Voorste cilinder wil niet meedoen bij lage toeren
Geplaatst: 30 apr 2021, 12:09
Hi,
Ik heb een probleem met een VT1100 c ('87?) die alleen op de
achterste cilinder wil lopen bij lage toerentallen.
Korte historie:
- motor liep prima bij aanschaf. Af en toe een knal in de uitlaat bij gas los.
- na een jaar kwamen de knallen wat vaker voor bij gas los.
- na een winter niet gebruiken, startte de motor niet makkelijk
- ook zijn toen de problemen begonnen die hieronder zijn beschreven.
De motor loopt stationair op de achterste cilinder.
Ook bij iets meer gas geven doet de voorste nog niets.
- bougies vonken allemaal (overigens niet echt mooi blauw)
- geen hete lucht uit de uitlaat van de voorste cilinder.
- beide carb slides lijken gelijktijdig te bewegen bij spelen met gas
(een vacuum lek/defect membraan lijkt dus niet het geval?)
Alleen als ik flink gas geef gaat de voorste pit ook meedoen.
Het is de combinatie van iets meer toeren en iets meer gas geven
waardoor de voorste cilinder ook begint te brullen uit de uitlaat
en de pijp heter wordt.
Ook tijdens cruisen merk ik de problemen. Als ik (flink) optrek
lijkt er niets aan de hand te zijn en gaat-ie als de brandweer.
Geen vermogensverlies en makkelijk naar hogere snelheden.
Bij constante lagere snelheden ontstaan de problemen wel.
Ik vermoed dat de brandstoftoevoer van het stationaire deel verstopt zit.
Ik heb gelezen dat de bijdrage van brandstof via de idle jets best belangrijk is.
Ik heb de carbs er nog niet uitgehaald voor inspectie van de jets.
Daar wil ik mee wachten tot ik weet of dit het echt is.
Vragen:
- Hoe kan ik erachter komen of de jet van de voorste cilinder-carb
is vervuild/dicht zit terwijl de carbs nog op de motor zitten?
- Is het mogelijk de idle jet schoon te blazen door met een compressor
wat lucht in de pilot screw opening te persen...? Of gaat er dan iets stuk in
de bowl van de carb?
Thanks voor het meedenken.
Marc
Ik heb een probleem met een VT1100 c ('87?) die alleen op de
achterste cilinder wil lopen bij lage toerentallen.
Korte historie:
- motor liep prima bij aanschaf. Af en toe een knal in de uitlaat bij gas los.
- na een jaar kwamen de knallen wat vaker voor bij gas los.
- na een winter niet gebruiken, startte de motor niet makkelijk
- ook zijn toen de problemen begonnen die hieronder zijn beschreven.
De motor loopt stationair op de achterste cilinder.
Ook bij iets meer gas geven doet de voorste nog niets.
- bougies vonken allemaal (overigens niet echt mooi blauw)
- geen hete lucht uit de uitlaat van de voorste cilinder.
- beide carb slides lijken gelijktijdig te bewegen bij spelen met gas
(een vacuum lek/defect membraan lijkt dus niet het geval?)
Alleen als ik flink gas geef gaat de voorste pit ook meedoen.
Het is de combinatie van iets meer toeren en iets meer gas geven
waardoor de voorste cilinder ook begint te brullen uit de uitlaat
en de pijp heter wordt.
Ook tijdens cruisen merk ik de problemen. Als ik (flink) optrek
lijkt er niets aan de hand te zijn en gaat-ie als de brandweer.
Geen vermogensverlies en makkelijk naar hogere snelheden.
Bij constante lagere snelheden ontstaan de problemen wel.
Ik vermoed dat de brandstoftoevoer van het stationaire deel verstopt zit.
Ik heb gelezen dat de bijdrage van brandstof via de idle jets best belangrijk is.
Ik heb de carbs er nog niet uitgehaald voor inspectie van de jets.
Daar wil ik mee wachten tot ik weet of dit het echt is.
Vragen:
- Hoe kan ik erachter komen of de jet van de voorste cilinder-carb
is vervuild/dicht zit terwijl de carbs nog op de motor zitten?
- Is het mogelijk de idle jet schoon te blazen door met een compressor
wat lucht in de pilot screw opening te persen...? Of gaat er dan iets stuk in
de bowl van de carb?
Thanks voor het meedenken.
Marc