Voorste cilinder wil niet meedoen bij lage toeren

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcVT1100custom
Forumgebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:17

Voorste cilinder wil niet meedoen bij lage toeren

Bericht door MarcVT1100custom »

Hi,

Ik heb een probleem met een VT1100 c ('87?) die alleen op de
achterste cilinder wil lopen bij lage toerentallen.


Korte historie:
- motor liep prima bij aanschaf. Af en toe een knal in de uitlaat bij gas los.
- na een jaar kwamen de knallen wat vaker voor bij gas los.
- na een winter niet gebruiken, startte de motor niet makkelijk
- ook zijn toen de problemen begonnen die hieronder zijn beschreven.

De motor loopt stationair op de achterste cilinder.
Ook bij iets meer gas geven doet de voorste nog niets.
- bougies vonken allemaal (overigens niet echt mooi blauw)
- geen hete lucht uit de uitlaat van de voorste cilinder.
- beide carb slides lijken gelijktijdig te bewegen bij spelen met gas
(een vacuum lek/defect membraan lijkt dus niet het geval?)

Alleen als ik flink gas geef gaat de voorste pit ook meedoen.
Het is de combinatie van iets meer toeren en iets meer gas geven
waardoor de voorste cilinder ook begint te brullen uit de uitlaat
en de pijp heter wordt.

Ook tijdens cruisen merk ik de problemen. Als ik (flink) optrek
lijkt er niets aan de hand te zijn en gaat-ie als de brandweer.
Geen vermogensverlies en makkelijk naar hogere snelheden.
Bij constante lagere snelheden ontstaan de problemen wel.

Ik vermoed dat de brandstoftoevoer van het stationaire deel verstopt zit.
Ik heb gelezen dat de bijdrage van brandstof via de idle jets best belangrijk is.
Ik heb de carbs er nog niet uitgehaald voor inspectie van de jets.
Daar wil ik mee wachten tot ik weet of dit het echt is.

Vragen:
- Hoe kan ik erachter komen of de jet van de voorste cilinder-carb
is vervuild/dicht zit terwijl de carbs nog op de motor zitten?
- Is het mogelijk de idle jet schoon te blazen door met een compressor
wat lucht in de pilot screw opening te persen...? Of gaat er dan iets stuk in
de bowl van de carb?


Thanks voor het meedenken.
Marc
Met passie wordt alles mooier.
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 956
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Voorste cilinder wil niet meedoen bij lage toeren

Bericht door Ro1967 »

Ik zou toch de carburateurs eraf halen en ze goed schoonmaken (eventueel ultrasoon laten reinigen), ik zou er geen lucht via de pilots opzetten.Een goede schoonmaakbeurt kan geen kwaad .
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
MarcVT1100custom
Forumgebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2021, 19:17

Re: Voorste cilinder wil niet meedoen bij lage toeren

Bericht door MarcVT1100custom »

Problem solved...

Ik heb nog even geprobeerd met perslucht het waarschijnlijk
verstopte gaatje van de pilot jet door te blazen via het gat
van de pilot screw, maar dat is niet gelukt.

Gisteren de carbs dus toch maar van de motor gehaald en gereinigd.
Het hele proces ging makkelijker dan gedacht.

In YouTube tutorials zie ik dat de carbs er naar boven toe
worden uitgehaald, dus tussen de 2 framebuizen door.
Dat is me niet gelukt, maar ze gaan wel gewoon naar
de rechterkant met enig friemelen.

De pilot jet van de carb van de voorste cilinder zat inderdaad dicht.
Met een gestript elektriciteitsdraadje de boel weer open gemaakt
en met benzine gereinigd. Er zat prut in de bowl van de carbs,
vooral in die van de voorste cilinder.
Daarna alles weer in elkaar en op de motor. Top!

Het rubberen ringetje is al die tijd in de carb gebleven en ik heb
ook geen metalen ringetje gezien, alleen de naald en het veertje.

De motor loopt weer goed. Hij blijft nog wel lekker knallen bij gas los.
Ik heb het dan over after fire. Ook als ik met stilstaande motor het gas
kort open draai, knalt hij tijdens gas los.

Ik heb toen de pilot screws afgesteld. Ik moest die wel 4 à 4,5 slagen
uitdraaien voordat de motor lekker liep. Best wel ver dacht ik en ook
het toerental leek net iets te hoog.
Dus toen heb ik de gasklep iets dichter gezet en opnieuw de pilots crews
gesteld. Die hebben nu 3 slagen nodig en dat klinkt beter.
Ook het knallen in de pijp is hierdoor vrijwel geheel weg.
Tijdens een proefrit bleek echter dat hij bij gas los toch nog wel wat knalde.

Misschien kan de gasklep nog net iets meer gesloten worden had ik bedacht,
maar toen begon hij onregelmatig te lopen. Daar ga ik nog eens even op
studeren. Misschien openen de gaskleppen niet synchroon.
Wordt vervolgd.

Groet,
Marc

Nadat ik de gaskleppen iets verder dicht heb
Met passie wordt alles mooier.
Plaats reactie