Thermostaat vervangen/verwijderen

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Hallo Shadow vrienden,

De Shadow 1100 staat ondertussen bij mij, vandaag door Harry gebracht.

Ze wordt te warm, waarschuwingen op de linker teller na 15 minuten rijden. Het overloop-tankje was leeg, volgens mij wel vloeistof in de radiator, vanavond afgevuld, ging kleine halve liter bij.
Zal haar morgen starten en de radiator bijvullen totdat het tankje ook voldoende heeft.

Omdat ze snel aangeeft dat de temperatuur oploopt, lijkt de thermostaat de geest te hebben gegeven. Daar wordt tenslotte ook de meting verricht.

Wie heeft er wel eens een thermostaat vervangen, is dat te doen, het huis zit achter het balhoofd onder het frame. Wat moet ik noodzakelijk verwijderen om het zo gemakkelijk mogelijk te maken zonder al te veel onderdelen onnodig in de handen te krijgen.

Op voorhand dank,

Rini
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 956
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door Ro1967 »

Welk type 1100? Zo te zien aan de linker teller een 1100 c. Ja dat is zelf te doen, Hans Snel heeft diverse manuels op zijn site staan. Kijk ook of de fan wel aanslaat als je toch bezig bent. Er zit ook een sensor in de radiateur deze kan ook kapot zijn.
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Dat valt mee: tank er af kapjes er af en dan kan je er al gauw bij.
Het nummer is 19300-MB0-003 dat is een vrij standaard onderdeel.
Het nummer van de radiateur ventilator switch 37760-MT2-003.

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Hoi Ro en Hans,

Dank voor jullie snelle reacties. Voel me thuis in het sleutelwerk, de VT1100 is de eerste die ik zie en bewerk. Sleutel eigenlijk alleen maar aan Suzuki TL1000S motoren.
Deze Shadow komt uit de USA, Engine Family NHN109942B4.

Vanavond de manual even goed gelezen, de thermostaat ligt ondertussen al naast de laptop. Die is er al uit.

Gelijk maar even getest of de 82graden die de thermostaat aangeeft het ook zo doet. Nee dus, pas bij kleine 100graden opende de thermostaat. Time to replace.

Weten jullie of de thermostaat van dit model (1991 of 1992) uit de USA ook diezelfde thermostaat gebruikt?

Op voorhand dank,

Rini
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Als je naar de website gaat van CMSNL.com daar in log of een account aanmaken.
Daarna de vincode invoeren of je model op zoeken, dan heb je alle OEM nummers bij de hand en is dat makkelijk zoeken met google.
Als je het onderdeel heb gevonden bij csmnl dan kan je naar beneden scrollen en dan zie je bij welke types het onderdeel vaker is gebruikt.
Wat jij zoekt is vrij standaard zoals ik had aan gegeven het is gebruikt bij 239 modellen.
Van daar even verder scrollen want als je het voor jou model iets niet kan vinden vind je het misschien wel van een ander model.
Volgens mij ligt het bij japparts op de plank. :D

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Hoi Hans,

Opnieuw dank voor je sneller reactie.

Bij CMSNL ben ik kind aan huis, zit in Enschede daar waar ik verblijf!

Zal vanavond de boel even uitzoeken en gelijk bestellen, kan ze dinsdag weer de straat op.

Deze Shadow is uit 91/92 en heeft ondertussen bijna 2-ton op de teller staan, ziet er nog prachtig uit en rijd als een grote.

Rini
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 956
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door Ro1967 »

91-92 model, dus een c1, ik dacht dat het een c 85-86 was omdat je in het eerste bericht over een linker teller had. Controleer ook gelijk of de fan werkt, de sensor wil ook nog wel eens kapot gaan, de fan zelf even testen door het draadje van de sensor op massa te leggen, dan zou de fan moeten gaan draaien met het contact aan. Ook de radiatordop kan stuk zijn, als die niet werkt in geval van overdruk gooit hij het er ook via de overloop onderaan uit.
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Hey Ro,

Die dop kan ook wel eens een dingetje zijn. Ondertussen de nieuwe thermostaat ontvangen. Morgen zal ik die plaatsen. Dan maar es kijken hoe het koelsysteem erop reageert. Zal ook gelijk de olie vervangen, zou morgen ook op de stoep staan met een nieuw oliefilter.

Hou je/jullie op de hoogte.

Rini
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Vanmiddag de nieuwe thermostaat en rubber vervangen. Moest toch het deksel van de vulpijp afhalen, wat een geknoei anders.

Deksel op een glasplaatje met heel fijn schuurpapier glad gemaakt, remreiniger op het huis in het frame. De nieuwe pakking in de molybdeen-vet, in het deksel, thermostaat op de plek en dichtmaken.

Gelijk gestart, nadat de tank er weer op lag, temperatuur mooi op laten komen, de storm gooide roet in het eten. Het temperatuur lampje liet zich in ieder geval niet meer zien, de thermostaat doet zijn werk. Morgen maar eens een stuk knallen.

Keep you updated....

Rini
rinidpp
Forumgebruikers
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2021, 16:05

Re: Thermostaat vervangen/verwijderen

Bericht door rinidpp »

Gisteravond door de storm niet echt verder, vanmorgen de Shadow naar buiten gezet, starten en even op temperatuur laten komen. In de radiator nog wat navulling gedaan, ook het expansievat nog iets extra's gedaan.
Rijden. Even warm gestookt, direct de grens over (Enschede) Duitsland in. Daar haar de sporen gegeven. Ze brulde binnen notime naar de 100mph, wel wat wiebelig, vergeleken bij een Suzuki TLS.
Terug thuis gewacht op de geforeerde ventilator, die kwam na een paar minuten ook tot leven. Mooi. Het expansie-systeem duwde de overtollige koelvloeistof naar buiten, ligt dus grote streep over de carportvloer, kak, nog een streep erbij.

De garage in, blok stond mega heftig te tikken, ze was lekker warm. Olieaftapplug eruit, bakkie eronder, oliefilter eraf, half uurtje laten staan.
Nieuwe koperenring op de aftapplug, nieuw oliefilter en een mooie schone plons Motul 10W40 het blok in.

Als het kan morgen testritje maken, kan ze terug naar haar eigenaar.

Priegel klus, toch wel leuk om te doen.

Rini
Plaats reactie