Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
DiMarzio

Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door DiMarzio »

Laat ik me eerst kort voorstellen. Mijn naam is Pieter, kom uit Leeuwarden en bezit sinds een paar jaar een VT1100 uit 1987.

Vorig jaar heb ik tijdens de elfstedentocht de grond geraakt (zwaar beladen... uhum). Omdat ik kort hierna op vakantie zou heb ik hierna snel een andere VT1100 gekocht (huren was duurder) Het idee was de oude op te knappen in de winter en daarna te verkopen.

Helaas heb ik na 300km weer de grond geraakt. Dit keer met de nieuwe motor en gelukkig met minder schade maar genoeg om de olie te verliezen.

Het blok vervangen is te duur, het onderdeel vervangen (halve blok) is ook duur en enorm veel werk. Lassen lijkt moeilijk te zijn: de Motoport wou het blok zelfs uitbouwen en inbouwen (1000 euro) en het blok bij iemand anders laten lassen. Een optie die ik overweeg is gebruik van epoxy (j.b. weld b.v.)

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Eventueel tips voor adressen voor reparatie in Friesland zijn altijd welkom. Wat zouden jullie doen?
Bijlagen
Kapotte VT1100 nummer 2
Kapotte VT1100 nummer 2
VT1100_2.jpg (55.05 KiB) 11730 keer bekeken
Kapotte VT1100 nummer 1
Kapotte VT1100 nummer 1
VT1100_1.jpg (73.36 KiB) 11730 keer bekeken
willemdewith

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door willemdewith »

ik zou kijken of je gewoon en nieuwe carter deel op kan zetten
als het goed is ben dan zoo klaar voor niet zoo veel
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door Te©h »

Dat valt nog vies tegen. Het blok heeft geen los carter maar bestaat uit 2 helften, waar alles is in opgesloten (krukas, versnellingen, uitgaande haakse cardasnoverbrenging). Dus als je het linkerdeel wil vervangen moet het hele blok uit elkaar.

@Pieter,

Als je het deel wat er afgesprongen is nog hebt, is het mogelijk om dit stuk weer aan het blok te lassen. Het is geen dragend stuk, slechts ter afdichting van het rubber. Ga niet naar een motorzaak maar naar een plaatselijke constructiebedrijf die ook aluminium last. Als je mazzel hebt hoef je alleen maar een krat bier op een vrijdag naar binnen te gooien. Je kan ook het stuk met een 2 komponentenlijm voor metaal vast zetten, echter dan moeten de te lijmen delen vetvrij zijn. Dus moet je de olie uit het blok laten lopen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door pap »

ik heb in mijn vorige werk heel veel aluminium gelast
als je het deeltje er bij heb is het te lassen
alleen moet het olie vrij zijn
ik ben bang dat lassen met blok in elkaar geen succes is
olie binnen zijde en het word super heet en dat met alles er in
als je het deeltje nog hebt zou je een ring van rvs kunnen laten maken
van 2 a 3 mm daar met boutjes de boel weer aan elkaar zetten
verzonken boutjes en dan met een 2 komponeten lijm de handel weer in elkaar zetten
de 2 a 3mm komt olie filter er iets minder ver op de schroef drad zie ik niet als een probleem
succes
willemdewith

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door willemdewith »

vergeet niet als gaat lassen om Acu polen los te maken anders heb je kans dat je dynamo kapot gaat
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door Recycler »

Ik zeg ook, zelf blok eruit halen ( zijn de eerste arbeidsuren snel verdient ) en blok in de kofferbak en even naar een lasbedrijf.
Met TIG lassen breng je niet veel warmte in en de laspasta's van tegenwoordig zijn goede warmte blockers.
Waarschijnlijk hoeft je blok niet uitelkaar.

Uitdaging is wel dat dit een pas-vlak betreft en derhalve wel zuiver vlak dient te zijn voor de afdichting van je oliefilter. Warme olie is zo dun als water en loopt werkelijk door elk kiertje.

Zorg wel even dat alle olie en koelvloeistof uit je blok is voordat je hem in je kofferbak legt.

Epoxy zou ik persoonlijk niet doen.

Als alle boutjes een beetje gangbaar zijn heb je met een uurtje je blok naast het frame staan. Krik en wat gereedschap is genoeg.
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door pap »

aluminium tig lassen kan zeker met het blok er uit
alleen de olie aan de achterkant dus in het blok is al een nadeel
en het word door tig lassen wel heel heet
als het mijn blok was ging ik eerst kijken wat daar allemaal in de buurt zit
binnen in het blok
zit er niet veel dan buiten kant schoon borstelen en ontvetten
en naar een las bedrijf die gespecialiseerd is in tig lassen
en gewoon dicht laten lassen
en dan moet je hem zelf weer vlak maken
door frezen vijlen schuren
kortom heel veel succes
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Scheur bij oliefilter in motorblok VT1100

Bericht door knutsel »

gewoon het blok proberen te lijmen, lassen daar met die olie zal erg moeilijk gaan, ook gezien de hitte die het met zich meebrengt weet je niet wat er allemaal stuk kan gaan.
ik zou hem uit elkaar halen, is wel veel werk maar dan ben je ook zeker dat het goed gaat.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Plaats reactie