Hulp bij afstellen VT1100 1993

Moderators: knutsel, Hillywood

nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Ja als ik de centen er voor had zou ik dat allang gedaan hebben.
kcid1100C schreef:Ha Buurvrouw.

Ik doe mijn onderhoud niet zelf, maar ik heb goede ervaringen met Pauls motoren uit Reeuwijk.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Hehe, de motor rijdt weer !!!!!!!!!!!!!!!

Maar je moet starten zonder choke, als de motor wil gaan oppakken langzaam de choke open. Starten van koude motor met halve op volle choke wil nog steeds niet. (vacuumprobleem?) :?:

Stationair moet ik vrij laag houden want met een iets hoger stationair start de motor helemaal niet.
(Te laag vacuum door het synchroniseren?) :?:

De motor heeft twee dagen goed gereden, helaas kwam mijn vrouw vandaag met het bericht terug dat de motor gaat stotteren bij afremmen en in bepaalde toren gebieden bij opschakelen of terug schakelen.

Deze motor heeft een ontsteking gestuurde benzinepomp, ik heb dit verandert door de pomp direct over het contact te laten lopen, dus contact aan, pomp aan.
Kan dit het stotteren verklaren door de constante benzinedruk in plaats dat de ontsteking dit regelt?
Of gewoon een nog te arm of rijk mengsel? :?:
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Aan het stuur zat op de choke hendel een speling van 1 1/2 cm, ook met de afstelling van het "elleboogje" kon ik dit er niet uitkrijgen. Om toch de afstelling van de choke te krijgen zoals in het WPH staat beschreven heb ik een tussenstukje gemaakt. Blijkbaar is dit dus niet goed, teveel spanning op de kabel want mijn vrouw zei dat de choke hendel terug liep.

Ook heb ik opnieuw de carbs gesynchroniseerd, deze waren vreemd genoeg flink verlopen. Eerst stond het vacuum van de voorste carb veel te hoog (voor 18cmHg achter 14cmHg), na ongeveer 200km staat de voorste carb ineens veel te hoog(voor 15cmHg, achter 18cmHg), na synchronisatie beide keurig op 16cmHg.
De carbs opnieuw afgesteld, WPH zegt standaard 2 3/4 slag, voor staat nu op 3, achter op 3 1/2. Ik heb ook een markering op de stationair schroef gemaakt zodat ik ook daar de "slagen" bij kan houden. Achterin het WPH zitten een paar lege pagina's voor notities, kan ik het mooi bijhouden.

Met een warme motor loopt hij nu als een zonnetje, de choke kabel ligt los van de hendel, dus totaal geen spanning op de choke. Starten zonder choke met warme motor gaat perfect en starten met volle choke op warme motor ook, vliegt gelijk hoog in z'n toeren.

Bougies vervangen, ik had het idee dat er te warme bougies in zaten (DPR7EA9), vervangen voor DPR8EA9. Wellicht de reden van het wit uitslaan van de bougies, kan natuurlijk samenvallen met een te arm mengsel maar dat was naar mijn idee vrij rijk, luchtmengsel stond op voor 3 1/2 en achter op 4.

In combinatie met een verkeerd afgestelde choke zou dit kunnen resulteren in een verbruik van 1 op 16,5 terwijl dit altijd zo rond de 1 op 19 schommelde.

Nu afwachten wat de motor doet als hij koud is. wordt vanavond of morgenochtend dus. Ik hoop dat er nu eens een eind aan komt ben al sinds november bezig.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Waar ik al bang voor was gebeurde ook, mijn optimisme van gisteren met het perfect lopen van de motor werd vanochtend weer stevig de kop ingedrukt doordat de motor koud weer niet wilde starten.
Iemand in de omgeving van Alphen aan den Rijn die een helpende hand toe wil steken?
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Tank eraf gehaald, rubbers van het luchtfilterhuis naar de carbs verwijdert.
Kijk nu rechtstreeks tegen de vacuumcilinder en gasnaald aan.
Zie ook beide gaskleppen en reageren netjes bij draaien aan de gashendel.
Motor gestart, beide carbs keurig synchroon, vacuumcilinder reageren beide bij gasgeven. Tot nu toe klopt alles.
Maar de motor reageert nog steeds niet op de choke, bij een te hoog stationair start de motor ook niet.
Lijkt wel of de boel verzuipt bij choke en te hoog stationair, te weinig lucht aanzuiging misschien?
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Oke, in dit soort gevallen ga je zoeken, uren en dagen op internet hopende de oplossing te vinden.
Het volgende verhaal kwam ik tegen:
Slechte werking van de "air-cutoff-valve" kan resulteren in een te rijk mengsel, slecht starten, slechte reactie op stationair.
Logisch of niet?
nelliesairbrush schreef:Tank eraf gehaald, rubbers van het luchtfilterhuis naar de carbs verwijdert.
Kijk nu rechtstreeks tegen de vacuumcilinder en gasnaald aan.
Zie ook beide gaskleppen en reageren netjes bij draaien aan de gashendel.
Motor gestart, beide carbs keurig synchroon, vacuumcilinder reageren beide bij gasgeven. Tot nu toe klopt alles.
Maar de motor reageert nog steeds niet op de choke, bij een te hoog stationair start de motor ook niet.
Lijkt wel of de boel verzuipt bij choke en te hoog stationair, te weinig lucht aanzuiging misschien?
Bijlagen
air
air
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
Gebruikersavatar
kcid1100C
Bestuur
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 sep 2008, 16:23
Locatie: Reeuwijk

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door kcid1100C »

Pb of Knutsel of Te@ch, lijkt me de snelste oplossing.

Zou je graag helpen maar verder dan poetsen kom ik niet.
Gids, hesje 1

Voorzitter Shadowmotorclub
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Heb maar een oproep gezet op het forum
kcid1100C schreef:Pb of Knutsel of Te@ch, lijkt me de snelste oplossing.

Zou je graag helpen maar verder dan poetsen kom ik niet.
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
Fexjo

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door Fexjo »

En hoe is dit afgelopen?
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:16
Contacteer:

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Het is al weer een lange tijd geleden maar het probleem is uiteindelijk opgelost. Volledige revisie set voor de carburateurs gekocht. Nog even flink het WPH door gespit en wat bleek...... de vlotternaalden zitten aan een klein plaatje, de naalden mogen een bepaalde speling hebben, die klopte van geen kant.

Carbs weer gereviseerd en de naalden binnen de waarden afgesteld. En..... de motor loopt als een malle. Je zoekt je verloren.

Inmiddels 30.000km verder !! Juist, mijn vrouw rijdt ongeveer 15.000 km !! per jaar !! De motor rijdt fantastisch.

Groet,
Rob
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
Plaats reactie