vt1100 radiator advies
Moderators: knutsel, Hillywood
vt1100 radiator advies
hallo allemaal,
afgelopen week heb ik mijn vt1100 aan de praat gekregen. Nu blijkt dat de radiator lekt aan de onderkant bij de aansluiting van de temp sensor.
Ik kan er een potje stop leak in gooien, maar is dit niet slecht voor de waterpomp? Het is een continue druppel alleen als de motor loopt.
Ik kan hem laten repareren heb ik geinformeerd kost ongeveer 80 euro.
En ik heb een gebruikte gezien op ebay.
http://www.ebay.com/itm/J-97-99-HONDA-V ... tz&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
die is 79 dollar en ziet er beter uit dan wat ik nu heb, maar is wel van 1997 ik heb een 1992 model maar het ziet er precies hetzelfde uit.
Wat is volgens jullie de beste optie? Het lijkt er op dat deze op die plek al eens gerepareerd is, ik zie soldeer op de verbinding maar ik weet niet hoelang een professionele
reparatie hierna houd.
afgelopen week heb ik mijn vt1100 aan de praat gekregen. Nu blijkt dat de radiator lekt aan de onderkant bij de aansluiting van de temp sensor.
Ik kan er een potje stop leak in gooien, maar is dit niet slecht voor de waterpomp? Het is een continue druppel alleen als de motor loopt.
Ik kan hem laten repareren heb ik geinformeerd kost ongeveer 80 euro.
En ik heb een gebruikte gezien op ebay.
http://www.ebay.com/itm/J-97-99-HONDA-V ... tz&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
die is 79 dollar en ziet er beter uit dan wat ik nu heb, maar is wel van 1997 ik heb een 1992 model maar het ziet er precies hetzelfde uit.
Wat is volgens jullie de beste optie? Het lijkt er op dat deze op die plek al eens gerepareerd is, ik zie soldeer op de verbinding maar ik weet niet hoelang een professionele
reparatie hierna houd.
Re: vt1100 radiator advies
Hoi
1. Ik neem aan dat het er niet zo snel uit loopt als dat je het er in gooid
Bij ons in het noorden halen we de vloeistof er uit, demonteren de radiator, maken de las goed schoon (Vet vrij en niet anders om
)
Wij gaan dan naar de smit en die soldeerd hem netjes dicht of we gaan naar de buurman die doet het zelfde.
Of vraag even in je kennissenkring of zij iemand weten, en er zijn metaalbedrijven genoeg.
Het gaat er om dat het stukje dat gerepareerd moet worden, goed schoon is van vet en verf.
Als ze namelijk even een las hoeven te leggen, zullen ze het zo doen en ben je misschien € 5.- of € 10.- kwijt.
Maar als ze eerst de boel moeten schoonmaken en kaal, dan is de kans groot dat ze zeggen : einde van de week is het klaar en de rekening ook
.
2. is dit wel het geval:
2a. Ja dat is dan even knutselen, dan kan je het beste een nieuw sokje ( pijpje met schroefdraad aan de binnenkant waar de sensor in past ) er inzetten. is het gat te groot neem dan een stukje plaat maak daar een gat in zodat die sok precies past en om laten solderen.
Daar na de sok met plaatje op maat maken zodat het, het gat afdekt. Dit ook laten solderen en dan is het weer dicht.
De boel zwart spuiten en je ziet er niets meer van.
2b. Of je gaat naar de autosloop vraag om een kapotte radiator snij dat stuk ( waar de sensor zit met de zelfde diameter en draad ) er uit en soldeer dat weer op die van de 1100.
De boel zwart spuiten en je ziet er niets meer van.
Het is maar een idee.
Gr Hans Snel
1. Ik neem aan dat het er niet zo snel uit loopt als dat je het er in gooid
Bij ons in het noorden halen we de vloeistof er uit, demonteren de radiator, maken de las goed schoon (Vet vrij en niet anders om

Wij gaan dan naar de smit en die soldeerd hem netjes dicht of we gaan naar de buurman die doet het zelfde.
Of vraag even in je kennissenkring of zij iemand weten, en er zijn metaalbedrijven genoeg.
Het gaat er om dat het stukje dat gerepareerd moet worden, goed schoon is van vet en verf.
