Startmotor/startprobleem

Moderators: knutsel, Hillywood

nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Luchtmengsel schroefjes terug op fabrieksstand (2 3/4 slag) stonden op 5 1/4, veel te rijk dus.
Motor gestart even laten lopen en een proefritje, rijden gaat goed, reageert keurig op gasgeven, tussendoor stationair beetje bijstellen. Klein half uurtje gereden, stationair keurig afgesteld.

MAAR, koude start blijft een probleem. Motor reageert totaal niet op de choke. zonder choke duurt het vrij lang voor de motor start, klein beetje gas erbij en dan pas kan de choke open. Starten met de choke open, welke stand dan ook, werkt totaal niet.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Hehe, de motor rijdt weer !!!!!!!!!!!!!!!

Maar je moet starten zonder choke, als de motor wil gaan oppakken langzaam de choke open. Starten van koude motor met halve op volle choke wil nog steeds niet. (vacuumprobleem?)

Stationair moet ik vrij laag houden want met een iets hoger stationair start de motor helemaal niet.
(Te laag vacuum door het synchroniseren?)

De motor heeft twee dagen goed gereden, helaas kwam mijn vrouw vandaag met het bericht terug dat de motor gaat stotteren bij afremmen en in bepaalde toren gebieden bij opschakelen of terug schakelen.

Deze motor heeft een ontsteking gestuurde benzinepomp, ik heb dit verandert door de pomp direct over het contact te laten lopen, dus contact aan, pomp aan.
Kan dit het stotteren verklaren door de constante benzinedruk in plaats dat de ontsteking dit regelt?
Of gewoon een nog te arm of rijk mengsel?
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door Te©h »

Als de choke niets doet, blijven de naalden hangen, en heb je een grote kans dat je nu de carb's met OPEN shoke hebt afgesteld. Dit verklaart ook het stotteren en het niet willen aanslaan van het blok. Voor de goede orde: mijn Shadow's willen bij een koud blok ook niet op de shoke starten. Gewoon overal van af blijven en starten. Bij het aanslaan een streepje shoke er op en de toerental zal stijgen.
In de kelken van de carb's zit een merkje. Als je de kleppen precies gelijk wil hebben moet je deze gebruiken. Het afstellen van de schroefjes moet je op gehoor doen. Eerst naar de fabrieksafstelling, dan van de achterste cilinder de schroef rustig uit draaien. Het toerental moet nu stijgen, tot een bepaald punt dat er geen verandering meer op treedt. Dan het schroefje terug draaien tot het toerental daalt. Op dit punt stoppen en het stationair toerental terug draaien tot 1000 toeren. Het zelfde doe je met de voorste cilinder.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Tech, bedankt voor je reactie.

Aan het stuur zat op de choke hendel een speling van 1 1/2 cm, ook met de afstelling van het "elleboogje" kon ik dit er niet uitkrijgen. Om toch de afstelling van de choke te krijgen zoals in het WPH staat beschreven heb ik een tussenstukje gemaakt. Blijkbaar is dit dus niet goed, teveel spanning op de kabel want mijn vrouw zei dat de choke hendel terug liep.

Ook heb ik opnieuw de carbs gesynchroniseerd, deze waren vreemd genoeg flink verlopen. Eerst stond het vacuum van de voorste carb veel te hoog (voor 18cmHg achter 14cmHg), na ongeveer 200km staat de voorste carb ineens veel te hoog(voor 15cmHg, achter 18cmHg), na synchronisatie beide keurig op 16cmHg.
De carbs opnieuw afgesteld, WPH zegt standaard 2 3/4 slag, voor staat nu op 3, achter op 3 1/2. Ik heb ook een markering op de stationair schroef gemaakt zodat ik ook daar de "slagen" bij kan houden. Achterin het WPH zitten een paar lege pagina's voor notities, kan ik het mooi bijhouden.

Met een warme motor loopt hij nu als een zonnetje, de choke kabel ligt los van de hendel, dus totaal geen spanning op de choke. Starten zonder choke met warme motor gaat perfect en starten met volle choke op warme motor ook, vliegt gelijk hoog in z'n toeren.

Bougies vervangen, ik had het idee dat er te warme bougies in zaten (DPR7EA9), vervangen voor DPR8EA9. Wellicht de reden van het wit uitslaan van de bougies, kan natuurlijk samenvallen met een te arm mengsel maar dat was naar mijn idee vrij rijk, luchtmengsel stond op voor 3 1/2 en achter op 4.

