breinbreker

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
george
Forumgebruikers
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2015, 14:13

breinbreker

Bericht door george »

Niet nieuw hier op dit forum, echter kon op mijn oude account niet inloggen. Zelfs e-mailadres onbekend. Dus ff een nieuwe account aangemaakt


Van mijn Vt1100-85 het blok eronder uit om een o-ring van de dop van de tuimelaar-as te vervangen. Gelijk ook maar even het aluminium van de bovenkant van de kop polijsten. Polijst werk is prachtig geworden.

Bij het terug zetten van de tuimelaars en de tappets echter iets heel vreemds wat ik niet opgelost krijg:
Tappets ontlucht in vorkolie en terug gezet.
Alles, shims, tappets, tuimelaars en tuimelaar-assen op de juiste plaats terug gemonteerd. Alles vast getrokken op moment en dan blijken in ontstekings-top alle kleppen een haartje open te staan. Motor 2 slagen rond gedraaid echter nog steeds kleppen open in ontstekingstop. Nokken op de grondcirkel.
Alles weer los gemaakt en terug gemonteerd zonder shims onder de tappets en dan alles maar uitklokken als in de manual beschreven. Echter nog met hetzelfde restultaat. Zelfs zonder shims onder de tappets blijven de inlaatkleppen een haartje open staan. Ik kan er net een voelertje van 5/100 tussen de klep en de zitting door duwen.
Uitklokken van de assist-shafts levert dan ook een uitlezing van 0 op.
Het lijkt wel of de tappets te lang zijn.

Ik heb geen idee meer waar ik verder moet zoeken. lijkt met toch sterk dat de tappets gegroeid zijn. Tuimelaar-assen passen maar op 1 manier en kun je dus niet verkeerd terug zetten.
Motor heeft afgelopen week nog gewoon gedraaid zonder enig vreemd gedrag.

Wie heeft enig idee?
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: breinbreker

Bericht door pap »

er zitten wel verschillende hydraulische stoters in kwa maat volgens mij,
george
Forumgebruikers
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2015, 14:13

Re: breinbreker

Bericht door george »

Heb ik natuurlijk opgemeten. die dingen zijn alle 3 dezelfde lengte : 36,10mm volledig ontlucht.
Als ze ontlucht zijn kunnen ze ook niet meer ingeduwd worden, conform manual.

Als ik ze erin zet volledig leeg gedrained en volg dan de letter van het boek kom ik aan waarden voor de shims zoals ze eruit gekomen zijn.

In mijn optiek is het ook niet logisch om de tappets er volledig ontlucht, en dus vol met olie, te monteren. Als de tappets volledig vol zitten met olie zijn ze op maximale lengte en vallen daarmee buiten hun "stel"-bereik.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: breinbreker

Bericht door Te©h »

Het is even geleden, maar het kan verwarrend zijn dat er kleppen open blijven staan als de tapped's vol zijn. Je gaat voorbij het feit dat het mechanisme dat de speling van de kleppen regelt, nog niet geplaatst is. Dit systeem zorgt bij het aandraaien van de deksel dat de juiste hoeveelheid olie in de tapped 's achter blijft, de kleppen gesloten worden en de juiste speling op de nokken/klepstelen komt.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie