tik boven in blok

Moderators: knutsel, Hillywood

Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Dat is een stuk theorie. In de praktijk blijkt dat de tapped van de uitlaatklep van de voorste cillinder de boosdoener is. Aan de 'het waarom vraag 'begin ik niet aan. Trouwens altijd leuk die vertalingen van Google, voor al als het om technische vertalingen gaat.

Als die tapped nog goed is, voldoet een extra shim.
Het blijkt als alles is na gemeten, de tapped's in de opgegeven toleranties vallen. Met nieuwe olie er in is de tik weg maar komt gewoon terug, en wordt minder na een olieververversing. Onder de uitlaatklepshim zitten 2 plaatjes. Nummer 0.5 en 1.0. Vervang de 0.5 voor een 1.0 en vul de tapped met slaolie. Dan weet je zeker dat er geen luchtbel in de tapped zit en de tik blijft weg. Om de tapped te testen voldoet het indrukken van beide delen. Ook het kogeltje moet ingedrukt kunnen worden. Als dit stroef gaat moet de tapped vervangen worden. In de oudere blokken hebben de inlaat- en uitlaattapped verschillende maten, dus let daar op bij het bestellen van een nieuwe. In het geboorde gat van de kop zit op de bodem een putje. Als je dat putje niet ziet, zit er nog een shim in.

Als laatste is een waarschuwing op z'n plaats. Als je de tapped uit z'n gat trekt, blijft meestal de shim aan de onderkant van de tapped kleven. Mooi natuurlijk maar het het is niet ondekbaar dat deze er van af valt en in het blok verdwijnt.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

hoe erg is een duidelijke tik
en wat is het verschil tussen inlaat en uitlaat stoter de lengte of iets anders
ik heb er net nieuwe olie in en de tik is duidelijk aanwezig
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Wat is een duidelijke tik. Dat is hier op het forum moeilijk uit te leggen.Mijn 1100c heeft bij stationair een tik en dat is bij een streepje gas geven weer weg. Na het vervangen van de nokkenaskettingen zijn de tappeds na gemeten en alles viel ruim binnen de opgegeven toleranties. Na deze beurt was de tik weg maar na 500 km kwam deze weer terug. En dat heb ik maar zo gelaten. Er staat nu ruim 170.000 mls op de teller. Als het tikken niet weg gaat bij een beetje gas geven dan moet de boel vervangen worden. Dat kan dan ook aan een klep liggen, die je dan hoort, maar dan komt het geluid van een andere lokatie en is het geluid veel harder.

Het verschil tussen de inlaat en uitlaattapped is de lengte. Ze verschillen 0.5mm dat de uitlaattapped langer is. Het verschil wordt bij de inlaatkleppen op gevangen door de 0.5 shim. Dus als je bij de uitlaat een verkeerde tapped monteert, zit je met de orriginele shim 0.5 onder de limiet. En dat is heel vervelend als je alles weer gemonteerd hebt en er een geweldig geratel uit het blok komt.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

stationare beetje warm is het tik tik en dan even niets
3000 toeren dus gas geven is geluid niet weg
het is voorste cilinder aan de ketting kant en dan boven in
ik heb in een los blok eens gekeken hoe de stoters werken weer wat wijzer geworden
ik heb de stop bij de bougie er al eens uit gehaald en de ketting staat strak
wat ik al wel weet is dat hij los moet
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Als de ketting goed is, dit is af te meten aan de bovenkant van de spanner en afstand ketting en bougiehuls, hoeft deze niet los. Wel het nokkenaskettingtandwielwielkapje (3x woordwaarde) en de 12 en 14mm moeren los draaien. Dan de deksel voorzichtig lichten. Pas op want de tappeds willen wel eens in de kop blijven zitten en die kunnen de shimmetjes mee nemen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