In combinatie met een verkeerd afgestelde choke zou dit kunnen resulteren in een verbruik van 1 op 16,5 terwijl dit altijd zo rond de 1 op 19 schommelde.

Nu afwachten wat de motor doet als hij koud is. wordt vanavond of morgenochtend dus. Ik hoop dat er nu eens een eind aan komt ben al sinds november bezig.
Te©h schreef:Als de choke niets doet, blijven de naalden hangen, en heb je een grote kans dat je nu de carb's met OPEN shoke hebt afgesteld. Dit verklaart ook het stotteren en het niet willen aanslaan van het blok. Voor de goede orde: mijn Shadow's willen bij een koud blok ook niet op de shoke starten. Gewoon overal van af blijven en starten. Bij het aanslaan een streepje shoke er op en de toerental zal stijgen.
In de kelken van de carb's zit een merkje. Als je de kleppen precies gelijk wil hebben moet je deze gebruiken. Het afstellen van de schroefjes moet je op gehoor doen. Eerst naar de fabrieksafstelling, dan van de achterste cilinder de schroef rustig uit draaien. Het toerental moet nu stijgen, tot een bepaald punt dat er geen verandering meer op treedt. Dan het schroefje terug draaien tot het toerental daalt. Op dit punt stoppen en het stationair toerental terug draaien tot 1000 toeren. Het zelfde doe je met de voorste cilinder.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Waar ik al bang voor was gebeurde ook, mijn optimisme van gisteren met het perfect lopen van de motor werd vanochtend weer stevig de kop ingedrukt doordat de motor koud weer niet wilde starten.
Iemand in de omgeving van Alphen aan den Rijn die een helpende hand toe wil steken?
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Tank eraf gehaald, rubbers van het luchtfilterhuis naar de carbs verwijdert.
Kijk nu rechtstreeks tegen de vacuumcilinder en gasnaald aan.
Zie ook beide gaskleppen en reageren netjes bij draaien aan de gashendel.
Motor gestart, beide carbs keurig synchroon, vacuumcilinder reageren beide bij gasgeven. Tot nu toe klopt alles.
Maar de motor reageert nog steeds niet op de choke, bij een te hoog stationair start de motor ook niet.
Lijkt wel of de boel verzuipt bij choke en te hoog stationair, te weinig lucht aanzuiging misschien?
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Het vreemde is dat voor het vervangen van de startmotor de motor wel starte met volle choke, na het vervangen van de startmotor wilde de motor niet aanslaan, terwijl ik helemaal niet in de buurt van de carbs ben geweest
Te©h schreef:Als de choke niets doet, blijven de naalden hangen, en heb je een grote kans dat je nu de carb's met OPEN shoke hebt afgesteld. Dit verklaart ook het stotteren en het niet willen aanslaan van het blok. Voor de goede orde: mijn Shadow's willen bij een koud blok ook niet op de shoke starten. Gewoon overal van af blijven en starten. Bij het aanslaan een streepje shoke er op en de toerental zal stijgen.
In de kelken van de carb's zit een merkje. Als je de kleppen precies gelijk wil hebben moet je deze gebruiken. Het afstellen van de schroefjes moet je op gehoor doen. Eerst naar de fabrieksafstelling, dan van de achterste cilinder de schroef rustig uit draaien. Het toerental moet nu stijgen, tot een bepaald punt dat er geen verandering meer op treedt. Dan het schroefje terug draaien tot het toerental daalt. Op dit punt stoppen en het stationair toerental terug draaien tot 1000 toeren. Het zelfde doe je met de voorste cilinder.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Startmotor/startprobleem

Bericht door nelliesairbrush »

Ha eindelijk, eureka enz. enz. Probleem opgelost !!!!!

In sommige gevallen heb je wel eens een second opinion nodig omdat je zelf in een cirkeltje blijft zoeken. |(

Compressie, carburatie enz alles oke. MAAR de nieuwe startmotor bleek het grote probleem.
Zelf heb je zoiets van dat kan niet, het is een nieuwe. Maar toch, ondanks alles bleek de nieuwe startmotor te zwak om bij een hogere compressie het blok rond te krijgen en met vergelijking met een andere VT1100 bleek de startmotor veel langzamer rond te gaan. Terwijl door het verkopende bedrijf aangegeven was dat deze specifiek voor een VT1100 bedoelt was.

Dus andere startmotor erin en voila. Beetje afstellen en kledder, er kan weer gereden worden. :] :]

Ik wil iedereen bedanken die geholpen heeft mogelijke oorzaken te constateren en oplossingen aangedragen heeft. :}
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
Plaats reactie