Remvloeistoffen

Moderators: knutsel, Hillywood

Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Remvloeistoffen

Bericht door Te©h »

Nu ik eens nooddruftig aan de gang ga met mijn remmelarij van mijn 1100 '86er, ben ik me eens aan het verdiepen tussen de verschillende remvloeistoffen en met name het verschil tussen DOT 5 en DOT 5.1.

De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobiel- en motormarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C.
DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapor Lock, tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen. De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!

Muv DOT 5 zijn alle remvloeistoffen synthetisch, hygroscopisch en niet goed voor je lak.

DOT5 is een siliconen olie.
DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch (neemt geen water op in tegenstelling tot de synthetische remvloeistof). Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.
Dus nooit zomaar mengen en voorschrift van de fabrikant volgen, tenzij je weet waar je mee bezig bent!

Soorten remvloeistoffen:
De meeste moderne remvloeistoffen zijn opsynthetische basis. Vaak worden mengsels gebruikt van polyglycolethers en boraatesters. De boraatesters zorgen ervoor dat de remvloeistof hygroscopisch word.
Hygroscopische remvloeistoffen trekken water aan uit de omgeving, waarmee voorkomen wordt dat er vrij water in het remsysteem komt. Vrij
water in het systeem is namelijk ongewenst omdat door de enorme warmteontwikkeling bij het remmen het vrije water kan gaan koken. Hierdoor kunnen dampbellen ontstaan met als gevolg een falend
remsysteem door een wegvallende remdruk. Verder kan het vrije water bij omgevingstemperaturen onder 0°C bevriezen en één of meer leidingen blokkeren, waardoor het remsysteem niet meer naar behoren
functioneert. De keerzijde van de medaille is dat hygroscopische remvloeistoffen maar een beperkte levensduur hebben. Het kookpunt wordt namelijk sterk negatief beïnvloed door de aanwezigheid van
water. Bij een watergehalte van 3% is het kookpunt van een gemiddelde DOT 4 remvloeistof al gedaald van ca. 260°C (ook wel droog kookpunt genoemd) naar een kritische 150°C (ook wel nat kookpunt genoemd). Gemiddeld genomen kan een dergelijk watergehalte in het remsysteem al na 2 jaar bereikt zijn.
Dit is dan ook de reden dat veel fabrikanten verversingsintervallen van twee jaar hanteren.

Naast de veel toegepaste synthetische remvloeistoffen zijn er ook remvloeistoffen op basis van siliconen.
Siliconenvloeistoffen zijn niet hygroscopisch en kunnen hierdoor dus ook geen water opnemen. Dit heeft als groot voordeel dat het kookpunt van de remvloeistof nagenoeg constant blijft.Het nadeel is dat er na verloop van tijd vrij water in het remsysteem terechtkomt. Bij bevriezing kan dit tot problemen leiden, met in het ergste geval een falend remsysteem.
Daarnaast kan het vrije water corrosie veroorzaken aan de diverse componenten van het remsysteem. Veel fabrikanten vinden de voordelen van een siliconenvloeistof dan ook niet opwegen tegen de nadelen, waardoor deze niet of nauwelijks meer worden voorgeschreven. Alleen bij motorfietsen kom je ze nog regelmatig tegen, maar ook hier is de siliconenremvloeistof een uitstervend ras aan het worden.
Tenslotte zijn er nog enkele fabrikanten die een minerale remvloeistof adviseren, waarvan Citroën met haar LHMvloeistof veruit het bekendste voorbeeld is. LHM (afkorting van Liquide Hydraulique Minéral) is eigenlijk geen klassieke remvloeistof maar een systeemvloeistof voor Citroën’s fameuze hydropneumatische veersysteem, een gecombineerd systeem
waarbij de niveauregeling, demping, stuurbekrachtiging en het remsysteem worden aangestuurd door één en dezelfde olie. Andere bekende merken die LHM voorschrijven of hebben voorgeschreven zijn o.a. Rolls Royce en Jaguar. Verder worden LHM-vloeistoffen nog regelmatig voorgeschreven door tractorfabrikanten.
Specificaties,
Uiteraard worden ook bij remvloeistoffen de diverse eisen
vastgelegd in specificaties. Er zijn wereldwijd drie organisaties
met internationale erkenning die specificaties uitgeven voor
remvloeistoffen, namelijk International Organization for
Standardization (ISO), American Society of Automotive
Engineers (SAE) en het Amerikaanse Department of Transport
(DOT).
bron: timloto.org.

Nu staat er in het bovenstaand stukje dat er in het remsysteem "vrij water" komt met alle schadelijke gevolgen van dien. Verhitting>afkoeling= kondens.
En dan kom je dit stukje tegen:

Veel Harley Davidson rijders en een aantal klassieke auto eigenaren gebruiken i.p.v. de gebruikelijke remvloeistof zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0
Het grote voordeel hiervan is dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal uw klassieker na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.

Zover het betere internet- knip en plakwerk.
Aangezien ik alle seals, cupjes en leidingen ga vervangen, ook de leiding van de koppeling, kan ik zonder problemen DOT 5 gebruiken.
Maar wat is de meerwaarde tussen de vloeistoffen voor onze Shadow's. Als je gaat Googlen, kom je al snel bij de snelle jongens terecht, die met 200+ op de Tarzanbocht aan komen vliegen...............

Motozoom:
LUCAS remvloeistof DOT 5.1
DOT 5.1, Inhoud: 250 ML €9.95

DOT 5.1 remvloeistof is vooral bedoeld voor mensen en motoren die zeer hoge eisen aan de prestaties en de betrouwbaarheid van het remsysteem stellen. Vooral aan te bevelen in de racerij, vakantie in de bergen en dergelijke extreme omstandigheden.
Beduidend grotere reserves bij bergpasritten en bij extreme koude
Langere vervangingsinterval: onder normale omstandigheden hoeft DOT 5.1 slechts elke 36 maanden (3 jaar) vervangen te worden (normaal is twee jaar)
Zeer geschikt voor ABS remsystemen
250 ml.

Remvloeistof - 0.5 liter Shell Advance Brake Plus 5.1
Type olie: Remvloeistof
Geschikt voor:Motorfietsen.
Artikel nummer:SHBF025/05.
Gewicht:0,5.
Prijs: €7,95

Eurol Remvloeistof Brake Fluid DOT 5 Siliconen


Eurol Remvloeistof DOT 5 is een remvloeistof op siliconenbasis.
Het heeft een brede temperatuurrange van -40°C tot over +260°C
Geeft een optimale werking van het remsysteem bij lage temperaturen.
Kan veilig worden toegepast in hydraulische rem- en koppelingsystemen van auto's, (race)motorfietsen (Harley Davidson)
Ook geschikt voor karts, oldtimers en andere industriële toepassingen.
Helpt corrosie te voorkomen en geeft uitstekende smering aan rubber afdichtingen en metalen en het verlengt de levensduur van het remsysteem.
Wordt geleverd in flacon 250ml
Prijs: €17.50

N.B
De oude remvloeistof grondig uit het systeem verwijderen.
Nooit met andere remvloeistoffen vermengen.
Is niet geschikt voor Citroën auto`s

Om het wat moeilijker te maken is er ook een SuperDOT4 op de markt, die qua spec's beter schijnt te zijn dan DOT 5.1.
Voordeel DOT 5.1 is de prijs. Nadeel om de 3 jaar vervangen en de rest in het flesje kun je niet bewaren (hygroscopisch weet je nog?).
Voordeel DOT 5.0 is dat je deze niet hoeft te vervangen, en de lak niet aan tast. Nadeel 'het vrije water" verhaal, waardoor je toch het systeem moet verversen. Die interval heb ik nergens kunnen achterhalen. Het voordeel is weer dat de 3x zo dure 5.0 fles nog op de plank staat.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie