klepstoters VT1100 probleem

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

klepstoters VT1100 probleem

Bericht door Stefan »

Ik ben net in het bezit van een Shadow VT1100,
Deze van een kennis gekocht, heeft ruim 2 jaar stil gestaan,
en daarvoor er altijd normaal mee gereden.
na diverse probleempjes (carburateur stroomde o.a. over) de motor eindelijk in beweging gekregen, maar de voorste cilinder deed niets,
bij compressie test bleek dat de eerste cilinder niets deed,
lucht op bougie gat gezet (zuiger in BDP) en lucht door de inlaat terug.
dus kleppen blijven open.
de nokkenassen gedemonteerd, en de hydraulische nokkenas tappets gedemonteerd, en leeg geknepen,
deze (met veel hulp van alle voorgangers op dit forum) gevuld met sla olie, getest (+/- 0.15mm in te drukken) zonder sims gemonteerd, en de na een aantal rondes de motor rond te hebben gedraaid, op de uitlaat 0.4mm en de inlaat 0.25 en 0.30mm speling.
met sims zou dit mooi zijn, maar zonder verdenk ik toch dat de tappets stuk zijn.
en dat deze in de hoogst mogelijke stand opgepompt blijven.
(op de inlaat zat sim 1mm, en de andere 1.5mm, uitlaat ook 1mm)
nu heb ik ook gelezen dat je met een dun boortje een kogeltje moet kunnen in drukken, maar eerlijk gezegd, voel ik geen weerstand, of dat kogeltje moet wel heel licht gaan.

ter controle een accu er bij gepakt, en compressie test gedaan, beide cilinders nu wel tussen de 9 en 10 Bar,
en als ik nu op BDP de tuimelaars voel, hebben ze geen speling, maar kan ze wel iets heen en weer schuiven, lopen dus vrij.

is er een manier om deze tappets goed te testen? of word het toch vervangen?
vind het namelijk vreemd, dat dan op 1 cilinder er meteen 3 stuk zijn,
en wil dit wel goed hebben voor ik het blok weer monteer :-)
sta dus open voor een goed advies :D

Stefan
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: klepstoters VT1100 probleem

Bericht door Stefan »

Update :
kwam er achter dat de klepjes in de stoters met een 1mm boortje wel open gedrukt konden worden,
en dus hiermee in de slaolie een aantal keer geleegd en gevuld,
daarna meer met een micrometer gecontroleerd op indrukken, waren goed,
zonder sims opnieuw getest, en ook nu weer allemaal speling vrij,
heb de originele diktes weer gemonteerd, en na een aantal omwentelingen met olie, gecontroleerd of de tuimelaars vrij lopen,
ik heb geen speling, maar kan de tuimelaars wel zijdelings bewegen, dus kleppen staan dan dicht, naar mijn mening dus goed.
( de gleuven in de tuimelaar assen staan ook allemaal nagenoeg recht, en micrometer op de tappets geven slag van 0,1 of minder)
blok dus in elkaar gezet, en weer gemonteerd,
na wat moeite de motor aan de gang gekregen, geeft tijdens rijden wel veel ploffen in de uitlaa met afremmen op de motor,
maar heb begrepen dat dit meestal afstelling van de carburateur is, dus daar eerdaags mee aan de gang.

** zo blijf je bezig :) **
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
jdr
Forumgebruikers
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2011, 13:06
Locatie: Appelscha

Re: klepstoters VT1100 probleem

Bericht door jdr »

Goed bezig Stefan!

Ploffen is inderdaad meestal de afstelling van het mengsel.
Controleer de afstelling van de pilot schroeven maar eens.

Het is het beste om met de achterste cilinder te beginnen (referentie carb). daarna de voorste.

Volgens mij is de standaard afstelling voor een VT1100 zo'n 2,5 tot 3 slagen uit.
Begin op de standaardafstelling met een warme motor en draai ze telkens wat verder uit. De motor moet hoger in toeren gaan als je dat doet.

Stel het stationair toerental weer bij (naar ongeveer 1000) voordat je naar de andere cilinder gaat.

Zodra de motor niet meer beter gaat lopen van het uitdraaien, draai je hem een beetje terug en stel het stationair toerental nog eens. Dan is het klaar en zou het ploffen in ieder geval een heel stuk minder moeten zijn.
VT1100C1 '87
Plaats reactie