bougie huls is niet beschadicht
blok moet er uit voor de waterpomp
dan moet hij maar eens goed bekeken worden en hopen dat ik wat vind
want ik weet nu niet waar het vandaan komt
tech bedankt alvast
en de skrabble heb je gewonnen
ik heb een pakking set en spanners nieuw liggen
en een reserve blok en een aan onderdelen dus
ik kan nog wat hobbyen
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Het gaat om de ruimte tussen de ketting en huls. Deze is normaal ongeveer 1cm. Als de spanning goed is, de ketting is bij de huls niet in te drukken, is de spanner ook nog goed. Dus dan hoeft de ketting er niet af om de spanner te vervangen. Een tik geeft aan dat het om een op en neer gaande beweging gaat, een ratel een rondgaande beweging en meestal een aanlopende ketting.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

tik is op en neer dat is een hele goede
het is een tik op klep hoogte links
komen we nu op een gare stoter uit
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

hoe kan ik het blok makkelijk los halen ,om waterpomp te wisselen
moet het koppeling huis er af of kan het zonder die er af .
de rest kom ik wel uit
ik wil liever zijdeel laten zitten als het kan
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: tik boven in blok

Bericht door knutsel »

Blok liften en olie eruit laten, deksels kunnen blijven zitten. Waterpomp zit linksonder. Succes
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

na een buik groep ( grrrr) blok er weer in gehangen
alleen de pomp gedaan
moet nog verder met opbouwen
alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Ik zou er meteen nieuwe tappeds ingestoken hebben, dat is dan een werkje van niets. Straks moet je het blok er weer uithengelen omdat je niet genoeg ruimte hebt om dit netjes uit te voeren.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

tech je heb gelijk ;alleen ik ga het in stukken doen ,het is een oude pomp waarvan ik ook niet weet of die dicht is ,
en ik wil het blok er een keer helemaal uit halen en de hele motor een verfje doen ,en ook de motor
ik ben geen kilometer vreter
dan tikt hij maar een beetje
hoe zou jij het in de praktijk doen oude er uit nieuwe er in en niets meten ,wel controleren op juiste tapped
en pakkingen hoe zit het daar mee dan voetpakking en kopakking moeten die vervangen worden
en dan boven de tapped zit een veer als die heel slap is wat gebeurd er dan
wat een vragen
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: tik boven in blok

Bericht door Te©h »

Ik heb een blok liggen die gewoon goed is. Toch knap ik het originele blok steeds weer op. Dat is weer aan een revisie toe. Die heeft tenslotte 170.000mls gedraaid, Terwijl een blok wisselen ongeveer 1 uurtje in beslag neemt.
Dus het is in mijn ogen vreemd dat je tijdens het wisselen van de waterpomp niet meteen verse tappeds plaatst, want zo veel werk is dat ook niet en je kan weer vele kilometers probleemloos rijden. Als je de tapped (meestal is het de uitlaattapped, dus aan de voorkant) gaat verwisselen, moet je de oude en de nieuwe opmeten. Als de nieuwe tapped een ½mm korter is, moet het verschil aangevuld worden met een shimmetje.
Officieel, als je de druk van een cilinder haal door de kop los te draaien, moet je alle pakkingen vervangen, dus ook de voetpakking. Maar als je rustig werkt, en niet als een gek aan de kop gaat rukken kan alles gewoon blijven zitten, dat zit door de jaren heen, goed vast geplakt, en de nokkenasketting blijft op spanning staan, dus die trekt de boel aardig in elkaar.
De enige veren die je tegen zal komen zijn van de kleppen. Je moet dat dekseltje boven op de kop gewoon dicht laten. Als dat goed funtioneerd, moet je het niet uit elkaar halen. Een klein veertje sprinkt zo weg en als je die verwisseld, krijg je juist meer problemen.

Maar als je rustig het blok wil opknappen zou ik het andere blok er in lepelen en lekker gaan rijden.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: tik boven in blok

Bericht door pap »

tech je heb helemaal gelijk alleen ik ben niet een ervaren motor sleutelaar
ikhad besloten eerst de pomp te doen
en dan kijk ik verder
pomp was een oude ook daar wist ik niet van of hij goed was
de motor loopt weer met andere pomp die dicht is
vandaag een rondje gereden pomp is dicht
uitlaat bochten heb ik nieuw gemaakt van rvs met de orginele demper
ook hitte schilden rvs
olie netjes richting max gedaan nu eerst maar eens kijken hoe de rest werkt
tikken is volgens mij geen ramp
dus ik kan weer rijden
Plaats reactie