Achtervelg VT1100 86ér verwisselen.

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Achtervelg VT1100 86ér verwisselen.

Bericht door Te©h »

Kom ik met de auto thuis, zie ik dat mijn achterband er een beetje slapjes uit ziet, terwijl ik beide banden een paar dagen geleden op spanning gebracht had.
bij nader inspectie zie ik dat het ventiel gescheurt is.
Afbeelding

Morgenochtend moet ik in Amsterdam Centrum zijn en dan wil ik wel met de motor want met de auto is geen optie en de motor gooi ik zo de stoep op.

Gelukkig heb ik nog zo'n apparaat staan dus daar maar het achterwiel uit getrokken.
Eerst maar het achterwiel met kapot ventiel verwijderd. Hier zijn geen foto's van gemaakt en is zo'n 10 minuten werk.

Afbeelding

Dan is het dichte achterwiel aan de beurt.
Eerst maak je de trekstang en trommelstang los. In de bout van de trommel hoort een splitpen te zitten.


Afbeelding
Remafstelling.
Afbeelding

trommelstang.
Afbeelding
Dan de moer van de as los draaien met maatje 22.

Afbeelding

Vervolgens de asborgbout.
Afbeelding

Dan met een paar tikken de as los maken en en uit de velg trekken.
Afbeelding

Let op de spacer die tussen de trommel en brug zit.
Afbeelding

Als de spacer is verwijderd kan het wiel naar rechts van de vertanding getrokken worden. De motor staat op de middenbok en ik leg een paar plankjes onder het achterwiel zodat je niet met het gewicht van de band zit te worstelen.

Nu is het eigelijk tijd om de brug schoon te maken en eventuele beschadigingen bij te werken en de velg te poetsen. Maar die tijd heb ik nu niet. (wanneer eigelijk wel :?: zit ik me nu af te vragen. )

Dus meteen maar door met het omwisselen.

Afbeelding

Wiel in de vertanding hangen, de spacer tussen trommel en brug plaatsen en de as aanbrengen. Natuurlijk een tipje kopervet aangebracht.
Borgbout vast draaien en de grote moer op de as aanbrengen.
Afbeelding

Remstang door het tonnetje steken en de stelbout er op draaien.
Afbeelding

Nog niet afstellen want eerst de trommelstang (bout, stang, rubber, moer en als laast het splitpennetje.
Als deze stang los schiet gaat bij het remmen de trommel met het achterwiel mee draaien en slaat deze vast doordat de hevel aangetrokken word.
Afbeelding

Voor de oplettende lezer. Het splitpennetje is nog niet aangebracht.

Dan is het tijd om de trommelrem af te stellen door de moer aan te draaien. Het pedaal moet ongeveer tussen de 5 en 10 cm ingedrukt kunnen worden. Dat ligt een beetje aan de schoenmaat en dikte van de zool.
Afbeelding

Zo, na een uurtje werk kan ik morgen weer met de motor om 06.00 uur in Amsterdam zijn.

Natuurlijk komt er weer een Pirelli Route 66 maatje 150-90-15 op de andere velg met een haaks ventiel.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

11.04.2013
17:25 0101 Kesselsdorf (DE) Afhaling
NL • 3571ZH • 0511
70 09 101

12.04.2013 02:24 0015 Unna (DE) Hub scan
NL • 3571ZH • 0511
15 101

13.04.2013 05:37 0511 Veenendaal (NL) Ingangscan
NL • 3571ZH • 0511

Band via internet besteld. Komt uit Duitsland (Kesseldorf), via Unna naar Veenendaal. Zal de band Maandag hopelijk op de mat ploffen. ehe de gang in rollen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

Hopelijk staat er dan niet een klein keffertje onder de brievenbusklep. :wink:
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Oeps, bedankt voor de herinnering :shock:
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

15.04.2013
10:54 0511
Veenendaal (NL) 70026
Geleverd.


Mooi het rubber is in da house. Morgen de velg schoon maken, het rubber om laten wisselen, een haaks ventiel laten plaatsen en de roestplekken van de Shadow behandelen en in de verse donkerzwarte lak zetten.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
willemdewith

Re: Achtervelg VT1100 86ér verwisselen.

Bericht door willemdewith »

hallo Tech ik zag dat jij en van jou vt 86 de band gin wisselen met maat 150 90 15. ik wil dat ook maar ik heb al gemeten ik heb haast geen ruimte voor 1 cm breder band. heb jij je achter brug aan gepast voor iets breder band groet willem
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: Achtervelg VT1100 86ér verwisselen.

Bericht door Te©h »

Ik heb niets veranderd aan de achterbrug. Je kan een Dunlop (de originele fabrieksband) en Pirelli Route een maatje groter. Je moet bedenken dat een oudere band wat in zakt en platter word. Met het inzakken heb je met een Pirelli geen last, die heeft voor mijn gevoelen wat stevige wangen. Bij het monteren van het wiel kan het zijn dat de stofkap van het cardanhuis in de weg zit. Dan is het een kwestie om wat lucht uit de band te laten lopen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie