slap oliepomp aandrijf ketting

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
fsmidt

slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door fsmidt »

hoi

vanwege een slippende koppeling heb ik het rechter blokhelft eraf,veren vervangen door heavy duty veren.
wat mij opviel is dat de ketting van de oliepomp nogal slap om zn tandwiel zit.
er zit geen spanner ,weet iemand hoeveel speling hier op mag zitten?
heb het wphb door gekeken maar kan het niet vinden.

kan het zijn dat dit een tingeltje veroorzaakt als ik het gas dicht draai?

freddie

honda vt750ace 1999
Gebruikersavatar
HiHat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door HiHat »

Voor wat mijn bekent is staat er niet beschreven wat de speling mag zijn. Het beste is om even te controleren of hij niet kan aanlopen, ook een nieuwe oogt soms wat slap te hangen. Zolang hij op maximale spelingsslag niet aanloopt geen probleem.
Mocht hij wel aanlopen is het raadzaam om na te gaan denken om hem te vervangen. Persoonlijk raad ik dan ook aan om de distributie kettingen en spanners gelijk ook te doen.
Dit 3tal kettingen komen vaak tegelijk.
Central Division

Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
fsmidt

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door fsmidt »

dank je voor je reactie,hij loopt niet aan gelukkig.
blok heeft 45.000 gelopen distributie zal nog wel wat meevallen.

het zit zo;

wanneer ik aan het toeren ben en als ik voor het terugschakelen mn gas dicht draai dan hoor ik zo`n tingelend geluid,net of zit er iets los.
ik heb degene die achter mij reed gevraagd om op te letten of hij ook iets verdacht zag,nee dus hij dacht dat het aan de uitlaat lag.
het vreemde is dat wanneer ik het zelfde truukje doe terwijl de motor stilstaat en in zn vrijloop er geen tingeltje hoorbaar is als ik gas geef en weer dicht draai.
iemand zoiets meegemaakt?
Gebruikersavatar
HiHat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door HiHat »

Ik ken het specifieke blok van de 750 ace uit '99 niet van binnen. Maar ik ga er vanuit dat die 45000 de km stand is en niet een mijlen stand. Dat zouden erg weinig km's zijn om al aan de distributie te denken.

Ik heb een 1100 uit '86, hier zitten bij verschillende toeren verschillende trillende geluidjes en weet ik wat meer. Meestal te herleiden aan onderdelen die klemmend vast zitten of dergelijke. Bij mij hoor ik bijvoorbeeld de reserve zekeringen en het zekeringen kastje trillen, maar ook mijn windscherm kan bij bepaalde toeren een raar rinkeltje geven.
Ik ga altijd ervan uit dat zolang het niet vanuit het blok komt het wel goed zit. En dan laat ik het voor wat het is. Je kan wel oplossingen bedenken om het trillingsvrij te maken, maar dan verhelp je het ene en ontdek je de volgende vaak weer.

Vaak komen de trillingen voort uit de resonantie frequentie. Dit is de tril frequentie die een "product" van nature bezit. De trillingen die de motor maakt verschilt bij rijden en stilstaan, daardoor is het soms lastig om de trillingen te ontdekken die je tijdens het rijden hebt gehoord.
Central Division

Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
fsmidt

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door fsmidt »

nee km geen mijlen,

ik schroef het zaakje weer inelkaar en ga een rondje met de schroevendraaier aan mn oor,komt het niet uit het blok dan laten we het maar zo.
bedankt voor de reacties

freddie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door Te©h »

Ik zou meteen die oliepompketting vervangen. Het zijn de kosten niet en je hebt nu toch alles los. Een nieuwe ketting zit redelijk strak.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
fsmidt

Re: slap oliepomp aandrijf ketting

Bericht door fsmidt »

:oops: schaamrood op mn wangen.

het rateltje was wat ik eerst had weggestreept n.l het ketting.

deze komt wanneer het gas wordt losgelaten een beetje slapper te zitten waarna het tegen het bevestigingslipje van de kettingbescherming aan schaaft.
niks ernstig.

nu wachten op de spanningsregelaar.

freddie
Plaats reactie