accu trekt langzaam leeg !
Moderators: knutsel, Hillywood
accu trekt langzaam leeg !
al een tijdje een probleem.(denk al 2 seizoenen)
de accu van mn honda vt750 ace 1999 trekt langzaam leeg.
dit gebeurd wanneer ik rijd en ook als deze in mn garage staat zonder optimate druppellader.
volledig opgeladen heeft hij bij stationair lopen met lichten aan 12.2v op de multimeter ,wanneer hij van het contact af is staat deze op 12.5
bij het starten loopt de spanning even terug naar 10 volt.
bij een hoger toerental denk ong. 4000 rpm is de spanning op de optimate aansluiting rond de 13 volt.
afgelopen zaterdag de eggrun gereden en na terugkomst stond de meter op 11.6
nu staat hij weer aan de optimate ,maar als ik hem afsluit loopt de accu binnen 2-3 dagen leeg.
iemand een stappenplan om dit op te lossen.
freddie
de accu van mn honda vt750 ace 1999 trekt langzaam leeg.
dit gebeurd wanneer ik rijd en ook als deze in mn garage staat zonder optimate druppellader.
volledig opgeladen heeft hij bij stationair lopen met lichten aan 12.2v op de multimeter ,wanneer hij van het contact af is staat deze op 12.5
bij het starten loopt de spanning even terug naar 10 volt.
bij een hoger toerental denk ong. 4000 rpm is de spanning op de optimate aansluiting rond de 13 volt.
afgelopen zaterdag de eggrun gereden en na terugkomst stond de meter op 11.6
nu staat hij weer aan de optimate ,maar als ik hem afsluit loopt de accu binnen 2-3 dagen leeg.
iemand een stappenplan om dit op te lossen.
freddie
Re: accu trekt langzaam leeg !
Of je hebt ergens lekspanning, maar ik denk eerder dat je accu dood is bijna.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
dank je voor je reactie.
accu is al vernieuwd, maar heeft hierdoor al weer aardig op zn sodemieter gehad.
lekstroom had ik zelf ook in gedachten.
welke minimale laadspanning heb ik nodig en waar meet je die het beste ?
ik heb iets gehoord over contactslot,gelijkrichter.
maar hoe pak je dit aan?
accu is al vernieuwd, maar heeft hierdoor al weer aardig op zn sodemieter gehad.
lekstroom had ik zelf ook in gedachten.
welke minimale laadspanning heb ik nodig en waar meet je die het beste ?
ik heb iets gehoord over contactslot,gelijkrichter.
maar hoe pak je dit aan?
Even de zoekfunctie gebruiken, als je op lekstroom zoekt komen er veel berichten naar voren , ook wat eventuele oorzaken kunnen zijn 

Groet Ro
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017
Biker van het jaar 2023!
welkom in ons midden
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017

Biker van het jaar 2023!

welkom in ons midden
- HiHat
- Shadow Motorclub leden
De totale laadspanning kan je gewoon over de accu polen heen meten. Ik weet niet wat de waarde exact is. Maar ongeveer 13 volt bij stationair en hoger bij meer toeren zou genoeg moeten zijn. Met of zonder lampen zal niet te veel verschil maken, natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid lampen
Lekstroom kan van alles zijn... Wat Ro al zegt, in de zoek functie op dit forum kan je al een aantal dingen vinden. Mijn eerste stap na het meten van de laadstroom is vaak de accu los koppelen en dan de spanning meten en na een paar dagen weer meten. Als hier veel verschil in zit ligt het probleem bij de accu.
Wat ik mij nog af vroeg: Hoe vaak heb je, bij een goede accu, je lader er op staan?
Ik zet die van mij nooit aan de lader, met uitzondering van een koude winter. Sommige motor accu's willen nog wel eens "lui" worden van continu aan de lader hangen. Ook is het raadzaam eens te kijken naar alle stekkers en contact punten, deze even schoon te maken en wat WD-40 er op te spuiten. Heeft bij mij laatst een laad probleem opgelost.

Lekstroom kan van alles zijn... Wat Ro al zegt, in de zoek functie op dit forum kan je al een aantal dingen vinden. Mijn eerste stap na het meten van de laadstroom is vaak de accu los koppelen en dan de spanning meten en na een paar dagen weer meten. Als hier veel verschil in zit ligt het probleem bij de accu.
Wat ik mij nog af vroeg: Hoe vaak heb je, bij een goede accu, je lader er op staan?
Ik zet die van mij nooit aan de lader, met uitzondering van een koude winter. Sommige motor accu's willen nog wel eens "lui" worden van continu aan de lader hangen. Ook is het raadzaam eens te kijken naar alle stekkers en contact punten, deze even schoon te maken en wat WD-40 er op te spuiten. Heeft bij mij laatst een laad probleem opgelost.
Central Division
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Als je alles uit hebt staan even de meter in serie zetten van je plus pool. Zo kun je de stroom (Ampere) meten. Dus niet de Spanning (Volt). Als je een stroom meet terwijl alles uit staat (ook contact), heb je last van een lekstroom...
Dan is het zaak wat verdachte dingen los te halen terwijl de meter er nog tussen zit. Als de stroom verdwijnt nadat je iets los hebt gehaald, heb je de boosdoener te pakken.
LET OP: Nooit de motor starten als de meter in serie staat. Je meter gaat de hoge startstroom niet trekken.
Aan de andere kant vind ik je laadspanning aan de lage kant. Zou volgens mij zo rond de 14 volt moeten zijn bij 4000 toeren. De oorzaak kan zijn dat de accu toch (weer) slechter is of je dynamo/gelijkrichter is niet helemaal in orde.
En ja, alleen de lader erop zetten als het noodzakelijk is...
Dan is het zaak wat verdachte dingen los te halen terwijl de meter er nog tussen zit. Als de stroom verdwijnt nadat je iets los hebt gehaald, heb je de boosdoener te pakken.
LET OP: Nooit de motor starten als de meter in serie staat. Je meter gaat de hoge startstroom niet trekken.
Aan de andere kant vind ik je laadspanning aan de lage kant. Zou volgens mij zo rond de 14 volt moeten zijn bij 4000 toeren. De oorzaak kan zijn dat de accu toch (weer) slechter is of je dynamo/gelijkrichter is niet helemaal in orde.
En ja, alleen de lader erop zetten als het noodzakelijk is...
VT1100C1 '87
net even met de multimeter aan de haal geweest.
meter op de 40A stand en tussen de min pool en de min draad ,geen resultaat ,het zelfde bij de plus pool en plus draad.
ook bij de zekeringen geen lekstroom.
na een aantal dagen aan de optimate is de spanning op dit moment 12.7 v
dynamo stekker en omvormer stekker los gehad en weer vast.
die van de omvormer was aan de binnenkant ingevet waarschijnlijk nog van de vorige eigenaar dus geen kans op corrossie ook zit hier een soepel rubber bescherming omheen.
ik verdenk de dynamo,welke waarde heeft de oplaadspanning maximaal? ik meet nu een waarde van 17volt bij een geschatte 4000 toeren.
terwijl een aantal dagen geleden deze nog geen 14 volt haalde(wel met een 11.6volt op de accu)
kan ik de dynamo opmeten op de stekker?
freddie
meter op de 40A stand en tussen de min pool en de min draad ,geen resultaat ,het zelfde bij de plus pool en plus draad.
ook bij de zekeringen geen lekstroom.
na een aantal dagen aan de optimate is de spanning op dit moment 12.7 v
dynamo stekker en omvormer stekker los gehad en weer vast.
die van de omvormer was aan de binnenkant ingevet waarschijnlijk nog van de vorige eigenaar dus geen kans op corrossie ook zit hier een soepel rubber bescherming omheen.
ik verdenk de dynamo,welke waarde heeft de oplaadspanning maximaal? ik meet nu een waarde van 17volt bij een geschatte 4000 toeren.
terwijl een aantal dagen geleden deze nog geen 14 volt haalde(wel met een 11.6volt op de accu)
kan ik de dynamo opmeten op de stekker?
freddie
Accu = goed
Spanningsregelaar = kapot.
Spanningsregelaar = kapot.
dank je voor jullie reacties..
loopt de accu dan ook langzaam leeg met een defecte spanningsregelaar?, wanneer deze stil staat in de garage zonder druppellader?
edit:
antwoord is dus JA..
freddie
loopt de accu dan ook langzaam leeg met een defecte spanningsregelaar?, wanneer deze stil staat in de garage zonder druppellader?
edit:
antwoord is dus JA..
freddie
Laatst gewijzigd door fsmidt op 19 apr 2014, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ok, recycler heeft gelijk...
net even een rondje Youtube en gezocht op testing regulator.
hierbij gebruiken ze de diode stand op de multimeter.
je hebt een plus, een aarde en de drie gele draden ,op de drie gele draden staat de stroom van de dynamo 110v wisselspanning deze wordt omgevormd naar 13.8-14.4volt gelijkspanning waarna het naar de accu gaat.
in de omvormer spannings regelaar zitten diodes (normaal is dit een eenrichting) wanneer de diode kapot is ,wordt het een 2 richting waardoor de stroom uit de accu het circuit in gaat en langzaam leeg trekt.
een ander defect kan zijn dat de omvorming niet goed is en bijv 18volt naar je accu stuurt waardoor deze droog kookt.
i.i.g mijn waardes waren niet goed 2 polen gaven netjes nul aan terwijl de derde een waarde van 0.822 aangaf.
kijk op youtube hoe je kunt testen.
ze staan al vanaf 15 € op ebay (nieuw)
net even een rondje Youtube en gezocht op testing regulator.
hierbij gebruiken ze de diode stand op de multimeter.
je hebt een plus, een aarde en de drie gele draden ,op de drie gele draden staat de stroom van de dynamo 110v wisselspanning deze wordt omgevormd naar 13.8-14.4volt gelijkspanning waarna het naar de accu gaat.
in de omvormer spannings regelaar zitten diodes (normaal is dit een eenrichting) wanneer de diode kapot is ,wordt het een 2 richting waardoor de stroom uit de accu het circuit in gaat en langzaam leeg trekt.
een ander defect kan zijn dat de omvorming niet goed is en bijv 18volt naar je accu stuurt waardoor deze droog kookt.
i.i.g mijn waardes waren niet goed 2 polen gaven netjes nul aan terwijl de derde een waarde van 0.822 aangaf.
kijk op youtube hoe je kunt testen.
ze staan al vanaf 15 € op ebay (nieuw)
- ShadowForever
- Shadow Motorclub leden
- Locatie: Nijmegen ... Motoren:[VT700C 1984/ VT750C2 Spirit 2007]/ NC750X / VTX1300C
- Contacteer:
Er is ook een sticky topic over dit onderwerp:
http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum3/vie ... f=8&t=5120" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum3/vie ... f=8&t=5120" onclick="window.open(this.href);return false;
Maurice
Verkeersbegeleider nr. 16
Regio biker 2019
"Welkom in ONS Midden"
Verkeersbegeleider nr. 16
Regio biker 2019
"Welkom in ONS Midden"