Toegestane decibels

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter358
Shadow Motorclub leden
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 sep 2013, 14:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Toegestane decibels

Bericht door Peter358 »

Heb afgelopen week in Duitsland tijdens een verkeerscontrole een waarschuwing gekregen dat mij uitlaat teveel geluid maakt. Ze hadden geen db meter mee.
Heb een VT1100 C2 ACE. Volgens de specificaties mag ik 86db produceren. Er zit wel de originele uitlaat op, de vorige eigenaar heeft wel twee gaten van +\- 6mm aan de onderkant van elke demper geboord.
Hoe en waar kan ik nu laten meten wat de geluidsproductie is? Heb geen zin in een vette bekeuring of erger, aangezien ik mij nog wel eens een weekeinde Sauerland, Harz, of Eifel gun.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
't leven is kort, maak er wat van!
Bobber-Jo

Re: Toegestane decibels

Bericht door Bobber-Jo »

Hoe kunnen ze je waarschuwen als ze niet eens een meting hebben gedaan, erg vreemd.
Het is toch ja of nee :shock: .
Gebruikersavatar
Dino
Shadow Motorclub leden
Berichten: 259
Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Toegestane decibels

Bericht door Dino »

Denk dat dat vrij simpel is. In duitsland is al het andere geluid dan fluisterstil standaard, niet toegestaan. Ik weet niet hoeveel jou opgeboorde uitlaten produceren, maar als dat duidelijk meer is dan pfftpfftpffft, is het voor hun wel duidelijk.
Je hebt ook alleen een waarschuwing.
sempre idem, sempre penis
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 962
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Toegestane decibels

Bericht door Ro1967 »

Op je frame zit een plaatje waarop het aantal decibel staat dat de motor bij een bepaald toerental mag produceren, bij mijn oude ace stond daar volgens mij 90db op. 86db vind ik erg weinig aangezien ik op diverse site's heb zien staan dat de vt 1100 ace stationair 88 db zou leveren....
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: Toegestane decibels

Bericht door Hans Snel »

Dino schreef:Denk dat dat vrij simpel is. In duitsland is al het andere geluid dan fluisterstil standaard, niet toegestaan. Ik weet niet hoeveel jou opgeboorde uitlaten produceren, maar als dat duidelijk meer is dan pfftpfftpffft, is het voor hun wel duidelijk.
Je hebt ook alleen een waarschuwing.
Ze zijn daar aan het omschakelen naar elektrisch rijden, ze deugen daar niet.
ik zat een keer in duitsland achter een paar duitse harleys, die hadden meer kabaal dan wij en de politie reed gewoon door.
Het is maar net wie je treft zeg ik maar, hier in nederland ook.
Meten is weten

Artikel 5.4.11, lid 3 Rv

3. Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.

Artikel 5.4.11, lid 4 Rv

4. Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen te hoog geluidsniveau produceren. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.

Bijlage VIII, artikel 35 Rv

De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

g. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende motorfiets of het betreffende driewielige motorrijtuig is vermeld indien in het kentekenregister een dB(A)waarde en een toerental zijn vermeld;
Indien bij een motorfiets in het kentekenregister geen dB(A)waarde, maar wel het toerental waarbij het maximumvermogen van de betreffende motorfiets wordt bereikt (toerental n), is vermeld, dan wordt de dB(A)waarde vastgesteld volgens tabel 1 en het toerental op:

1. 3/4 n, indien toerental n lager dan of gelijk is aan 5000 min-1; en
2. 1/2 n, indien toerental n hoger is dan 5000 min-1;

In de overige gevallen wordt de dB(A)waarde vastgesteld volgens tabel 1 en het toerental vastgesteld volgens onderstaande tabel:

Bouwjaar voor 1960
- 2-takt: 2250 min
- 4-takt: 2000 min

Bouwjaar vanaf 1960
- 2-takt: 4500 min
- 4-takt: 4000 min


Tabel 1: Maximum geluidswaarde motorfiets

Cilinderinhoud t/m - Maximum toegestane waarde
80 cm3 .................... 91 dB(A)
125 cm3 .................. 92 dB(A)
350 cm3 .................. 95 dB(A)
500 cm3 .................. 97 dB(A)
750 cm3 ................. 100 dB(A)
1000 cm3 ............... 103 dB(A)
>1000 cm3 ............. 106 dB(A)

Dit is van infopolitie.nl van vorig jaar.

