ontkoppelstift vast?

Moderators: knutsel, Hillywood

Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoe controleer ik of de "nokjes" inderdaad in de uitsparingen vallen?
Bijlagen
DSC00188.JPG
DSC00189.JPG
DSC00186.JPG
"Proberen gaat boven studeren"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Nog een vraagje, moet het kleine tandwiel in de voorste of achterste vallen? zie foto
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Mees, als eerste hulde voor je doorzettingsvermogen, er komt een tijd dat je trots bent op jezelf :-)

Zo te zien zit het tandwiel goed op de geleide-bus.
Nog een vraagje, moet het kleine tandwiel in de voorste of achterste vallen?

Antwoord is beide. De tandwielen op de koppeling (die 2, is eigenlijk 1) zitten verend ten opzichten van elkaar (zie foto). Dit is gedaan om speling op te heffen.

koppeling_02.jpg
Je moet dus de koppeling op zijn plaats schuiven, zoals je op de foto laat zien en dan het "2e" tandwiel zo bewegen dat het ook in de vertanding valt en de koppeling dus verder naar achteren kan ( :? is dat te begrijpen?). Ik deed dat met een grote schroevendraaier.
Hoe nu te controleren of de nokjes inderdaad goed in de koppeling vallen
Als de koppeling éénmaal goed op dat tandwiel zit schuift het dus tegen die 4 nokjes aan. Door nu aan de oliepomp te draaien zullen die nokjes ook meedraaien en uiteindelijk in de koppeling vallen (beetje draaien en drukken tegelijk :-))
Misschien merk je wel dat de koppeling dan nog een paar millimeter naar achteren gaat.

Afbeelding

Succes, ik ben in ieder geval al trots op je ..
Laatst gewijzigd door Oldtimer op 17 sep 2021, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Mees,

Als het goed is heb je eerst de olie eruit gelaten, hoeveel olie is er ongeveer uitgekomen?

Waarom? Het is een z.g. 'Natte koppeling' wat betekend dat het voldoende en ook de juiste olie nodig heeft.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoi Oldtimer. Merci. Ik heb er (natuurlijk) eerst de olie uit laten lopen. Er kwam ong 3 liter uit. De platen en de rest waren nat van de olie dus er zat genoeg in volgens mij. De moed is me nog niet in de schoenen gezakt maar wel gedaald tot mijn knieën. :? Maar ik zwoeg gewoon verder.
"Proberen gaat boven studeren"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

:oops: :oops: Gisterenmiddag hele middag bezig geweest en vanmorgen weer. Elke keer minutieus de hele koppeling weer opbouwen maar elke keer kom ik schroefdraad te kort om die grote moer erop te draaien. Moet dus nog ergens een "foutje" zitten. :shock: Geen idee (meer) waar. Maar eens een paar nachten over slapen en het weer een keer proberen. Alles volgens het boek en toch.......
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Maak toch maar een paar (scherpe) foto's van hoe het nu dan zit.

Stap voor stap:

Ziet het er na de montage van de koppeling net zo uit als op dit plaatje, met name de tandwielen, zitten deze gelijk en de "Clutch Outer Guide" (waar de pijl bij staat) zit die op op die hoogte?

koppeling_01.jpg
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hallo Oldtimer. Dankjewel voor de duidelijke foto. Het rechter (kleinere) tandwiel valt in de achterste krans van de "Outer clutch" Ik ga kijken of ik een betere foto kan maken dan degene hiervoor misschen is het dan duidelijker.
"Proberen gaat boven studeren"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

de foto's ter verduidelijking
Bijlagen
DSC00191.JPG
DSC00190.JPG
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Mees,

Mooie duidelijke foto's.

Zie dat de tandwielen ook mooi gelijk liggen dus dat zou goed moeten zijn.

Maar waar kom je nu schroefdraad te kort voor die moer?
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Kom ik niet meer. Het bleek dat de outer clutch op een mm bleef hangen op de tandwielen. Nu ze zo zitten als op de foto klopt het en kon de moer er "gewoon" op. Nu alles weer sluiten, pakkingen zijn binnen dus deksels erop, olie vullen en kijken of het allemaal functioneert. De koppelingshandel voelt nog wel zompig aan en ontkoppelt nog niet. Misschien dat als er olie in zit en de motor een poosje heeft gedraaid er voldoende olie op de platen zit en ze niet meer kleven? "Proberen gaat boven studeren" is mijn motto. We gaan het meemaken. Ik heb in elk geval (wat) meer sleutel vertrouwen gekregen.
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Mooi, deel 1 is dan opgelost .. en viel het mee :D in ieder geval wel weer wat geleerd.

Nu de "zompige" koppeling.
Zoals ik eerder ook al schreef lijkt mij een "zompige" koppeling een kwestie van beter ontluchten.
Ooit met mijn VT1100C '85 ook een hele poos (dag) bezig geweest om de koppeling te ontluchten.
Ook kan er natuurlijk iets in het mechanisme niet goed zijn, fiets heeft tenslotte jaren stil gestaan.

Maar als eerste zou ik nog een ultieme poging wagen met ontluchten ..
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Natuurlijk wat geleerd, heel veel zelfs. Dank voor de hulp en begeleiding. Heb ik (natuurlijk) als leek nog een vraagje. Tijdens het ontluchten en kijken of de "slave" werkte kwam ik een plaatje/dekseltje tegen waarvan ik geen idee hebt wat het is. Ik kan het ook nergens in de boeken terugvinden. Misschien dat iemand op het forum het weet? Het gaat om het onderste onderdeel op de foto.
DSC00193.JPG
DSC00192.JPG
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Mees Chapeau voor je doorzet vermogen en een dikke pluim voor Oldtimer.

Bij de pomp op het stuur in het reservoir zit een lipje daar onder zit een klein gaatje wat meestal dicht zit en daar door ontluchten heel moeilijk gaat (prik ik meestal door met een speld) Voorzichtig, punt moet niet afbreken.

En het plaatje / dekseltje is volgens mij om de kering op zijn plaats te houden maar dan zou het anders om moeten zitten.
De uitsparing is dan voor als de kering olie lekt, de olie daarlangs af te voeren via het gaatje onder in de "slave"

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoi Hans, dankjewel voor je uitleg. Dat gaatje onderin de slave had ik nog niet gevonden en zat inderdaad verstopt. Morgen maar weer met goede moed beginnen met ontluchten. Een kennis van me heeft een vacuümpompje, daar zou het beter mee moeten gaan volgens hem. Wordt vervolgt. :) :)
"Proberen gaat boven studeren"
Plaats reactie