Pagina 1 van 1

distributie ketting en dergelijke

Geplaatst: 26 nov 2015, 21:13
door Saint1956
kortgeleden heb ik een VT1100c spirit 1995 ± 44.000km gekocht
Ben tot nu toe uitermate tevreden over de motor

de vragen die opborrelen en waarvan ik de antwoorden niet kan vinden zijn:
als de motor draait heb ik het idee dat ik kettingen hoor, is dat normaal ? klinkt of het blok wat ruim in zijn velletje zit

* om de hoeveel km moeten de kettingen vervangen worden? wat moet ik demonteren om de kettingen en spanners te zien? welk criteria geldt er om te vervangen?

graag jullie reacties

bvd
Willem

Re: distributie ketting en dergelijke

Geplaatst: 01 dec 2015, 18:54
door Stefan
Als je ga zoeken op het forum, vind je genoeg hier over, heb ik ook al mijn info vandaan :)
een beetje geluid kan een shadow oud mee worden 8)
dus niet te snel zorgen maken.
korte samenvatting van de info die ik hier, en uit de boeken verzameld heb,

meestal hoor je de voorste het meeste,
mocht de ketting te ruim zijn, loopt deze tegen de buitenkant van de huls aan, die om je bougie zit, deze is er met een uitwendige 6 kant uit te draaien (pijp sleutel, oid)
als deze een slijtage spoor heeft, is de ketting te ver uit gerekt.
de ketting zelf zou met 80.ooo Km vervangen moeten worden,
en als je teller klopt, zou het blok nog even verder moeten kunnen.
(mijn 1100 staat nu op 35.000, maar ketting is versleten, klok is dus eens terug gedraaid)

de ketting is te controleren door de spanner te bekijken,
hiervoor moet je kleppendeksel er af,
om dit goed uit te voeren moet eigenlijk je blok er uit,
de spanner steekt boven je cilinderkop uit, en bestaat uit een geleider, waar een 2e geleider langs loopt,
als de 2e 8 mm boven de andere uit steekt, is je ketting te ver opgerekt en moet vervangen worden
(nieuw zijn ze gelijk), oja, advies is om ook de spanners, en olie pomp ketting mee te nemen)

ik hoop dat je hier iets aan heb Willem

Stefan