spanningsregelaar, accu, stator

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Pete
Forumgebruikers
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2022, 09:07

spanningsregelaar, accu, stator

Bericht door Pete »

hallo allen...

na ruime tijd gereden te hebben met mijn nieuwe accu, nieuwe regelaar en stator...
afgelopen weekend weer een lege accu.

weer de stator gemeten, de spanningsregelaar gemeten, alles in orde. (dezelfde vrij lage spanning vanaf de regelaar, 13,2 volt)

accu er uit, accu opgeladen, een dag later zonder aangesloten dingen op de accu, accu totaal leeg. ( helaas weer een kostbare accu kapot)
een nieuwe accu opgehaald, en op zoek naar de oorzaak.

meten van stator, meten met oscillator, meten weerstanden van massa, plus, regelaar, dioden, noem maar op en alles is in orde.

alleen.... stationair een laad spanning van 12,8 volt en bij hoger toerental maximaal 13,2 volt.
ik denk wel dat ik nu het euvel heb gevonden...
iedereen roept; zet er een gel accu in, dat is perfect.... maar, een gel accu MOET !!! een laad spanning hebben van minimaal 14,4 volt.
en dat haalt mijn regelaar nooit.
dus, langzaam trek ik de accu leeg, tot dat de accu uiteindelijk weer is overleden. (de accu zakt dan onder de 11 volt, en doet een gel accu dit voor langere tijd dan is de accu kapot, precies wat bij mij nu al twee keer is gebeurd)

wat ik nu dus ga zoeken is een spanningsregelaar (Honda) die de spanning terug regelt tot max 14,5 volt in plaats van 13,2.
zodat mijn accu ook wordt opgeladen zoals het hoort.
als ik dit had geweten, dan had ik een conventionele zuur accu ingebouwd, dat is wellicht toch het beste...

zijn er nog ideeen of tips ? ik hoor het graag.
dvv
Forumgebruikers
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2015, 11:51

Re: spanningsregelaar, accu, stator

Bericht door dvv »

Volgens mij moet er altijd ongeveer 14,5 volt geleverd worden bij verhoogd toerntal.
Plaats reactie