DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2013, 23:10
Locatie: De Steeg (Gld)

DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Bericht door Beer »

Gewoon omdat het kan en omdat ik het aan de andere kant van de plas al bij iemand had gezien: je contactsleutel eenvoudig zo aanpassen dat je ‘m niet meer ziet zitten en je het customizen van de bike zo ver kan doorvoeren tot en met het contactslot!Of je er nu een gladde knop op zet, grote moer, playmobiel poppetje, schedeltje, of wat dan ook, het geeft een leuke custom en afgewerkte look.

Het principe is heel eenvoudig, je neemt iets, wat dan ook, dat groter is dan de binnenste ring van je contactslot en slijpt / schuurt je sleutel totdat het erin past. Je giet er een epoxy, sterke lijm of vloeibaar metaal in, wacht ’n paar uur en bent klaar!

Ik heb gekozen voor een bout die gebruikt wordt verkocht als custom bout voor een HD lucht filter cover. Deze is in allerlei kleuren en designs (kijk maar eens: link) te vinden op bijvoorbeeld Ebay en hebben een doorsnee van tussen de 5/8” en 1” en dat is een mooi maatje voor over t contactslot.

Om te beginnen heb ik een bout uitgezocht, gekocht en laten bezorgen. Ik heb nu voor gekozen voor een eenvoudige ‘clean’ look:
AfbeeldingAfbeelding
Ik heb het schroefdraad uit de bout verwijderd, dit kan niet bij allemaal, maar dan slijp je ’t schroefdraad deel er gewoon uit:
AfbeeldingAfbeelding
Vervolgens heb ik de sleutel in alle sloten gestoken en afgemeten hoe ver die in het slot steekt. Dit verschilt per motor en per slot en het is wel zo handig als zelfs je aangepaste sleutel op alle sloten past voor als je onderweg bent. Bij mijn VTX stak de sleutel het verste in het contactslot, dus dat maakte het makkelijk:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Je kan natuurlijk één van de twee originele sleutels gebruiken, maar ik heb een nieuwe reservesleutel laten maken, dat leek mij wel zo veilig! Vervolgens heb ik de sleutel afgetekend op de bout en een sleuf geslepen. Ik heb toevallig zo’n handig oud-tandarts boortje, maar dat lukt ook prima met een dremel bijv.:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
En daarna de vorm afgetekend op de nieuwe reservesleutel zodat ik weet hoe ik de sleutel moet aanpassen:
Afbeelding
Na een aantal keer passen, slijpen, meten, proberen in de motor, etc. was ik tevreden met de fit, sloot de bout mooi aan op het contactslot, zat de sleutel mooi in het midden van de bout etc. Vervolgens heb ik de bout opgevuld met een tubbetje ‘vloeibaar metaal’, dat is reparatiespul voor auto’s dat ik bijna elke automaterialen handel te krijgen is:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Wanneer je iets van kunstof gebruikt kan je ook dit vloeibare metaal gebruiken, maar eigenlijk kan je van alles gebruiken, van een beetje epoxy tot en met secondelijm. Zolang het maar goed hard wordt en hecht aan zowel de sleutel als waar je de sleutel in vast lijmt.

Sleuteltje een paar uur laten drogen en dit is het resultaat:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Je kan het met bijna alles doen, laat je fantasie de vrije loop en vervolgens kan je het contactslot bijna niet meer terugvinden op de motor! Ik ben benieuwd naar de varianten!!
Change it, leave it or love it!
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 962
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Bericht door Ro1967 »

Ziet er heel netjes uit Beer!! Duidelijker had je het volgens mij niet kunnen uitleggen... Top!!!
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
LeoS
Shadow Motorclub leden
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:18
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Bericht door LeoS »

Zie ik hier een nieuwe rubriek DIY komen?
Top uitgelegd zo met de foto's en nog heel mooi op je motor ook.
Zeker ook als je ooit eens mocht vergeten je sleutel uit het contact te halen dan zal waarschijnlijk niemand het opvallen.
C3-driver

Re: DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Bericht door C3-driver »

Mooi bedacht en staat eigenlijk VEEL mooier.
Al zul je deze sleutel denk ik niet gauw in de broekzak doen.
sjaakvanast

Re: DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel

Bericht door sjaakvanast »

Erg mooi geworden [THUMBS UP SIGN]

Verstuurd vanaf mijn D2303 met Tapatalk
Plaats reactie