kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88
Geplaatst: 21 mei 2015, 22:46
Ik heb al eerder berichten gehad met problemen met mijn motor,
korte samenvatting: toen ik de motor kocht, liep deze niet, uitlaat klep 1e cilinder bleef open,
de tappets gespoeld,en getest met indrukken.
ik weet dat ik toen ook even heb zitten klooien om de kleptiming goed te krijgen, hierna compressie gemeten, en nu beide goed.
het blok lopend gekregen, maar nog problemen met carburateurs gehad,
nadat deze goed gereinigd zijn, al rond de 1500 mijl gereden, (nu 20.000 mijl op de teller)maar ben ontevreden met hoe het blok loopt.
als de motor laag in toeren loopt, hoor (en voel) ik soms een "klonk" waarbij de motor een slag/tik inhoud, als of de ontsteking 1 klap te vroeg is, en tegen werkt.
ook als ik laag in toeren rijd, en op wil trekken, schud de motor er over, hoger in toeren geen probleem.
ook bij afremmen op de motor blijft de uitlaat vaak ploffen,
heb op andere VT1100 gereden die dit niet hebben.
ik twijfel dus aan de kleptiming, en/of of de tappets toch defect zijn.
maar voordat ik het blok er uit heb, en de oorzaak toch niet kan vinden,
kan de kleptiming gecontroleerd worden zonder het blok er uit te halen?
in de boeken zie je het deel boven de nokkenassen verwijderd, maar daar moet zeker het blok er voor uit,
en mochten de tappets vervangen moeten worden, zie ik op onderdelen sites dat ze allemaal de zelfde lengte hebben, terwijl ik TECH al in een paar berichten heb zien spreken over 2 verschillende lengtes,
kan ook zijn dat de vervangingsmarkt 1 soort levert, en je er een 0.5mm shim bij moet kopen.
zou er eerst van de winter mee aan de gang gaan, maar omdat ik er toch een ontevreden gevoel bij heb, toch eerder aanpakken, voor ik misschien vervolg schade krijg...
hoop dat iemand mij kan vertellen of de timing zo te controleren en eventueel te veranderen is.
als de timing goed staat, ga ik zeker de tappets vervangen, maar zou het vervelend vinden, als het blok er uit moet, de timing goed staat, en dan moet wachten tot de tappets binnen zijn...
Stefan
korte samenvatting: toen ik de motor kocht, liep deze niet, uitlaat klep 1e cilinder bleef open,
de tappets gespoeld,en getest met indrukken.
ik weet dat ik toen ook even heb zitten klooien om de kleptiming goed te krijgen, hierna compressie gemeten, en nu beide goed.
het blok lopend gekregen, maar nog problemen met carburateurs gehad,
nadat deze goed gereinigd zijn, al rond de 1500 mijl gereden, (nu 20.000 mijl op de teller)maar ben ontevreden met hoe het blok loopt.
als de motor laag in toeren loopt, hoor (en voel) ik soms een "klonk" waarbij de motor een slag/tik inhoud, als of de ontsteking 1 klap te vroeg is, en tegen werkt.
ook als ik laag in toeren rijd, en op wil trekken, schud de motor er over, hoger in toeren geen probleem.
ook bij afremmen op de motor blijft de uitlaat vaak ploffen,
heb op andere VT1100 gereden die dit niet hebben.
ik twijfel dus aan de kleptiming, en/of of de tappets toch defect zijn.
maar voordat ik het blok er uit heb, en de oorzaak toch niet kan vinden,
kan de kleptiming gecontroleerd worden zonder het blok er uit te halen?
in de boeken zie je het deel boven de nokkenassen verwijderd, maar daar moet zeker het blok er voor uit,
en mochten de tappets vervangen moeten worden, zie ik op onderdelen sites dat ze allemaal de zelfde lengte hebben, terwijl ik TECH al in een paar berichten heb zien spreken over 2 verschillende lengtes,
kan ook zijn dat de vervangingsmarkt 1 soort levert, en je er een 0.5mm shim bij moet kopen.
zou er eerst van de winter mee aan de gang gaan, maar omdat ik er toch een ontevreden gevoel bij heb, toch eerder aanpakken, voor ik misschien vervolg schade krijg...
hoop dat iemand mij kan vertellen of de timing zo te controleren en eventueel te veranderen is.
als de timing goed staat, ga ik zeker de tappets vervangen, maar zou het vervelend vinden, als het blok er uit moet, de timing goed staat, en dan moet wachten tot de tappets binnen zijn...
Stefan