Pagina 1 van 2

Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 24 jan 2015, 17:16
door nelliesairbrush
Beste mensen,
Helaas heeft in november mijn startmotor het begeven. Nieuwe besteld. De oude eruit, gelukkig bij de VT1100 (1992) een koud kunstje. Nieuwe startmotor erin boutjes vast, plus en massa vast, massa op de accu vast.
En........... Ja jammer, niet meer aanslaan. Startrelais klikt, startmotor draait keurig rond, bougies vonken. Maar nee, m'n fiets heeft er geen zin in.
Heel vreemd, want meer dan de massa op de accu, en de twee draden op de startmotor hoef je niet los te halen.
Alles op een rijtje: 1. accu is goed, komt met starten niet onder de 9v.
2. Startrelais komt tijdens het starten niet boven 1v. (boven 1v. is kaduk)
3. startmotor komt tijdens starten niet onder de 9v.
4. alle 4 de bougies keurige vonk.

Re: Startmotor

Geplaatst: 24 jan 2015, 20:02
door Oldtimer
....
1. accu is goed, komt met starten niet onder de 9v.
2. Startrelais komt tijdens het starten niet boven 1v. (boven 1v. is kaduk)
3. startmotor komt tijdens starten niet onder de 9v.
4. alle 4 de bougies keurige vonk.

en voor een ontsteking heb je nodig een brandbaar mengsel en een vonk dus:

5. Benzine pomp ???

Re: Startmotor

Geplaatst: 24 jan 2015, 20:56
door Recycler
Ik ga ook voor benzine. ( kraan open, evt op reserve, überhaupt nog wat brandstof in de tank ?? Zal niet de eerste VT1100 zijn met een lekke tank)

Bij de meeste VT1100's draait de benzine pomp niet met contact , maar met onsteking ( lopende motor ).
Het kan dus zijn dat je carburateurs leeg zijn ( verdamping ) en het even duurt voordat deze gevuld zijn op de onstekings vonk tijdens het starten ( de onstekingspuls is de trigger voor de benzine pomp om te pompen).

Voordeel, beveiliging, als de motor niet draait, geen benzine.
Nadeel, als de motor langere tijd heeft stil gestaan kan je soms de accu bijna leeg starten voordat er genoeg brandstof is in de carburateurs om aan te slaan.

Met het verwisselen van twee draadjes in de stekker van de brandstofpomp kan deze beveiliging ongedaan worden gemaakt.

Re: Startmotor

Geplaatst: 24 jan 2015, 21:06
door nelliesairbrush
Staat op het lijstje van mogelijke oorzaken, benzine pomp, kill switch, belangrijke stekkers schoonmaken en voorzien van contactspray.

Toch blijf ik het vreemd vinden, motor is rijdend weggezet (geen vuiltje aan de lucht), volgende ochtend startmotor kapot, vervangen en daarna niet meer willen aanslaan. Heel suf.

Re: Startmotor

Geplaatst: 24 jan 2015, 21:30
door nelliesairbrush
Had net getankt en pas 34mls. gereden, tank is eraf geweest en klotste behoorlijk, benzine genoeg dus. Maar dat beveiligingsverhaal zou wel eens een optie zijn. Weer iets voor het lijstje.
Ga gewoon vanaf de tank zoeken, slang van de kraan af, kraan testen.Benzine pomp testen enz.

Leuk hoor, ben je blij dat je niet de halve motor hoeft te slopen voor je startmotor, krijg je dit gezeik.

Wat ineens in me opkomt is dat ik voor het starten, na montage van de nieuwe startmotor, een de vlotterbakjes een beetje heb leeg laten lopen om eventueel vuil te verwijderen.
Recycler schreef:Ik ga ook voor benzine. ( kraan open, evt op reserve, überhaupt nog wat brandstof in de tank ?? Zal niet de eerste VT1100 zijn met een lekke tank)

Bij de meeste VT1100's draait de benzine pomp niet met contact , maar met onsteking ( lopende motor ).
Het kan dus zijn dat je carburateurs leeg zijn ( verdamping ) en het even duurt voordat deze gevuld zijn op de onstekings vonk tijdens het starten ( de onstekingspuls is de trigger voor de benzine pomp om te pompen).

Voordeel, beveiliging, als de motor niet draait, geen benzine.
Nadeel, als de motor langere tijd heeft stil gestaan kan je soms de accu bijna leeg starten voordat er genoeg brandstof is in de carburateurs om aan te slaan.

Met het verwisselen van twee draadjes in de stekker van de brandstofpomp kan deze beveiliging ongedaan worden gemaakt.

