probleem met koppeling

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Rien

probleem met koppeling

Bericht door Rien »

Geacht Forum,
ik heb een Honda Shadow VT 800C bouwjr '88. Kan niet meer ontkoppelen. Heb al olie
bijgevuld in het reservoir (was te laag) en het systeem helemaal opnieuw
gevuld en ontlucht. Ook de remcilinder bij het handvat nagekeken maar kon
daar niets ontdekken. Krijg geen druk op het handvat.
Kan iemand me raad geven hoe dit op te lossen?

Rien
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: probleem met koppeling

Bericht door Oldtimer »

Rien,

Kan me nog herinneren bij mijn “Tranmissie Project” dat je moet blijven ontluchten en dan nog meer blijven ontluchten …
M.a.w. ik heb er nog een lamme hand van. Ook ik dacht het niet ging maar de aanhouder wint 😊
Tegenwoordig heb ik zo’n ontluchtingssetje voor de autoremmen, misschien dat het daarmee sneller lukt.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
jdr
Forumgebruikers
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 apr 2011, 13:06
Locatie: Appelscha

Re: probleem met koppeling

Bericht door jdr »

De koppeling ontluchten kan inderdaad een vervelend klusje zijn.

Het is mij uiteindelijk gelukt door het systeem omgekeerd te vullen.
Dus met een spuit de DOT vloeistof vanaf de nippel bij de slave cilinder naar het potje te brengen.
Daarbij ging alle lucht mee naar boven...

Let wel, ik heb hem daarvoor eerst weer helemaal leeg gemaakt.
De slave cilinder heb ik zover als mogelijk naar buiten laten komen, en daarna weer tegen het blok gemonteerd.
Hierbij staat de cilinder direct tegen de koppelingspen zodat je dat niet meer hoeft te overbruggen met het op druk brengen.

Succes!
VT1100C1 '87
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: probleem met koppeling

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Plaatje dit is voor de uitleg.
Onder in het reservoir zit een beschermplaatje nr.8 : 45512-MA6-006, daar onder zit een gaatje (een spelde prik) daar door ontsnapt de lucht.
Een revisie set kan ook helpen nr.4 : 22886-MB0-305, na een aantal jaren kan dit slijten of uitdrogen.
Het zelfde geld voor nr.2 : 22884-MB0-006 - nr.3 : 22885-MB0-006 en nr.17 90114-MA5-671 door veel gebruik gaat dit slijten en komt er ruimte op nr.16.
Als je alles los heb en uit elkaar kan je zien of het gaatje onder nr.8 open is met behulp van een lamp die in het reservoir schijnt, dit zie je als je kijkt in de kamer van nr.4 dan zal je een puntje licht zien tegen de wand.
Is dit niet het geval dan kan je dit voorzichtig door prikken met een speld of naald (gebruik geen geweld anders dan breekt de punt af in het gaatje)
Daar na eventueel de revisie set plaatsen en hij is weer als nieuw en is dan ook weer makkelijk te ontluchten.
En uiteraard is de slave cilinder die heel soepel werkt en de stift die het blok in gaat super schoon.
Kosten ongeveer € 30.- en op mijn gemak 2 uurtjes werk met een bakje koffie tussen door. :D

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Rien

Re: probleem met koppeling

Bericht door Rien »

Beste mensen,
bedankt voor jullie tips. Ik ga hier mee aan de slag en hoop dat het gaat lukken om hem weer goed te laten werken.
groeten,
Rien
Plaats reactie