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Gebruikersavatar
jeroenmiddag
Forumgebruikers
Berichten: 245
Lid geworden op: 11 mei 2009, 20:57
Locatie: schoonhoven
Contacteer:

Re: Toegestane decibels

Bericht door jeroenmiddag »

voor mn vt1100 ha ik een kawa zzr welke ik had getuned. voor de grap mn dB meter er bij gehouden. 124 dB.

een goede meting doe je trouwens op een afstand van 1 meter met een gekalibreerde geluidsmeter op 1,5 meter hoogte. Let hierbij op dat muren in de omgeving het geluid kunnen versterken met ongeveer 3 dB.

even voor de beeldvorming een verhoging van 6 dB is een verdubbeling van het geluid. Geluid werkt namelijk logaritmisch.
--------LIVE FAST DIE OLD-----------
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 962
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Toegestane decibels

Bericht door Ro1967 »

Ik vind het erg meevallen het lawaai wat jou motor zou produceren volgens meneer agent, ik stond vorige week met de landelijke rit van midden naast jou bij de tussenstop volgens mij, of die agent heeft een buitengewoon goed gehoor of hij had zijn dag niet en wilde gewoon ff zeiken.
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Toegestane decibels

Bericht door john&marjan »

Ik weet wel als je de in de Duitse Eifel rijd en hier in het zuiden, en je maakt volgens de agent een beetje te veel lawaai ga je mee naar het buro voor een meeting.
In de Eifel zijn er stilte gebieden waar je geen overbodig kabaal mag maken.
In het mergelland zijn ze strenger daar ga je al aan de kant als je naar horen al iets te veel kabaal maakt.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Toegestane decibels

Bericht door john&marjan »

Dit bericht werd vandaag via 112 HEUVELLAND vrij gegeven.


IB: Vandaag, zondag 5 juni, is door collega's van BT Heuvelland in samenwerking met RDW en Gemeente een grootschalige geluidscontrole van motorvoertuigen gehouden in Valkenburg.

Bij 1/3e van het aantal gecontroleerde voertuigen werd een overtreding geconstateerd van het maximaal toegestane aantal decibel.

De bestuurders welke in overtreding waren, kregen hiervoor een proces verbaal. Op de kentekens van de voertuigen, waarmee de overtreding werd gepleegd, komt een WOK melding.

Een WOK melding wil zeggen: Wachten op Keuring. Dit houdt in dat er met de voertuigen niet meer gereden mag worden totdat deze weer voldoen aan de gestelde eisen. Hiervoor moeten de voertuigen gekeurd worden door de RDW.

er volgen meer van deze controles deze zomer......
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Toegestane decibels

Bericht door john&marjan »

En ze leren het ook nog steeds niet LOUD PIPES DONT SAVE THE WALLET. :oops: :oops: :oops:
Zondag 10-09-2018 Bron: www.1limburg.nl

Twitter
Mail
Read later

Bij een geluidscontrole van motorfietsen in het Heuvelland, bleek dertig procent te veel lawaai te maken.

De politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer hielden de controles zondag op verschillende plekken in Zuid-Limburg.

Bekeuring
Ze controleerden in totaal 44 motoren. Dertien daarvan produceerden te veel geluid, met als hoogste overschrijding 22 decibel. De bestuurders van de motoren kregen een bekeuring.

Mensen denk er aan ZUID-LIMBURG is geen plek om met open pipe's te rijden...... :oops: :oops: :oops:
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Gebruikersavatar
HiHat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Toegestane decibels

Bericht door HiHat »

Vind dit altijd een leuk onderwerp. Gezien het grote aantal vraagtekens en tegenstrijdigheden die het mee kan brengen...
De ene motor is de andere niet en bij 1 model kunnen al verschillende waardes gegeven worden...

Ik heb nu mijn 2e vt1100 staan, deze is uit '85 de vorige uit '86. Volgens het RDW zit bij het zelfde toerental al een paar db verschil... Dus hierbij is het belangrijk om tijdens een meting op te letten welke info ze gebruiken. Of die van de typegoedkeuring is of van het voertuig zelf, dus op kenteken. Een klein verschil kan al veel invloed hebben. Gezien, de al eerder aangegeven, logaritmische schaal achter db's.

Heel eerlijk was ik afgelopen zomer wat huiverig voor mijn vakantie in Duitsland. Gezien mijn uitlaten door de vorige eigenaar zijn aangepast en omdat binnen mijn reisgezelschap er 1 het nodig vond om voor vertrek te constateren dat zijn einddempers gewoon los tegen de voor-pijp hingen. (hoe kun je dat niet merken)
Nu zijn mijn uitlaten niet heel erg luid, en bij normaal gedrag zelfs nog vriendelijk te noemen.

Tijdens deze vakantie heb ik met een motoragent staan kletsen, die gaf te kennen dat de meeste (collega's) pas wat doen als ze de noodzaak ervan zien. Denk aan overmatig toeren draaien en opvallend gedrag.
Ik heb gedurende de hele vakantie alleen maar wat "aso's" op sportmotoren langs de weg zien staan met politie. Of dat ook om db's ging heb ik niet gevraagd 8) Wel waren ze mijn groepje een paar tellen ervoor in bochten voorbij komen vliegen...
Maar persoonlijk denk ik als je normaal gedrag vertoont en je "overlast" binnen de perken blijft, dat het wel mee valt.


Waar ze wel moeite mee hebben zijn uitlaten die alleen voor het circuit bedoelt zijn.
Heb voor de zomer bij een TDM nog uitlaten staan wisselen i.v.m. een WOK... Vond de eigenaar zo beroerd dat hij een maand later een andere motor heeft gekocht... Van stoere fiets naar fluisterfiets...

Belangrijkste is om ze geen reden te geven om moeilijk te gaan doen... :mrgreen:
Central Division

Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Plaats reactie