Rare compressie test resultaten! (VT600)

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Tetronator

Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Tetronator »

Zoals de titel veraad heb ik tijdens het testen van de compressie op
mijn shadow, wat rare resultaten tegen gekomen. Alst volgt:

Compression test rsultaten, koude motor, geen carbs.
Haynes handboek waarde : 12.26 tot 14.22 bar / 178 tot 206 psi

Achterste cylinder in bar (psi) :
(Droog) Zonder Olie: 7.5 (105) 7.7 (110) 8.0 (115)
(Nat) Met Olie: 12.5 (180) 13.0 (190) 12.5 (185)

Front cylinder in bar (psi) :
Eerste keer:
(Droog) Zonder Olie: 6.0 (85) 2.0 (30) 2.0 (30)
(Nat) Met Olie: 4.5 (65) 4.8 (70) 5.5 (80)

Tweede keer (Zonder extra olie):
11.3 (165) 7.8 (120) 7.2 (105) 7.8 (110)

Derde keer (Met extra olie):
11.4 (165) 10.5 (150) 9.9 (140) 9.2 (135)

Zoals je ziet test ik in drievoud om rareiteiten te voorkomen, ben ze
jammer genoeg tegengekomen.

Hij verbruikt wat olie maar niets zorgwekkends
De bougies zien er zo uit, bovenste zijn van de voorste cylinder.

Afbeelding

Naar mijn inzicht is er een zuigerring er doorheen. Kleppen zijn gesteld en
staan goed, was gewoon niets mis mee toen ik ze controleerde behalve een
op de achterste cylinder.

Alhoewel lijkt het me eerlijk gezecht niet dat het de zuigerring is want, het
blok heeft pas 20.000 km bij mij gelopen en daarvoor heb ik het met
30.000 km 2de hands bij FD motoren gekocht en die had er ook nog eens
nieuwe zuiger ringen ingezet.


Wie 'o wie weet raad?

Mijn motor ziet er zo nogal kaal uit.
Afbeelding
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Recycler »

Als nieuwe zuigerveren niet de eerste 500km bruut worden ingereden dan zetten ze niet. Dit is vooral een bekend probleem met V twins. Als zuigerveren niet zetten dan verglaast de boel en ben je terug bij af.
Resulteert in blow by.

Blow by ontstaat ook door cilinder slijtage. Hoe is de zuigerspeling ???

Als kleppen zijn ingeslagen in de kop ( zetel of zitting versleten of verbrand ) dan heb je ook compressie verlies. Dan kan je klepspeling wel goed staan maar dan heb je een behoorlijk compressie verlies omdat de verbrandingskamer feitelijk vergroot.

Openhalen dus dat blok en opzoek naar de oorzaak. Gissen vanachter de PC brengt je niet veel verder.
Tetronator

Re: Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Tetronator »

Ik hem de eerste 1000km nogal op zen donder gegeven dus dat zal wel goed
zitten denk ik zo.

Zuigerspeling weet ik niet simpelweg omdat ik de middelen en mogenlijkheden
niet heb omdat te doen, ben geen monteur van beroep. Maar zal dat dan zo snel
gaan? Blok heeft net messchien 50.000 km gezien 20.000 met nieuwe
zuigerringen. Mijn oude had er ruim 300.000, zeg maar 400.000 op zitten.

Kleppen die inslaan in de kop, dat zal ik dan wel zien aan een vieze inlaat toch?
Mooi plaatje geschoten:

Afbeelding

Open halen zal waarschijnlijk uitgesteld moeten worden totdat ik een
vervangings motor heb en ben verhuisd, het is mijn enigste vervoer namelijk.

Hij loopt verder nog als een tierelier namelijk, compressie check gedaan
gewoon om te controleren.
Recycler
Forumgebruikers
Berichten: 176
Lid geworden op: 07 jan 2007, 18:02
Locatie: Leerdam

Re: Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Recycler »

Kleppen ingeslagen zie je alleen met de kop er af...
Zuigerspeling kan je ook meten met een voelermaat...

Als hij als een tierelier rijdt........ dan regel "1" what aint broke, don't fix it !!!!
Een liter olieverbruik op de 1000km is volgens norm automotive acceptabel dus alles wat jij minder verbruikt is alleen maar beter.

Heb het vermoeden dat het hier gewoon om een "don't worry, just enjoy" verhaal gaat.
Tetronator

Re: Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Tetronator »

Naja, zoals ik al zij geen monteur van beroep, even snel opgezocht in mijn
Haynes. Zag er naar uit dat ik nieuw en intresant gereedschap daar voor zou
moesten aanschaffen.

Er gaat maar 2.6 L olie in dus, 1 L zou ik best veel vinden maar het zal denk ik
maar zoon 500/300 ml per 5000km zijn, maakte mij er ook geen zorgen om.

Nadat ik nog wat kleinigheidjes heb afgesleuteld, zal ik de motor weer inmekaar
draaien om hem warm te testen, kijken of dat invloed zal hebben.

Better save than sorry, wie weet was het wel een teken dat mijn cylinder op zen
laatste beentje zat.

Moeite erg op prijs gesteld!
Tetronator

Re: Rare compressie test resultaten! (VT600)

Bericht door Tetronator »

Gefixt! Somehow... :mrgreen:

Warme motor, carbs op hun plaats.
Voorste cylinder in bar (psi) :
(Droog) Zonder Olie: 10.2 (145) 10.2 (145) 10.2 (145)
(Nat) Met Olie: 12.8 (185) 12.2 (180) 12 (175)

Achterste cylinder in bar (psi) :
(Droog) Zonder Olie: 10.5 (150) 10.5 (150) 10.5 (150)
(Nat) Met Olie: 11.9 (170) 11.2 (165) [Lege batterij]

Ik heb het vermoeden dat het een vastzittende zuigerring was en dat die los is
gekomen door de extra druk en smeering van de olie met de eerste compressie
test. Dat de zuigerring vast zat komt volgends mij door 2/3 dingen.
- Valse lucht dat door de stomme inlaat spagetti kwam tussen airbox en slang
en tussen carb en slang.
- Compleet niet gesyncronisserde carbs. (En toch liep ie! :shock:)
- Vervroegde timing met 4 graden. :mrgreen: Zal waarschijnlijk met de
temperatuur geholpen hebben.

Ik ga nog even kijken of ik een IR thermometer kan vinden om te kijken of mijn
carbs wel goed zijn afgesteld en ook nog voor een tweede test met een andere
compressie tester.

Mijn dank aan jullie voor de hulp!
Plaats reactie