Remrevisie

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Remrevisie

Bericht door Te©h »

Na nieuwe remleidingen gemonteerd te hebben, is het tijd om de remklauwen onderhanden te nemen. Bij mij is dus het systeem al leeg, en komt er DOT5.1 in. Tijdens de montage van de leidingen bleek dat er een borgplaatje van de remklauwpennen verdwenen was.
Van de rechterkant blijft de rem een beetje hangen, dus die cupjes komen niet ver genoeg terug. Een paar jaar geleden heb ik van beide klauwen de cupjes schoon gemaakt met fijn staalwol en wat polijstmiddel. Ook zijn er de seals vervangen. Maar ik ben een doorrijder, dus er wordt echt wel een aanslag op je motor gepleegd. Ook als je alle voorzorgmaatregelen neemt.
Op voorzorg heb ik dus nieuwe cupjes in de bestelling op genomen. Wel prijzig, maar noodzakelijk.

Mensen die zelf de cubjes gaan vervangen lopen elke keer tegen het probleem aan dat die krengen niet uit de klauw te krijgen zijn. Er zijn wel hulpmiddelen voor, maar die hebben ze niet en die zijn prijzig. En wanneer gebruik je dat nou, dus komen de waterpomptangen enz. uit de gereedschapskist.
Wat ik doe is eigelijk heel logisch en simpel. Ik verwijder de remblokken en plaatst daar een aluminium strip van 8mm. Nu ga ik de remhandel in knijpen, net zo lang tot de cupjes tegen die strip aan komen. Als er 1 cupje blijft hangen, krijgt deze alle druk als de andere cup tegen gehouden wordt door de strip. Hou wel het peil in het potje in de gaten. Als alle cups tegen de strip aan zitten (bij de 86er dus tegelijker tijd de andere klauw ook doen) Dus je laat de hydroliek het werk doen.
Laat dan het systeem leeg lopen door de nippels los te draaien waar aan je een slangetje hebt zitten, en maakt dan alles los. Leidingen, tellerkabel, glijbouten en de boutjes van de borgplaatjes. Als laatste maak je de klauw van de poot los. Zo kan je meer kracht op vast zittende bouten zetten.


Zo, alles is los, dus we gaan aftappen.
Afbeelding

Hier een voorbeeld van cupjes met veel kilometers achter de rug.Die krijg je er niet zo maar uit de klauw.
Afbeelding

Zo is het makkelijker.
Afbeelding

En dan is het tijd voor.............
Afbeelding

Beetje wazig, maar zo zien er de seals er uit. Hoog nodig aan vervanging toe.
Afbeelding

Met een beetje peuteren de 4 ringen uit de klauw gekregen. Zo als je ziet zijn het er 4. Per cup 1 dikke en een dunne. De dunne zit aan de bovenkant en is een stofseal. Aan de binnenkant van die seal zitten 2 richeltjes, dus oppassen dat ze niet beschadigd worden bij het plaatsen.
Afbeelding

Dan is het tijd voor deze vriend om de sleuven waar de seals hetbben gezeten schoon te krijgen. Daar zit altijd aanslag en als dit niet weg gehaald wordt kunnen de seals niet soepel glijden.
Afbeelding

Het lijkt wel Sinterklaas, maar dit heb je nodig voor de revisie plus een tubetje kopervet voor de glijbouten en de achterkant van de remblokken waar de cupjes tegen aan komen.
Afbeelding

De nieuwe en oude cup. Er zitten best wel diepe putten en krassen in.
Afbeelding

De dikke seals zijn geplaatst, nu nog de dunne.
Afbeelding

Na heel licht invetten de cupjes geplaatst. In het begin voel je weerstand maar na plaatsing moeten die soepel glijden.
Afbeelding

Dan is het tijd om de nieuwe remblokken te plaatsen. Even om de klinknagel een beetje kopervet smeren. Dit is tegen het klapperen. Let goed op dat beide blokken op de goede plaats zitten. Op de bodem zit een veerplaat met links en rechts 2 uitsparingen waar de ogen van de blokken in moeten vallen. Als dit niet het geval is, krijg je met geen mogelijkheid de schijf tussen de blokken.
Afbeelding
Keurig in het gelid.
Afbeelding

De borgpennen plaatsen en het plaatje aanbrengen, maar die heb ik nog in de garage liggen.
Afbeelding

En als laatste een nieuwe ontluchtingsnippel. Dan kan de klauw weer aan de poot bevestigd worden.
Afbeelding

Morgen de andere klauw onder handen nemen. Maar nu eerst mijn eigen klauwen wassen en de foto's uploaden

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Te©h op 19 nov 2011, 17:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

Leuk klussie om te doen. Heb ik ook weleens gedaan met een FT 500 Ascot uit '84.
Mooi dat je er wat foto's bij hebt geplaatst.
Zo te zien is het jouw ook wel bevallen, gezien de grote mok koffie ernaast.
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
Gebruikersavatar
Baat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:22
Locatie: EINDHOVEN
Contacteer:

Bericht door Baat »

nog knap dat je zo lang hebt kunnen remmen, zeker zonder die U-plaat...
Groeten van"BAAT"

- Lid Gidsen Commissie in Geel Hesje, mail mij via: gidsencommissie@shadowmc.nl
- EHBO coordinator, mail mij via EHBO@shadowmc.nl .
- BIKER OF THE YEAR 2011 ( en met trots ! )
- voorheen medeorganisator "Blije Gezichten Rit"
- Proud Owner of a VT1100C1 California model, 1992 made in USA
- EHBO hesje #14 en vrijwilliger Rode Kruis Noodhulp
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Aan je remmen werken is altijd weer dankbaar werk. Zowel voor je zelf, motor en thuisfront ( in volstrekt willekeurige volgorde) :roll:
Gelukkig moest ik die pennen met enig gepast geweld uit hun behuizing halen. Met :oops: op de kaken moet ik bekennen dat de dagelijkse, weekselijkse en maandelijkse rondje om de motor wel eens veel te vaak vergeten word. Maar in dit jaargetijde, waar je met donker vertrekt, en met donker weer aankomt, had ik dit ook niet opgemerkt.
Vanavond de 2e klauw doen en de boel monteren.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

kijk je niet regelmatig naar je remmen, beetje onderhoudt en dan zie je dat toch. maar gelukkig ben je niet onderuit gegaan.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Ik heb een paar maanden geleden nog andere schijven geplaatst en het voorwiel gespoten. Toen zat het plaatje er nog op en de dikte van de blokken nog voldoende, wat delen in het vet gezet en juist andere delen ontvet en schoon gemaakt. Er kan dus wel enig regelmaat van onderhoud ontdekt worden. Er zijn zelfs foto's in omloop waar ene Te©h zijn motor poetst. Jammer is wel dat dat nijvere en noeste arbeid na meestal 1 a 2 woon/werkritje al te niet gedaan word.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
keeslelystad
Shadow Motorclub leden
Berichten: 212
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:21
Locatie: Lelystad

Bericht door keeslelystad »

Die foto's van ene ouwe Tech die zijn motor poetst, hoe oud zijn die??? :lol:
My last bike will be a rollator.
regiovrij en dat houwe we nog ff zo.
Vroeger was ik een twijfelaar, nu weet ik het niet meer zo zeker.
H(arley) O(wners) N(eed) D(ependable) A(lternatives)
http://www.mijnalbum.nl/Album=SP7BMTN3
http://www.mijnalbum.nl/Album=EVCUQAPU
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

keeslelystad schreef:Die foto's van ene ouwe Tech die zijn motor poetst, hoe oud zijn die??? :lol:
toen had ie nog zwart haar en nu grijs....
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Over foto's gesproken. Ik ben een paar mappen met onlinefoto's kwijt. Daarom ziet men kruisjes en daar baal ik vreselijk van. :evil:
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie