Onderhoud, hmmmm had ie maar geen motor moeten worden
Ik heb ook nog een '86er en die onderhoud ik op de zelfde manier. Dan valt dit soort zaken wel op. Vooral als de "nieuwe" 6 jaar jonger is er veel meer aandacht nodig heeft dan die '86er. Nu ben ik geen poetser en rij door weer en wind en als ik moe en drijfnat thuiskom gooi ik de bike in de garage en klim ik zelf onder de douche. Er zijn genoeg mensen die eerst de Shadow schoon maken en dan pas onder de douche springen.
Qua de techniek is het een probleemloze motor, mits dat goed onderhouden en verzogd word. Men vergeet wel eens dat de meeste motoren aardig op leeftijd raken en dan de GROTE UITGAVE voor de deur staat of te wel de nokkenaskettingen moeten vervangen worden, de balhoofdlagers doen het niet meer zo lekker, laten we vooral de remslang niet vergeten. Deze hoort eigelijk om de 4 jaar vervangen te worden. Geen hond doet dat en zelfs op mijn '86er zitten nog de orginele leidingen op!!. De electra heeft op een gegeven moment ook aandacht nodig want de stekers gaan oxideren, de startmotor raakt intern vervuild en de fanmotor draait ook niet meer zo lekker. In de loop van tijd vergroei je je met de motor en de slijtage gaat zeer geleidelijk. Tot je op een nieuwe stapt en dan pas merk je hoe strak een shadow behoort te rijden. Ergo, echte grote problemen zijn er eigelijk niet zoals bij de 85/86er de versnellingsbak maar wat wel opvalt is de benzinetank en gevoelig voor vocht.
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
heb je uiteenzetting van olie eens aan een oliekenner laten lezen en deze ziet toch wat foutjes
Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:
hoge belasting bij lage toeren = heel erg kort de bocht en klopt niet
Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:
hoge toeren, hoge snelheid = idem
Half-synthetische olie:
deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Zijn z.g.n. hydrtreated en hydocrack oils, officieel zijn dit doorgerafineerde minerale olien en geen (half) synthetische olie
Voordelen van synthetische olie zijn: Waar zijn de nadelen, want die zijn er wel degelijk!
De cilinderwanden kun je smeren door in de bougiegaten 20 cc olie te schenken, en de motor zonder contact een paar keer rond te laten draaien met de kickstarter. Om vervolgens motorolie te gaan verbranden in je cilinders :N Kun je echt beter met tweetakt olie doen, deze verbrand restloos
Er is dus speciale olie gemaakt en DUS NIET VOOR NIETS, voor motorfietsen
JASO MA specificatie dus
door synthetische oliën (vanwege dopes). Juist niet door de dopes maar door de ester olie die van nature een reinigend karakter heeft.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie. wel de eerste 10.000 km inrijden op mineraal
polyglycol: Wordt niet gebruikt als motorolie evenals Fluor en siliconenolie. Kansloos om dit te noemen voor auto's/motoren
oplossen van verf (niet morsen) Alleen aan lucht gedroogde verf, de meeste 2 componentenlakken zijn geen probleem
Een vol-synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisolien. Dus: B) (hydrocrack oils) of C) (Poly alfa olefinen (PAO's)). hydrocrack is niet synthetisch en de ester olie wordt vergeten
"Motorolie blijft een ingewikkeld en interessant onderwerp.
Hieronder vind je een opzet van Motorfietsweb om de verschillende types, functies etc. van motorolie te beschrijven. Daaronder een aantal aanvullingen van lezers."
Even gequote van de openingszin.
Er zal best wel wat te verbeteren zijn maar het moet wel een beetje blondt leesbaar blijven, zodat zelfs mijn vrouw een beetje weet waar het over gaat. En ja, daar zal bij een "olievakman" door de vele korte bochten de oliebroek van afzakken, maar mijn vrouw weet wel wat voor een soort olie in de Shadow moet.
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
Neem even mijn C1 uit '92 met 100.000 km op de teller. Daar gaat gewoon de half synt. 10w40 in.
Dat een motor op een gegeven moment gaat roken en olie gaat verbruiken is een teken dat er een paar onderdelen vervangen moeten worden zoals bijvoorbeeld olieschraapveren en klepseals waar olie langs lekt. Dit moet je dus niet verbloemen door een dikkere olie te gaan gebruiken, al is dit wel een goedkope optie om alles een beetje uit te stellen. Echter de schade die daar uit voort kan vloeien wordt alleen maar groter en de kosten voor reparatie dus ook.
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
klopt het dat castrol magnatec a3/b4 de juiste olie is .
dat kwam ik te horen.
zo niet welke dan wel.
ik wil wel de juiste er in doen.
welke cardan olie moet ik gebruiken.
alvast bedankt
Dat staatvgewoon op je cardanklok bij het achterwiel. Sae80 zo uot mijn hoofd.
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
Ik heb 1x castrol gebruikt en die olie hoef ik niet meer. Ten eerste was die best aan de prijs en ten 2e begon de versnelling na zo'n 1000 km te haken. Dat is gewoon een teken dat het oliepeil te laag is of iets anders aan de hand is. Na een rit de olie gepeild. Deze stond mooi op niveau, maar voelde wel heel dun aan. Thuis de olie voor Kroonolie verwisseld. Die gaat gewoon 15K mee.
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
Voor geduld moet je tijd hebben 2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten" Biker van het jaar 2005
Hallo
Ik heb sinds gisteren een honda shadow 1100cc vt 1986
Nou zit er aan de voetremkant een klein tankje die is zo goed als leeg maar heb geen idee wat er in gaat
Wie kan mij helpwn