koelvloeistof vervangen.

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
lemmy

koelvloeistof vervangen.

Bericht door lemmy »

Hallo.

Ik ben nieuw op het forum (wat posten betreft) en ben in het bezit van een vt750 uit 2004. Fijne motor (mijn eerste) en ik wil graag zelf wat leren sleutelen.
Ik ben dus begonnen met olie verversen, dat is goed gegaan en natuurlijk ook het filter vervangen.
Verder heb ik de bougies vervangen, was wat lastig met de chromen kapjes maar is ook prima verlopen.
Nu is er een nieuwe uitdaging aangebroken, namelijk het koelvloeistof wil ik vervangen.

Ik ben al een beetje aan het kijken waar ik allemaal bij moet komen, de vulopening heb ik gevonden. daar moet ik wel de tank en zadel voor loshalen maar dat is geen probleem.
Aftappen lijkt mij een slang loskoppelen van de radiator, rest mij nog het expansievaatje onder de motor, hoe tap ik die af.
Dan het bijvullen, alles natuurlijk weer vast maken, dan de vloeistof erin. als er veel lucht in zit hoe gaat dat er uit en hoeveel vloeistof moet er officieel in. Mijn gedacht is afvullen en dan even laten draaien met de dop erop en dan weer nakijken. Moet de vloeistof tot de rand van de dop staan (dat doet het nu ook).

Kortom wat vraagjes van een beginnende hobby sleutelaar en ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door knutsel »

onderaan de waterpomp zit een bout die ervoor is om de koelvloeistof af te tappen.
als je deze eruit draait en de dop eraf haalt zal alle vloeistof eruit lopen.
deze bout is de bout waarmee de waterpomp vastzit op het laagste punt.
vullen tot aan de rand en even de slangen in knijpen. even laten lopen en daarna controleren. tankje kun je laten zitten of er met een spuitje en slangetje eraan uitzuigen.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
lemmy

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door lemmy »

Dankje voor het antwoord, ik ga de waterpomp eens opzoeken. Gaat dan vast lukken.
Jazzmuzikant

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door Jazzmuzikant »

Ik heb een VT 700 uit 1987. Aangezien ik een defecte temperatuur sensor wil vervangen heb ik onder mijn fiets gelegen om een aftappunt voor de koelvloeistof te vinden. De aanwijzing van Knutsel voor de VT750 matcht niet met mijn model. Wie weet wat de geijkte manier is om de koelvloeistof af te tappen?
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door Ro1967 »

9 van de 10x heeft knutsel de juiste tip ,waarschijnlijk zit het bij dit type motor net even anders, zelf heb ik bij mijn vt 700 de slang bij de pomp losgemaakt en zo de koelvloeistof eruit laten lopen, voor het bijvullen heb ik niets aan het verhaal van knutsel toe te voegen
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Jazzmuzikant

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door Jazzmuzikant »

Ja, die oplossing had ik ook al bedacht maar misschien was er toch nog een andere methode. Als ik de slangenklem losdraai en de leiding van de flens aftrek is er zomaar kans op een scheur. Het leidingwerk is tenslotte al best wel oud. Maar goed, we gaan het maar voorzichtig proberen. Dank voor je reactie.
Jazzmuzikant

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door Jazzmuzikant »

Nou, dat ging makkelijker dan gedacht. Slangenklem losdraaien en met een grote schroevendraaier voorzichtig rondom de flens bewegen was genoeg om de slang los te maken.

Om de temperatuursensor te vervangen moet je wel de plastic kap van de radiator verwijderen en de onderste twee bouten van de radiator losmaken, anders kun je er niet goed met de steeksleutel bij.
Bijlagen
20160801_150619r.jpg
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: koelvloeistof vervangen.

Bericht door Te©h »

Als je nu de onderste bout van die waterpomp op de foto had los gedraaid, had je geen risico gelopen op gescheurde slangen. Had je alleen een nieuw ringetje gekost.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie