Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Menno

Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Bericht door Menno »

Toen ik mijn Shadow kocht zat het originele scherm er op. Omdat ik wat kort van stuk ben keek ik net tegen de rand van het scherm aan. Dus vroeg ik om er een stukje af te halen en dat hebben ze keurig gedaan.
Nadat de motorfiets geleverd was merkte ik dat ik al snel last kreeg van turbulentie. Dat was al goed merkbaar vanaf zo'n 70 km/u en als ik 110 km/u reed, dan werd mijn helm zo heen en weer geschud dat het mijn zicht slecht werd en ik er hoofdpijn van kreeg.
Die turbulentie zal deels door het lagere scherm zo sterk zijn geweest, maar ik denk dat je er ook met een normaal formaat scherm last van kunt hebben. Ligt ook weer aan je eigen lengte.
Daarom wil ik hier mijn hulpmiddel tegen de turbulentie met jullie delen.

Afbeelding

Het is een kleine spoiler die op het scherm is gemonteerd. Het is de MRA X-creen touring spoiler (ik heb geen aandelen :) ).
In eerste instantie had ik er een setje klemmen bij besteld waarmee ik de spoiler op het windscherm klemde. Ik had voor deze spoiler gekozen omdat de lange steunen veel mogelijkheden geven voor de afstelling. Daarmee ben ik aan het experimenteren geweest totdat ik het meest optimale resultaat had bereikt.

Omdat het goed werkte durfde ik het aan om gaatjes in mijn scherm te boren voor de montage. Bovendien kon hij op die manier nog een beetje lager. Het mocht natuurlijk ook niet te veel boven mijn scherm uitkomen omdat ik er dan weer tegenaan zou kijken.

Ik ben heel blij met het resultaat. De turbulentie is heel sterk verminderd en ik kan nu ook harder er mee rijden. Ik rij altijd wel redelijk rustig, maar 130 km/u heb ik er wel mee gereden waarbij de turbulentie nog goed te doen bleef.
Saltoria
Shadow Motorclub leden
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:38
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Bericht door Saltoria »

Ik heb sinds een paar maanden een shadow 750 ace van het jaar 2000. Ik heb hetzelfde probleem. Op de snelweg 120 rijden is heel hard werken. Ik ga jouw tip ook proberen. Als het gemonteerd is laat ik een bericht achter wat mijn ervaring is. Bedankt voor de tip. :D ?
Groeten Ria
Groeten Ria

Geniet van het leven.
sjaakvanast

Re: Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Bericht door sjaakvanast »

Hoi Menno
Het werkt dan wel maar mooi is het niet
Ik zit met hetzelfde probleem maar ga het zo niet oplossen
Ik kies er voorlopig voor wat minder snel te rijden
Gr Sjaak

Verstuurd vanaf mijn LG-K520 met Tapatalk
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Bericht door knutsel »

heb je je scherm al eens iets rechterop gezet?
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Menno

Re: Mijn hulpmiddel tegen turbulentie

Bericht door Menno »

knutsel schreef:heb je je scherm al eens iets rechterop gezet?
Nee, dat heb ik niet geprobeerd. Misschien had dat ook wel geholpen, maar ik denk dat dit meer effect heeft. Ik rij er nu regelmatig 130 mee, ook tegen de wind in. Eigenlijk doet hij het bij 130 of 140 minimaal zo goed als bij 100 - 110.
Plaats reactie