Pagina 1 van 1
"Zwabberig" bij hogere snelheden
Geplaatst: 24 jun 2015, 20:02
door cpo
Hoi!
Ik heb een c2 uit 1996 en er valt me op dat hij bij snelheden boven de 100 km/u wat zwabberig wordt.
Hiermee bedoel ik dat het stuur af en toe een beetje van links naar rechts trekt, maar dit lijkt niet met de snelheid zelf te maken te hebbenaar meer met hoe de wind tegen de voorvork aan duwt. Alsof de poten iets anders reageren op de wind ten opzichte van elkaar. Op lagere snelheden geen last.
Kan een voorvork revisie of misschien een dikkere olie (ik las iets van 20w vork olie) hierin verschil maken?
Chris
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Re:
Geplaatst: 25 jun 2015, 11:58
door Stefan
Dikkere olie zou hiervoor niet uitmaken, alleen voor het veer comfort,
zou eens proberen om het voorwiel tussen je benen vast te klemmen, en kijken of je je stuur iets kan verdraaien,
de veerpoten horen vast in je balhoofd platen te zitten, en mogen niet bewegen, verdraaien.
als er beweging in zit, kan je dan zien waar het vandaan komt.
Re: "Zwabberig" bij hogere snelheden
Geplaatst: 25 jun 2015, 17:40
door cpo
Super tip. Meteen geprobeerd maar ik voel/zie geen verdachte speling.
Ik vermoed dat het nog een beetje gewenning is. Ik voel me er niet onveilig op in elk geval, integendeel.
Chris
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Re: "Zwabberig" bij hogere snelheden
Geplaatst: 25 jun 2015, 20:20
door Dino
Snelheden boven de 100. Dan ga ik er van uit dat dat op de snelweg is. De C2 en C3 zijn nogal gevoelig voor spoorvorming en langs rillen in de weg. Denk dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Re:
Geplaatst: 25 jun 2015, 21:42
door Ro1967
Dit klopt helemaal Dino, ik heb er met de 1100 c2 veel meer last van dan dat ik met de vt 700c had, dit was voor mij wel ff wennen...
Re: "Zwabberig" bij hogere snelheden
Geplaatst: 26 jun 2015, 17:24
door cpo
Top, dank voor de duidelijke antwoorden!
Chris
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Re: "Zwabberig" bij hogere snelheden
Geplaatst: 13 jul 2016, 19:08
door materializer
Wat Dino zegt kan ik ook beamen: zwarte gietnaden en spoorvorming (dus verkanting in feite) zijn erg voelbaar bij mijn C2. Ik rij nog maar een jaar maar kan mij herinneren dat ik op mn les fiets dit nooit had..
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Re:
Geplaatst: 27 sep 2016, 20:07
door knutsel
olie in je vork is puur voor de demping en niet voor het veren.
sterkere veren ofwel progressief gedraaide veren zijn al iets stabieler, als je dan dikkere olie erin doet zal het veercomfort weer ten goede komen,