Pagina 1 van 2

Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 13 jul 2016, 11:32
door materializer
Hallo Allemaal,

De binnenpoten van mijn ACE C2 uit '97 vertonen al sinds de aanschaf wat beschadiging en pitting en na nu een half seizoen rijden is een van de keerringen er op stuk gelopen. (wss de reden van verkoop geweest lijkt me nu..) Voor nu staat de C2 bij de monteur om hier naar te laten kijken en te bezien wat er mss nog gelapt kan worden door schade veroorzakende plekjes wat weg te polijsten, nieuwe keerringen er in en dan maar zien hoe lang het weer goed gaat.

In de tussentijd ben ik alvast uit gaan kijken naar aftermarket binnenpoten voor de C2 uit "97.. dat lijkt in eerste instantie heilloos te zijn.
Er wordt door bijv. Torozzi wel sets gemaakt voor een beperkt aantal andere modellen VT1100 maar de "97er" schijnt de pineut te zijn..
(waarom specifiek de "97 ACE???????)

Ik heb inmiddels zo'n beetje het hele web afgestruind naar aftermarket part voor de 51410-MAH-A01 maar kom tot niets..
Ik kan me voorstellen dat sommige van jullie hier ook mee te maken hebben gehad en een oplossing gevonden hebben, dan wel in de vorm van een voor mij onbekend adres voor betaalbare nieuwe pootjes, een adres voor opnieuw hardverchromen (Wever?)

Kort door de bocht: is iemand voor minder dan €600 (nieuwe originele poten) weggekomen? Of is tijdens de winterstop een bezoek aan de hardchroom boer een voor de hand liggende optie? (inmiddels al wel MP en álle sloop bedrijven via http://www.motorsloop.net/" onclick="window.open(this.href);return false; gecontacteerd maar: nee, helaas, sorry, nee, jammer.. nee..)

Edit: Net aan de VIN lijst van @Te©h uitgevonden dat ik dus géén "97 ACE bezit maar een "96 ??
1996 1100C1 SC180-TA900001, SC181- TA000001
1100C2 SC320-TA000001, SC321-TA000001

De mijne: 1HFSC32A7TA001416 ("kenteken "97" zal dus jaar van invoer zijn?)

Groet Kor

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 13 jul 2016, 16:14
door Hans Snel
Hoi Kor,

Ik heb gekeken maar ik kon niets vinden.
Zelf heb ik de pijpen een keer gepolijst om de pitten er af te krijgen, dat ging goed.
Om ze naar een hardchroom boer te brengen is een optie.
Maar als ze netjes gepolijst zijn, dan kan ( ja ja kan ) het iedere winterstop 2 keringen kosten van wel € 12.- en een beetje olie met wat werk.
Dus voor € 500.- kan je heel veel keringen kopen.
Als je na het polijsten van de pijpen, na iedere rit de pijp schoon maakt en afen toe wat was op doe, dan gaan ze nog heeeel lang mee.

Tenzij je het perfect wil hebben dan blijft alleen die boer over.

Gr Hans Snel

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 13 jul 2016, 19:00
door materializer
Hoi Hans,

Ja ik ben ook van mening dat met wat fijnschuren de hoog liggende delen van roest putjes en "het krasje/deukje" wel weg te halen moeten zijn. Ik schrok indertijd alleen een beetje van het feit dat ineens de boel Flink! lek was.. Tank, radiateur, blok en pak onder de olie... én gelukkig mijn schijfremmen dus niet. Ik denk dat wijsheid mss nu is indd aankijken hoe lang het goed gaat na vervanging keerringen en polijsten

Zijn er aan te raden verchromers in regio zuid die ervaring hebben met binnenpoten? Of is Wever, waar je veel van hoort in regio Amsterdam een goede optie?

Ergens vind ik het nl wel een beetje een ding om goed voor het chroom te zorgen.. aftermarket poten blijken gewoon echt onvindbaar.. Potverdikke een van de mooiste bikes gemaakt en honderdduizend copy_poten maar geen voor deze fiets.. zucht..


Kor

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 13 jul 2016, 21:11
door Hans Snel
Hoi Kor,

Hoe ik het gedaan heb :
Ik heb de pijpen behandeld met Rustyco daarna met de lappen schijf op de boormachine en de witte polijstpasta of blauw en dat werkt goed.
Ik was met een half uurtje per pijp klaar (het polijsten) en omdat ik toch de olie ververst om de twee jaar komt het toch los van daar.
de pijpen opsturen naar die chroom boer wever kan, maar als je de pijpen niet schoon houd komen de pikjes weer (vliegen of steenslag, maar vliegen of insecten zijn de boosdoeners)

Gr Hans Snel

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 16 jul 2016, 13:28
door materializer
Hans Snel schreef:Hoi Kor,

Hoe ik het gedaan heb :
Ik heb de pijpen behandeld met Rustyco daarna met de lappen schijf op de boormachine en de witte polijstpasta of blauw en dat werkt goed.
Ik was met een half uurtje per pijp klaar (het polijsten) en omdat ik toch de olie ververst om de twee jaar komt het toch los van daar.
de pijpen opsturen naar die chroom boer wever kan, maar als je de pijpen niet schoon houd komen de pikjes weer (vliegen of steenslag, maar vliegen of insecten zijn de boosdoeners)

Gr Hans Snel
@hans snel
Nou Het is duidelijk geworden Hans, Wever zal ze ook niet meer op kunnen lappen.. Bij het klussen door een monteur aan de poten is gebleken dat er een lichte knik zit in een van de twee binnenpoten. ..bushings beschadigd en vorige eigenaar/monteur heeft zelfs fouten gemaakt bij terug zetten van de binnen-onderdelen.. dit heeft blijkbaar er voor gezorgd dat zodoende er extra schade ontstond tijdens het rijden.. Eea is weer zo goed als kon hersteld + nieuwe keerringen.. Wss houdt de voorvering het wel uit tot de winter.. Dus dan maar sparen voor nieuwe binnenpoten en die er in de pekeltijd maar onder monteren.

Grt en dank voor je tips.

Kor

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 16 jul 2016, 14:40
door Hans Snel
Hoi Kor,

Heb toch wat gevonden 2dehands.nl volgens mij gaat dat ook passen.

Gr Hans Snel

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 18 jul 2016, 13:06
door materializer
Hans Snel schreef:Hoi Kor,

Heb toch wat gevonden 2dehands.nl volgens mij gaat dat ook passen.

Gr Hans Snel
Dank je Hans,

Ik heb contact opgenomen met de verkoper en gevraagd naar de staat van de poten.. pitting.. nog recht, etc..
Ik zal ook eens in de onderdeel lijsten van de C2 ACE en Sabre duiken..


Grt Kor

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 18 jul 2016, 18:45
door Andries
Op mijn vorige VT1100, ook een C2 van 1997, was een voorvork van een Suzuki 1400 gemonteerd.
Iets kortere poten.
In combinatie met kortere schokbrekers achter kun je jouw motor een stukje verlagen.

Is maar een idee.

Een foto van mijn vorige VT1100 C2, zwart, is te zien in de fotogalerij op de homepage.

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 20 jul 2016, 10:34
door materializer
Andries schreef:Op mijn vorige VT1100, ook een C2 van 1997, was een voorvork van een Suzuki 1400 gemonteerd.
Iets kortere poten.
In combinatie met kortere schokbrekers achter kun je jouw motor een stukje verlagen.

Is maar een idee.

Een foto van mijn vorige VT1100 C2, zwart, is te zien in de fotogalerij op de homepage.
@Andries

Die zwarte met dubbele koplamp? Dat ziet er prima uit. Kun je je herinneren hoeveel de vork korter was?
En heb je de bestaande triple tree behouden of ook moeten switchen?

Het is mss een optie indd, echter kijk ik even of Hans zn hint naar een set 2e hands poten uitkomst biedt..
Maar je suggestie waardeer ik ten zeerste :)

Dank en groet,

Kor

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 20 jul 2016, 10:59
door Andries
Hey Kor,

Ja, die zwarte met dubbele koplampen. Mooie motor.

De voorvork was ongeveer 5cm korter en de tripple tree was vervangen voor één die 6° onderuit ging.
Was toen te koop bij http://www.hm-deluxe.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes.

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 20 jul 2016, 12:45
door materializer
Hans Snel schreef:Hoi Kor,

Heb toch wat gevonden 2dehands.nl volgens mij gaat dat ook passen.

Gr Hans Snel
@hans snel,

Hans Bedankt voor de tip in Bels, hij reageerde net terug, het blijkt dat (als ik de verkoper mag geloven??) de poten nog in fantastische staat zijn en "niet afkomstig van een schade fiets".. Dan is €200,- voor de hele poten een mooie deal. DANK :)

Ik ga ze maar ophalen denk ik!

@andries,

Dank voor de info, maar met nieuwe triple tree extra om eea passend te maken wordt het weer een stukkie duurder.. even goed dank voor het meedenken!

Iemand een aanrader voor een monteur in omgeving Eindhoven met gunstig tarief? Bij mij in Hellmond moet ik €50 p/u aftikken...

Grt Kor

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 20 jul 2016, 17:58
door Ro1967
Google? Motorzaken Eindhoven, rondbellen, kan je aardig wat schelen.

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 20 jul 2016, 19:44
door Hans Snel
Hoi Kor,

De pijpen uit wisselen is een piece of cake :lol:
Volgens mij staat het ook al beschreven op het forum.
Een leek is er de zaterdag zoet mee, een die een beetje kan lezen en sleutelen een ochtend en iemand die er kaas van heeft gegeten, een uurtje per pijp.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Ik ga zaterdag met vakantie dus ik heb helaas geen tijd.
Neem het werkplaats handboek goed door of de online manuals bij mij op de site dan gaat het vast goed komen.
Die € 50.- kan je dan besteden aan een Motor lift en die gaat geld op leveren :lol:
Dan veel succes en anders zie ik het wel na de vakantie.

Gr Hans Snel

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 21 jul 2016, 13:05
door materializer
Hans Snel schreef:Hoi Kor,

De pijpen uit wisselen is een piece of cake :lol:
Volgens mij staat het ook al beschreven op het forum.
Een leek is er de zaterdag zoet mee, een die een beetje kan lezen en sleutelen een ochtend en iemand die er kaas van heeft gegeten, een uurtje per pijp.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Ik ga zaterdag met vakantie dus ik heb helaas geen tijd.
Neem het werkplaats handboek goed door of de online manuals bij mij op de site dan gaat het vast goed komen.
Die € 50.- kan je dan besteden aan een Motor lift en die gaat geld op leveren :lol:
Dan veel succes en anders zie ik het wel na de vakantie.

Gr Hans Snel
Hoi Hans,

Ik ga er van uit dat je dit topic bedoeld: viewtopic.php?f=10&t=12423" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de daar vermelde garage handboek uitgeprint (met dank aan mijn werrrrrkgever :roll: ) welke ik maar eens grondig door zal nemen.
En ik kijk er van op wat de kosten zijn voor een lift, valt indd erg mee! Hebben dus :)

Ik blijf wel een beetje jeuk in mn achterhoofd houden bij de gedachte dat ik de vervangende tweedehands poten er ongeopend op zou zetten.
De set die er nu bij mij op zit is/was bij aanschaf blijkbaar al niet meer helemaal okee. Bushings beschadigd, en een poot licht krommig..
Die vogel die me de C2 verkocht heeft vond het nodig te liegen in antwoord op mijn vraag of er onzichtbare mankementen waren..
Wat een monteur opmerkte laatst heeft me wel geraakt: bepaalde ringen verkeerd gemonteerd, bushings kaduuk en kromme poot en dus binnen no time keerringen kapot gelopen.. wat dus niet helemaal voortkomt uit de pitting denk ik..

Ik zal denk ik nooit helemaal fijn op de fiets zitten wetende dat ik in het duister tast over de binnenkant van de poten..
Een wat grondiger revisie zoals uit de link zou me een hoop gerust stellen.. Alleen ben ik naast een motor lift wel een beetje under-tooled..
Technisch aangelegd; ja, maar ook van de trial and error.. en dat lijkt me in deze niet helemaal hendig :)

Fijne vakantie Hans

Re: Voorvork, Aftermarket binnenpoten?

Geplaatst: 21 jul 2016, 22:51
door Ro1967
Denk er wel aan dat je blok door het frame steekt, de motor kan daardoor met de onderkant van het motorblok op de motorlift rusten, een paar balkjes kan voor een oplossing zorgen dan kun je de lift onder het frame plaatsen :wink: