tik boven in blok

Moderators: knutsel, Hillywood

pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

tik boven in blok

Bericht door pap »

ik heb een vt1100 1986
met een tik boven in blok nieuwe olie er in gedaan half synthetische
mijn waterpomp lekt dus blok moet er uit
wat te doen nieuwe hydraulische stoters ?
alle 3 bij een cilinder
en hoe moet ik dat afstellen met vulplaatjes of kan ik de nieuwe er zo in zetten
veel vragen de voorste cilinder tikt voorin stationare maar veel te hard
ik heb een boek maar afstellen snap ik niet
en waar voordelig te koop
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: tik boven in blok

Bericht door Recycler »

Er is een gezegde....

Zoals een Shadow tikt......tikt het nergens......

Kunnen ze heel oud mee worden. Tonnetje + op de klok hiermee, geen probleem.

Tenzij het een flinke knock knock word.
Gebruikersavatar
Ro1967
Moderators
Berichten: 956
Lid geworden op: 22 feb 2013, 19:41
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: tik boven in blok

Bericht door Ro1967 »

Aan de andere kant als het blok er toch uit is.... Je zou hier eens kunnen kijken zodat je een idee van de prijs krijgt http://www.cmsnl.com/honda-vt1100c-shad ... partslist/
Groet Ro

Stokkie


"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."



Regiobiker regio midden 2017 :D


Biker van het jaar 2023! :D :D :D





welkom in ons midden
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

ik heb de pakkingen liggen alleen de stoters niet
wel een oud blok maarom die er in te zetten
wat is wijsheid
ik wil het goed hebben
Gebruikersavatar
HiHat
Shadow Motorclub leden
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: tik boven in blok

Bericht door HiHat »

Op het forum staan redelijk wat berichten over dergelijke klussen. Ik heb zelf 3 jaar geleden mijn blok er uit moeten halen door een set verbrande uitlaatkleppen en geleiders.
Heb toen een hele reeks onderdelen zoals kleppen, klepgeleiders, distributie kettingen, oliepomp ketting, pakkingen en de nodige rubbers gelijk vervangen.
Ik heb nu nog een heel zacht tikje nog in mijn blok, maar dat is niks om me druk op te maken.
Destijds heb ik bij Tech wat wijsheden op gevraagd en toen gelijk dat gene gedaan wat binnen mijn budget gedaan kon worden. Heb toen niet de hydraulische stoters gedaan deze waren nog goed en daar kan maar weinig aan stuk. Het is wel van belang dat je met het uit elkaar halen van het blok alles netjes per set bij elkaar houd.

Er zijn veel onderdelen voor verschillende prijzen te koop. Ik raad aan om goed te zoeken. Kan soms behoorlijk schelen in de kosten.
Central Division

Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

de berichten heb ik ook al behoorlijk door gespit
die van mij heeft 31000 km gelopen
en de waterpomp lekt ik heb al een ander dus blok moet er uit
ik wil de defecte stoter vervangen
blok ligt dan los
alleen de vraag is hoe kan ik een losse stoter testen
de nieuwe er in lijkt me te doen alleen afstellen kom ik niet uit
ik heb een kompleet blok er bij en een in onderdelen dus eerst maar eens aan de thuis studie
alvast bedankt voor de reacties op dit super forum :D
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: tik boven in blok

Bericht door knutsel »

Kijk of de spullen aan de maten voldoen. Vul dan het zaakje op volgens de voorschriften in het boekje.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

juist dat opvullen is de grote vraag hoe te doen
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: tik boven in blok

Bericht door Oldtimer »

pap schreef:juist dat opvullen is de grote vraag hoe te doen
Volgens mij staat dat toch wel omschreven:

Haynes Honda Shadow VT1100 1985 thru 1998
Owners Workshop Manual

2-16 Chapter 2 Engine, clutch and transmission.


Via de tabel kun je dan bepalen hoeveel plaatjes er tussen moeten.
Het meten met een meetklok is wel lastig omdat je hem nergens op de motor kunt vast zetten. Misschien handig om daar zelf een plaat voor te maken anders wordt het meten wel heel erg lastig.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

ik heb een boek van clymer en daar staat het niet goed in
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: tik boven in blok

Bericht door Oldtimer »

Haynes
Honda Shadow VT1100 1985 thru 1998
Owners Workshop Manual

2-16 Chapter 2

Engine, clutch and transmission

Adjusting the hydraulic tappets
Note: You'll need a dial gauge and a suitable base to adjust the hydraulic tappets. If you don't one, take the engine to a dealer and have the following procedure performed there.
  • Coat the shims and tappets with clean engine oil and install them in the same holes they were in before they were removed.
  • Install the dowel pins.
  • Remove the timing hole cap. Rotate the crankshaft clockwise and align the FT mark (Front Cylinder) or RT mark (Rear Cylinder) with the stationary index mark. Verify that the cam lobes are facing down.
  • Install the cylinder head cover and instal the 11 cylinder head cover bolts. Make sure that you install washers on the six bolts indicated by small arrows. Tighten the cover bolts to the torque listed in this Chapter's Specifications.
  • Install the assist shafts in their respective holes in the cylinder head cover.
  • Set up a dial gauge with its probe touching the top of an assist shaft, rotate the crankshaft clockwise a couple of revolutions and measure the stroke of the shaft. Using the accompanying table, determine the number of shims needed.
  • Measure the stroke of the other two assist shafts the same way and adjust them as necessary.
Number of shims needed (0,5mm)
0.00 to 1.20mm 0
1.20 to 1.50mm 1
1.50 to 1.80mm 2
1.80 to 2.10mm 3
2.10 to 2.40mm 4
2.40 to 2.70mm 5

Torque
Cylinder head cover bolts (all models)
8mm bolts/nuts 27Nm
10mm nut 40Nm
Assist shaft caps 22Nm
Rocker arm shaft hole plugs 40Nm
Cylinder head bolts 12Nm
Cam chain tensioner bolts 18Nm
Spark plug sleeves 13Nm
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Indo Rocker
Shadow Motorclub leden
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 dec 2006, 00:38
Locatie: Schipluiden

Re: tik boven in blok

Bericht door Indo Rocker »

Henk dat is meedenken gelijk een beschrijving!
Met z'n allen dragen we aan en komt Pap er wel uit.
Leerzaam om dit te volgen.
"Lach zolang je leeft, want je leeft zolang je lacht"
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

kijk daar hebben we wat aan
dat ga ik eens rustig lezen en vertalen in me kop naar praktijk
alvast bedankt meer info mag ook
iemand in zijn eigen woorden
volgens mij is het wel te doen als je het een keer gedaan heb
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: tik boven in blok

Bericht door Oldtimer »

Hoi Pap,

Even tussendoor; waar woon je?

Ik heb dit zelf een paar jaar geleden ook gedaan en het is niet echt gemakkelijk.
Voor de magneetvoet van de meetklok had ik een plaat gemaakt die ik op de cilinders erbij kon schroeven om een beetje stabiliteit te krijgen.
Maar als je eenmaal zover bent dat je de motor moet gaan ronddraaien valt het niet mee om een stabiele uitlezing van de meetklok te krijgen ..... maar het is te doen.

Vertaling is er ook wel (lang leve translate.google.nl) en met een beetje fantasie lijkt het zelfs Nederlands:
  • Smeer de shims en klepstoters met schone motorolie en installeer ze in dezelfde gaten ze waren voordat ze werden verwijderd .
  • Installeer de paspennen .
  • Verwijder de distributieriem gat dop . Draai de krukas rechtsom en lijn de FT mark ( voorste cilinder ) of RT mark ( achterste cilinder ) met de stationaire index markering . Controleer of de nokken naar beneden wijzen .
  • Installeer het kleppendeksel en installatie van de 11 kleppendeksel bouten . Zorg ervoor dat je ringen op de zes bouten aangegeven met pijltjes installeren . Draai het deksel bouten aan de in dit hoofdstuk vermelde specificaties koppel.
  • Installeer de assist schachten in de daarvoor bestemde gaten in het kleppendeksel .
  • Het opzetten van een meetklok met zijn sensor op de bovenkant van een assist as , draai de krukas rechtsom een paar omwentelingen en de slag van de as te meten. De bijgaande tabel Bepaal het aantal vulplaten nodig .
  • De slag van de andere twee assen meten staan ​​dezelfde manier en pas deze aan .
Aantal vulringen nodig ( 0,5 mm )
0,00 tot 1,20 mm 0
1,20 tot 1,50 mm 1
1,50 tot 1.80mm 2
1,80 tot 2.10mm 3
2.10 tot 2.40mm 4
2.40 tot 2.70mm 5

koppel
Kleppendeksel bouten ( alle modellen )
8mm bouten / moeren 27Nm
10mm moer 40Nm
Assist as caps 22Nm
Tuimelaaras pluggen 40Nm
Cilinderkopbouten 12Nm
Cam kettingspanner bouten 18Nm
Bougie mouwen 13Nm
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

ik woon in ede
het blok zit er nog in
ik krijg steeds meer info allemaal bedankt alvast
hoe weet ik of een stoter stuk is dus als ik hem er uit heb
ik heb een los blok liggen ik ga daar eerst maar eens mee aan de gang
Plaats reactie