Als ze namelijk even een las hoeven te leggen, zullen ze het zo doen en ben je misschien € 5.- of € 10.- kwijt.
Maar als ze eerst de boel moeten schoonmaken en kaal, dan is de kans groot dat ze zeggen : einde van de week is het klaar en de rekening ook

2. is dit wel het geval:
2a. Ja dat is dan even knutselen, dan kan je het beste een nieuw sokje ( pijpje met schroefdraad aan de binnenkant waar de sensor in past ) er inzetten. is het gat te groot neem dan een stukje plaat maak daar een gat in zodat die sok precies past en om laten solderen.
Daar na de sok met plaatje op maat maken zodat het, het gat afdekt. Dit ook laten solderen en dan is het weer dicht.
De boel zwart spuiten en je ziet er niets meer van.
2b. Of je gaat naar de autosloop vraag om een kapotte radiator snij dat stuk ( waar de sensor zit met de zelfde diameter en draad ) er uit en soldeer dat weer op die van de 1100.
De boel zwart spuiten en je ziet er niets meer van.
Het is maar een idee.
Gr Hans Snel
Re: vt1100 radiator advies
Beste Hans,
Bedankt voor je reactie, het word dus repareren,
hoe zit dat eigenlijk met afpersen, de firma waar ik contact mee had in den bosch had het daarover.
Of is dat onzin om te doen?
overigens is het sokje nog helemaal in orde, daaronder zit het scheurtje.
ik ga morgen de radiator er af halen
Bedankt voor je reactie, het word dus repareren,
hoe zit dat eigenlijk met afpersen, de firma waar ik contact mee had in den bosch had het daarover.
Of is dat onzin om te doen?
overigens is het sokje nog helemaal in orde, daaronder zit het scheurtje.
ik ga morgen de radiator er af halen
Re: vt1100 radiator advies
Hoi
De radiator afpersen kan of het nodig is bepaal je zelf, is het een vakman of een boer.
Is het een vakman dan kan het zo, is het een boer (niet verkeerd bedoeld) dan zou ik het afpersen.
Maar ook dat kan je zelf.
Je neem 2 conische rubber stoppen een voor onder die laat je heel en voor boven daar boor je een gaatje in zodat de tuit van het blaas pistool er strak in past.
De rubberstoppen goed in de pijpjes van de slang aansluiting drukken. De radiator vullen met water en de vuldop er op.
De compressor aan sluiten en dan langzaam de druk opvoeren (er hoeft geen 10 bar druk op).
Als er dan water uit komt, dan is hij niet dicht
Gr Hans Snel
De radiator afpersen kan of het nodig is bepaal je zelf, is het een vakman of een boer.
Is het een vakman dan kan het zo, is het een boer (niet verkeerd bedoeld) dan zou ik het afpersen.
Maar ook dat kan je zelf.
Je neem 2 conische rubber stoppen een voor onder die laat je heel en voor boven daar boor je een gaatje in zodat de tuit van het blaas pistool er strak in past.
De rubberstoppen goed in de pijpjes van de slang aansluiting drukken. De radiator vullen met water en de vuldop er op.
De compressor aan sluiten en dan langzaam de druk opvoeren (er hoeft geen 10 bar druk op).
Als er dan water uit komt, dan is hij niet dicht

Gr Hans Snel
Re: vt1100 radiator advies
Beste Hans,
Top advies bedankt!
Ik heb een via via adresje gevonden die kan hardsolderen
dan ga ik hem daarna zelf testen.
Vgr, boot
Top advies bedankt!
Ik heb een via via adresje gevonden die kan hardsolderen
dan ga ik hem daarna zelf testen.
Vgr, boot
Re: vt1100 radiator advies
Ik zag overigens dat je manuals op je website hebt staan.
Als je interesse hebt dan heb ik hier nog een vt1100c & vt1100t shadows 1997 - 2005
service manual (engels)
hij is 108 mb dus niet te mailen, maar wel handig want hij is erg uitgebreid en veel zaken zijn in de oudere modellen hetzelfde.
Als je interesse hebt dan heb ik hier nog een vt1100c & vt1100t shadows 1997 - 2005
service manual (engels)
hij is 108 mb dus niet te mailen, maar wel handig want hij is erg uitgebreid en veel zaken zijn in de oudere modellen hetzelfde.
Re: vt1100 radiator advies
Hoi Hans,
Welk email adres wil je dat ik gebruikt om het met we tranfer te verzenden?
ik zie namelijk dat ik een email adres voor de ontvanger moet opgeven.
Gr,
boot
Welk email adres wil je dat ik gebruikt om het met we tranfer te verzenden?
ik zie namelijk dat ik een email adres voor de ontvanger moet opgeven.
Gr,
boot
Re: vt1100 radiator advies
Ik wil hardsolderen afraden. Wordt namelijk te warm. Kan wel als het door een vakman gebeurd. Heb hetzelfde aan de hand gehad. Inderdaad goed blank maken. En goed vetvrij. S39 erop en dan met een propaan brandertje en tin een laag over de scheur leggen. Heeft bij mij uitstekend gewerkt. Kan je bij elke bouwmarkt kopen voor een paar euro's. Of iemand die zelf waterleidingen heeft gelegd zal het wel hebben. 2 minuten en het is klaar.
Re: vt1100 radiator advies
Hoi
Even een toelichting:
Hardsolderen
Hardsolderen wordt met meer warmte gedaan dan zachtsolderen. Het soldeer dat bij hardsolderen wordt gebruikt heeft een smeltpunt boven de 450 graden Celsius. Hierdoor ontstaan sterkere verbindingen die daarnaast ook nog bestand zijn tegen hogere temperaturen dan de verbindingen die tot stand zijn gebracht doormiddel van zachtsolderen. Hardsolderen wordt door de sterkere verbindingskwaliteit breed toegepast in de techniek. Zo wordt hardsolderen onder andere gebruikt bij loodgieterswerkzaamheden voor het maken van verbindingen in leidingwerk. Daarnaast wordt hardsolderen toegepast voor verschillende verbindingen tussen buizen en pijpen die niet tot leidingwerk behoren. Hierbij kan gedacht worden aan verbindingen in fietsframes, tuinmeubels en campingmeubels. Ook voor reparatiewerkzaamheden in de machinebouw en het verbinden van machineonderdelen wordt hardsolderen toegepast. De legeringen van het soldeer zijn bij hardsolderen verschillend. Er zijn legeringen waarbij gebruik wordt gemaakt van koper en zink. Deze legering wordt ook wel soldeermessing genoemd. Daarnaast kan onder andere soldeerzilver worden toegepast. De toepassing van de verschillende legeringen van hardsoldeer is verschillend.
Daarom had ik verteld dat er metaal bedrijven genoeg zijn, of een kennis die in de metaal zit, of zoals bij ons de smid.
Gr Hans Snel
Even een toelichting:
Hardsolderen
Hardsolderen wordt met meer warmte gedaan dan zachtsolderen. Het soldeer dat bij hardsolderen wordt gebruikt heeft een smeltpunt boven de 450 graden Celsius. Hierdoor ontstaan sterkere verbindingen die daarnaast ook nog bestand zijn tegen hogere temperaturen dan de verbindingen die tot stand zijn gebracht doormiddel van zachtsolderen. Hardsolderen wordt door de sterkere verbindingskwaliteit breed toegepast in de techniek. Zo wordt hardsolderen onder andere gebruikt bij loodgieterswerkzaamheden voor het maken van verbindingen in leidingwerk. Daarnaast wordt hardsolderen toegepast voor verschillende verbindingen tussen buizen en pijpen die niet tot leidingwerk behoren. Hierbij kan gedacht worden aan verbindingen in fietsframes, tuinmeubels en campingmeubels. Ook voor reparatiewerkzaamheden in de machinebouw en het verbinden van machineonderdelen wordt hardsolderen toegepast. De legeringen van het soldeer zijn bij hardsolderen verschillend. Er zijn legeringen waarbij gebruik wordt gemaakt van koper en zink. Deze legering wordt ook wel soldeermessing genoemd. Daarnaast kan onder andere soldeerzilver worden toegepast. De toepassing van de verschillende legeringen van hardsoldeer is verschillend.
Daarom had ik verteld dat er metaal bedrijven genoeg zijn, of een kennis die in de metaal zit, of zoals bij ons de smid.

Gr Hans Snel