Pagina 1 van 1

Waterpomp

Geplaatst: 09 sep 2014, 19:38
door john&marjan
Wie oh wie kan me ff helpen de Honda van mijn vriendin heeft een klein koelvloeistof probleem. Hij gooit het koelwater net zo snel er uit als je het erin giet.
Eerst gedacht de koppakking maar de techneut van de ANWB dacht eerder de waterpomp.

Waar moet ik dat ding zoeken.
Is het zelf te demonteren.
Het gaat om een Honda VT 500 shadow uit 1985.

Grt John

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 sep 2014, 11:34
door Oldtimer
john&marjan schreef: Waar moet ik dat ding zoeken.
Is het zelf te demonteren.

Grt John
Zo ziet de pomp eruit.

en als je de onderste slang van de radiator (24) volgt kom je er vanzelf op uit.

.. en kun je dat zelf .. geen idee, volgens mij moet het net kunnen zonder het hele blok te verwijderen, tenminste bij mijn VT1100c '85.

Maar waar stroomt de koelvloeistof eruit ?

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 sep 2014, 19:40
door Oldtimer
De service-manual kun je gratis downloaden.
(niet die grote groene pijl maar iets lager bij Verification -> code invullen -> Downloaden.

Het waterpomp gedeelte vind je dan vanaf Blz. 6-10

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 sep 2014, 20:41
door john&marjan
Water komt uit het reservoir met druk net als je moterheet heet gelopen is of het kan ook nog zijn dat de thermostaat defect is.
Dit zijn de twee opties die onze ANWB techneut kon geven, toen de motor op de vrachtwagen naar huis werd gebracht.
En waar kan ik dat werkboek vinden.

Grt John

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 sep 2014, 22:24
door Oldtimer
john&marjan schreef:Water komt uit het reservoir met druk net als je moterheet heet gelopen is of het kan ook nog zijn dat de thermostaat defect is.
Dit zijn de twee opties die onze ANWB techneut kon geven, toen de motor op de vrachtwagen naar huis werd gebracht.
Ik heb ooit eens gehad dat de as van de waterpomp afgebroken was maar dat kwam doordat ik hem in de winter eens wilde starten en het water bevroren was dus de pomp niet kon draaien :oops: Was even vergeten dat er nog koelvloeistof in moest.

Thermostaat kun je controleren in een bak kokend water.
john&marjan schreef:En waar kan ik dat werkboek vinden.
In mijn vorige bericht op "Downloaden" klikken :D
Die anders gekleurde letters betekenen dat het een link is.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 sep 2014, 23:02
door john&marjan
OK dat downloaden had ik al uit gevogelt maar onder ghrome werkt hij niet.
Maar op de tekening zie ik wel een thermostaat staan maar dat is toch de voeler voor de fan aan te sturen en de temp. meter. Nu dat andere gekke ding dat de water toevoer naar de radiator regelt. zelfde als bij een auto hoop ik want die voeler is al eens vervangen 3 jaar geleden.en is best wel een dure grap.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 03 okt 2014, 12:35
door Herrie
John,

Als ik meniet vergis, zit je thermaostaat vlak voor de bovenste inlet naar de radiateur, ik geloof aan de rechterkant. Je hoeft, meen in (bij VT 800) de tank niet te verwijderen. De plastic kapjes die over het balhoofd zitten en ws de claxon..
Daarachter zit het thermostaathuis.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 04 okt 2014, 11:57
door Te©h
Eerst de fan maar eens testen en dan de rest slopen. De fan testen doe je met een draad van de stekeraansluitpunt naar een kaal stukje frame. Dan moet de fan aan slaan. Zo niet, controleer eerst de zekering. Als dit goed werkt demonteer eens de beschermkap van de radiateur en bekijk de radiateur eens goed. Door de jaren heen gaan de lamellen dicht zitten door vuil, wat door het voorwiel word opgespat. Kan zo maar zijn dat je 30% van je koelingskapaciteit kwijt bent, en dan komt de rest van de problemen van zelf.

Re: Waterpomp

Geplaatst: 27 okt 2014, 13:05
door john&marjan
Fan werkt thermo moet nog getest worden, water in de eerste cillinder dus dat wijst op een kapotte koppakking, bougy was nat van het water en starten op de achterste cylinder spoot water uit het bougy gat...... De rest wordt bij de reparatie gespoeld en schoon gemaakt... Even afspraakje maken met de monteur.... :? :? :( :(

Re: Waterpomp

Geplaatst: 11 nov 2014, 16:18
door Herrie
Uh oh.....
DAT klinkt mij bekend in de oren....
Ik liep in 2012 tegen een lekkende waterpomp op... vorstschade...
Verhaal hier is bekend.. (LOL)
Inmiddels nieuwe waterpomp.. >>>
Lekke radiateur>>>
Blok er uit.. ruilblok er in..
Ben van het voorjaar begonnen met 'mijn' blik te demonteren.
Beide cilinders moeten uitgeboord en gehoond.
Deze zomerheeft het stil gelegen
Binnenkort cilinder 2 demonteren
Dan boren en honen en op zoek naar overmaat zuigers (passende)
Dan...
Hulp nodig bij het weer in elkaar zetten van het blok. DWZ cilinders
Zaken van ruil (Dynamo, koppelingsunit etc) terug op 'mijn' blok
Blok weer inbouwen...

Ik GIL tzt wel weer!!
Success!!!!