ontstekingstijdstip checken

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
shadow-oost
Forumgebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2019, 21:30

ontstekingstijdstip checken

Bericht door shadow-oost »

Hallo allen!
ik probeer een VT600 van 1991, (20000mijl) van een dame weer netjes aan het lopen te krijgen.

het probleem is dat boven een bepaald toerental de belastte motor ernstig inhoudt. Dus: tijdens rijden, bv bij 45mijl in de 4e versnelling. Stilstaand lijkt er geen probleem, ze loopt netjes op in toeren....het stotteren treedt in alle versnellingen op, het exacte aantal toeren weet ik niet.

Carburateurs, brandstof pomp en filters, bougies: allemaal in orde: krijgt genoeg benzine. Tank ontluchting=OK.
Beide cilinders werken -worden even warm.

wil nu graag onsteking checken, maar wanneer we de daarvoor bestemde kijkgat gebruiken komt daar -bij oplopende toeren-een dusdanige olie nevel uit dat checken onmogelijk is.
vraag is dus:
- is die olienevel normaal? of is hier iets (anders) mis (carter ontluchting?)
- heeft dat een relatie met bovenomschreven fenomeen van inhouden?
- zijn er beruchte gebreken bekend die hierbij zouden kunnen horen?

alle ideeën welkom!
met dank!
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontstekingstijdstip checken

Bericht door Oldtimer »

vraag is dus:
- is die olienevel normaal? of is hier iets (anders) mis (carter ontluchting?)
- heeft dat een relatie met bovenomschreven fenomeen van inhouden?
- zijn er beruchte gebreken bekend die hierbij zouden kunnen horen?

Volgens mij is die olienevel wel normaal, het kijkgat is nl. voor de "camshaft installation" oftewel het op tijd zetten van de nokkenassen (Honda Service Manual 88-89 91-96 VT600C page 9-18) . Dit gebeurt natuurlijk niet bij draaiende motor. Bij draaiende motor nevelt natuurlijk de olie in het rond en zal dan ook uit het kijkgat komen :-)
Heeft dan m.i. ook geen relatie met je probleem.

Lijkt me meer een tekort aan brandstof.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontstekingstijdstip checken

Bericht door Oldtimer »

Maar even verder lezend begin ik ook een beetje te twijfelen aan mijn bericht.

IGNITION TIMING
NOTE
-------------
The ignition control module system is factory pre-set and cannot be adjusted. Ignition timing inspection procedures are given to inspect the function of the ignition control module components.

Connect the timing light to the other spark plug wire if you see that the ignition timing is incorrect, and you might be able to see the timing is correct.
-------------

Warm up the engine to operating temperature.
Remove the timing inspection hole cap on the right crankcase cover.

Connect the timing light to the front spark plug wire.

The timing is correct if the "F" mark aligns with the index mark on the right crankcase cover at idle for each cylinder
.....


Blijft wel dat het niet vreemd is dat bij draaiende motor er een olie nevel uit het inspectiegat komt.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: ontstekingstijdstip checken

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Carburateur als die problemen geeft ultrasoon laten reinigen synchroomzetten en dan komt het !
De Pilot screw draai die eerst in ( halve slagen tellen dan kan je altijd alles terug zetten ) en dan 4 halve slagen uit.
Hoofd stuk 4-5 van handboek

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
shadow-oost
Forumgebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2019, 21:30

Re: ontstekingstijdstip checken

Bericht door shadow-oost »

Heren dank. ik begrijp dat jullie de ontsteking eigl niet verdenken....

de carb is idd niet US gereinigd, maar ik vind het vreemd dat de motor hapert bij zo'n bepaald toerental....
bij een brandstofprobleem zou ik dat minder zoeken.

in elk geval dank voor de note betreffende olienevel. geen reden voor ongerustheid dus!
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: ontstekingstijdstip checken

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

De benzine van nu is anders dan vroeger, als de motor een poos stilstaat kan er gom afzetting in de carb onstaan.
Daar hebben een helle boel motoren last van als je ze niet met regelmaat even warm laat lopen.
Volgens verhalen hebben de motoren vanaf 2004 er minder last van (ander matereiaal)
Met tanken doe ik wat door de benzine ethomix en in de winter doe ik er forté in als ik denk dat hij lang stil gaat staan :D
En als hij ultrasoon gereinigd is en met regelmaat gebruikt wordt, dan ben je ongeveer 3 jaar van de problemen af.

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Plaats reactie