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 25 jan 2015, 08:58
door Recycler
Brandstofpomp modificatie:

Pomp heeft twee draden vanuit de pomp. Een zwarte & een Blauw/geel
Bij een '87+ zitten ze achter da accu ( vlakbij de pomp dus ).
Vanuit de motor draadboom heb je 3 draden naar de stekker van de pomp.
Zwart
Blauw/Geel ( Onstekings puls )
Zwart/Geel ( Contactslot puls )

De zwart/Geel is niet aangesloten op de pomp en hangt er voor spek & bonen. ( Dit is land afhankelijk )
Door de Blauw/Gele draad uit de stekker te halen en daar op die positie de Zwart/Gele draad terug te plaatsen, dan zal de pomp voortaan op het contact al gaan draaien.

Is dus nu:
Zwart - Zwart
Blauw/Geel - Blauw/Geel

Word
Zwart - Zwart
Zwart/Geel - Blauw/Geel

De kabelschoen stekkertjes zitten geborgd in de grote stekker met een opstaand lipje.
Door vanaf de voorkant met een dunne platte schroevendraaier het lipje plat te drukken dan kan je de kabelschoen vanachter uit de stekker trekken en de bedrading wisselen.
Afbeelding
Bij het terugplaatsen van de kabelschoen wel weer even het borglipje omhoog duwen voordat je hem in het stekkerhuis plaatst.

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 25 jan 2015, 13:35
door nelliesairbrush
Oke, brandstof pomp testen, lijstje afwerken.
1. Slang van de kraan los gehaald, open en reserve geven beide goede benzinestroom, vinkje.
2. Stekker van de benzine pomp losgehaald, idd 3 draden (zwart, zwart-geel en blauw-geel) en een groene (aarde), vinkje.
3. Slang van het verdeelstuk naar de carbs. los gehaald, vinkje.

Nu Multi meter erbij en controleren op de stekker vanuit het circuit van de motor of er stroompuls komt na het aanzetten van het contact en bij het starten.

Daarna stroom op de draden van de benzine pomp, kijken op de pomp wil draaien. Zo ja, ingaande benzineslang weer aan de kraan aansluiten, kraan open, pomp laten draaien en kijken of er uit de uitgaande slang die naar de carbs. gaat benzine uit komt....

Nogsteeds staat er een groot vraagteken boven mijn hoofd dat na een simpele actie als het vervangen van een startmotor dit soort problemen ontstaan.

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 25 jan 2015, 14:09
door nelliesairbrush
Draadjes van de benzinepomp verwisselt, pomp draait perfect. Ligt het dus niet aan.

Kill-switch en de zijstandaard schakelaar maar even nakijken

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 25 jan 2015, 18:48
door MySweetlove
volg
heel erg benieuwd

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 25 jan 2015, 20:34
door nelliesairbrush
Ik volg het dagelijks, vast weer iets lulligs.
MySweetlove schreef:volg
heel erg benieuwd

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 26 jan 2015, 13:23
door nelliesairbrush
Boosdoener waarschijnlijk gevonden, volledig uitgefikte stekker van m'n dynamo

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 26 jan 2015, 17:07
door Recycler
Dat is niet je boosdoener maar wel een bekend issue. Dit zorgt uiteindelijk voor laad problemen. Corrosie tussen de raakvlakken van de stekkers zorgt voor weerstand met als gevolg dat alles heet word en de stekker verbrand.

Ik zet er gewone kabel schoenen op en isoleer ze goed zodat vocht geen corrosie kan veroorzaken.

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 05 feb 2015, 21:34
door knutsel
haal het zadel er eens af, haal je luchtfilter eruit en tijdens het starten spuit je remmen reiniger of startpilot in je luchtfilter. dan moet hij gestalte maken om te starten en lopen.
kijk anders of het starten wel wil met een starthulp of startkabels.

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 13 feb 2015, 11:42
door nelliesairbrush
Nieuwe bougies, nieuw benzinefilter, nieuw lucht filter. Koude motor, gaan niet lekker. Maar aan de praat gekregen.
Raar, met choke erop, half of heel, wil de motor niet starten. Maar na een beetje rommelen met de stationair schroef loopt ie keurig.
Volgende ochtend, starten, en weer niet aanslaan, ook niet met de choke. Stationair schroef weer indraaien en starten, daarna stationair weer beetje terug.

Kan het zijn dat na het vervangen van het luchtfilter, die er volgens mij sinds 1992 in zat de motor opnieuw helemaal afgesteld moet worden?

Re: Startmotor/startprobleem

Geplaatst: 14 feb 2015, 19:21
door knutsel
het lijkt me dat je de carburateurs er eens af moet halen en ze grondig reinigen.
ultrasoon is het beste, afstellen en dan eens kijken wat ie doet.