spannings regelaar vt1100 89

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Pete
Forumgebruikers
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022, 09:07

spannings regelaar vt1100 89

Bericht door Pete »

na een lege accu... :?

multimeter, gereedschap en goede zin.

drie gele draden van de stator meten los van de regelaar, 21 volt elk met lopende motor stationair.
drie gele draden naar massa, oneindig ( zonder lopende motor)
gele draden onderling 2,3 ohm elke spoel. goed (lijkt me)

regelaar er af, de draden die de spanningsregelaar ingaan verbrand en gesmolten. nieuwe regelaar voor de vt1100 bj 89 besteld vandaag binnen.
doorgemeten, in orde.
gemonteerd primair aan de stator, (gele draden alleen) geen spanning op de rode en de groene. lopende motor.
spanning op de gele draden: 0,647 wissel
spanningsregelaar los, 21 volt wissel op de gele draden.

kan het zijn dat de stator toch defect is ?
of de magneet die rond de stator draait, kan die ook slecht zijn ? (niet meer voldoende magnetisch)

heeft er iemand nog een tip of idee waar ik kan zoeken ?
Pete
Forumgebruikers
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022, 09:07

Re: spannings regelaar vt1100 89

Bericht door Pete »

volop verder gegaan met onderzoek vanmiddag.

stator aangesloten, en op de uitgang van de regelaar multimeter en last gehangen...
lamp gaat even aan, ik meet even 12,6 volt en weg is de spanning.
als ik de motor uit zet, ook weer heel kort lamp aan en spanning.
Hmm...

spannings regelaar aangesloten op accu, accu spanning meten zonder draaiende motor 12,02 volt
met draaiende motor 12,87... beetje gas 13,08 volt... er gebeurd dus wel iets...
weer een Hmmm....

plus van regelaar naar accu los, Ampere meter in serie er tussen... 5,7 Ampere van regelaar naar accu... dat is volgens mij wat er moet gebeuren.
blijft het verdacht vinden... maar het lijkt in orde.
digitaal voltmetertje ingebouwd om te monitoren tijdens de rit. lege accu willen we niet meer.
morgen nog even met de amperetang meten over de rode draad heen.
de spanningsregelaar wordt vrij heet - warm, maar dat zal normaal zijn dan.
mochten er nog suggesties zijn... ik hoor het graag.

de regelaar moet een aangesloten accu hebben, anders gaat de spannings regelaar niet ´open´ en meet je niks.
dat heb ik alvast uitgevonden.
Pete
Forumgebruikers
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022, 09:07

Re: spannings regelaar vt1100 89

Bericht door Pete »

nu al een tijdje rondgereden met de nieuwe regelaar,
vanmiddag nogmaals de voeding vanaf de stator gemeten, 3 x 20 volt bij stationair toerental.
weerstanden prima, geen sluiting naar aarde.
voltmeter ingebouwd, die geeft tijdens het rijden netjes 12,9 volt aan (dit is iets lager als de spanning die ik met mijn multimeter meet)
met mijn multimeter meet ik accu spanning motor uit: 12,6 volt, motor stationair 12,8 volt, motor 3500 toeren ongeveer 13,2 volt.
er zit een klein verschil in groot en klein licht, dan is het voltage iets hoger, dus het lijkt erop dat de regelaar dan meer spanning naar de accu stuurt.
een mosfet regelaar dus.
alhoewel ik de spanning eigenlijk iets aan de lage kant vind, overal lees ik 14 volt ongeveer, ga ik het hier een tijdje bij laten.
de regelaar wordt redelijk warm - heet, maar zodra de accu vol is, zal de regelaar meer energie verbranden wat dan resulteerd in een warme of hete regelaar. dus ook dit lijkt normaal.
niet hopen op weer een lege accu... ga ik het zo even aanzien, mochten er nog tips of ideeen zijn... ik hoor het graag.
Plaats reactie