boel niet lekker wil passen, ik krijg het idee dat ik af en toe een beetje tandjes aan het poetsen ben. Wanneer ik wat hoger in de toeren schakel heb ik nergens geen last van.

Nu is er enorm veel te lezen over dit fenomeen, de tik zou horen bij het schakelen van de VT1100 of het zou aan een te laag olieniveau of verkeerde olie kunnen liggen.

Aan het begin van het seizoen heb ik de olie vernieuwd en lijkt het inderdaad wat erger te zijn geworden, de vraag is nu dus, welke olie werkt het best? Op dit moment heb ik er Eurol 10W40 SG-G5 Half Synthetisch in zitten, wat is naar jullie idee de beste olie om te gebruiken?

Mocht ik een topic hebben gemist waar het instond, mijn excuses, zag door de schakelproblemen het bos niet meer :)
Chef lege dozen

Re: Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Helemaal niemand suggesties? Het viel mij afgelopen zondag op dat het erger wordt naarmate het blok warmer is en dus de olie dunner. Ik wil komende week nog even wat spelen met het niveau, kijken of 100ml of 200ml extra verschil maakt.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Recycler »

Ik kan je alleen vermelden dat bij ons ( 2x VT1100 '87 ) de Eurol al na 1000km er uit ging vanwege schakel problemen.
Beide VT's worden dagelijks gebruikt en wij hadden beide binnen de kortste keren al diverse schakel problemen toen wij op Eurol over gingen. ( met één week...)
Oliewissel naar Castrol loste toen der tijd in ons beider geval direct alle schakel problemen op.

Valvoline Motorcycle 4T http://www.valvoline.nl/tweewielers/4-t ... cle_oil_4t" onclick="window.open(this.href);return false;
Te koop oa hier : http://www.olietekoop.nl/olie/product/282" onclick="window.open(this.href);return false;
Bevalt ook prima en hebben wij er momenteel al enkele jaren naar volle tevredenheid inzitten.
Wisselen zelf de olie om de 5000km. Zijn zomer & winter doorrijders...
Chef lege dozen

Re: Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Bedankt voor de tip, gelijk de valvoline maar besteld, heb nog een nieuw filter liggen dus ik durf de gok wel aan om het te proberen.

Ben meteen benieuwd hoe de olie er na een goede 1500 km uitkomt. Volgende week even aan het sleutelen, ik houd jullie op de hoogte.
Chef lege dozen

Re: Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

Afgelopen vrijdag de olie vervangen voor de Valvoline icm een nieuw filter. Zaterdag de Maximarit gereden in Lichtenvoorde en het schakelen lijkt iets rustiger maar voor mijn gevoel zijn de klepstoters (bij stationair toerental) nu een stuk rumoeriger?

Nu ben ik ooit al eens ergens een topic tegengekomen dat de klepstoters snel herrie beginnen te maken als het peil te hoog was, dus tijdens de rust heb ik even gepeild en leek het peil zich iets boven het maximum te bevinden, maar dat zal minimaal zijn. Zou dat invloed kunnen hebben?

Wat wel een voordeel is, de nieuwe remblokken zijn wel heerlijk stil ten opzichte van de gesinterde broertjes :)
Chef lege dozen

Re: Schakelen 1 naar 2 en terug VT1100 1989

Bericht door Chef lege dozen »

En het probleem lijkt inmiddels ook bekend :cry:

Ik had keurig de olie besteld die door Recycler word aangeraden:

http://www.olietekoop.nl/olie/product/282" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik heb een vol-synthetische olie gekregen:

http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/285" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgenochtend verder de mogelijkheden met olietekoop.nl bespreken, vrijdagochtend stap ik hopelijk op de motor voor een kampeerweekend :(
Plaats reactie