ontkoppelstift vast?

Moderators: knutsel, Hillywood

Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen....... :D
"Proberen gaat boven studeren"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Ook deze ronde geen geluk. De koppeling blijft zompig wat is ook probeer. Laatste wat met te binnen schiet is de leiding. Dat is zo'n beetje ook het enige dat ik nog niet nagekeken heb. Zou het kunnen zijn dat die door de jaren heen door corrosie verstopt is geraakt? Of ergens geknikt, er is in elk geval geen lekkage te vinden.
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Hans Snel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 dec 2015, 17:57
Locatie: Idskenhuizen
Contacteer:

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

Mees als er een verstopping zou zitten dan kan hij zijn druk niet kwijt en dus dan is het niet sompig :D
Het is een klein stukje slang dat gaat over in een leiding en daarna weer terug naar een stukje slang wat naar de slave gaat.
Als het dekseltje van de hoofdcilinder af is en de pakking(rubber met het plastic plaatje) er ook af is dan kan je in het reservoirs kijken.
Wanneer je de hendel in knijpt en los laat komen er dan ook belletjes omhoog en gebeurt het ook als je het vaker en sneller doet.
Als dit zo is dan zit er nog lucht in.
De cilinder die op het blok zit (slave), kan je los halen en druk dan de zuiger zo ver mogelijk in (Dit kan eventueel met een lijmtang) dan stijgt de vloeistof in het reservoirs.
En wel met de slang naar boven ( wijzen ) zodat het eventuele lucht ook naar boven gaat wacht dan even dan kan de lucht nog verder stijgen los dan de lijmklem, Knijp dan de hendel weer in en los en zie dan wat de zuiger doet van de slave, als die naar buiten komt ga dan tot het uiterste.
Even rusten en dan, druk de zuiger weer helemaal in ( met de slang naar boven wijzen ) en kijk of er dan ook belletjes mee komen in het reservoirs.
Als dit het geval is even rusten en weer herhalen
Deze is even lastig maar als het dan weer klaar is dan hoeft het ook niet zo snel weer :D

Gr Hans Snel
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft

www.hanssnel.nl
Hier staan Manuals in pdf en de Nieuwe Tyre download pagina
Een VT1100 C2 klink als een Hd, voeld als een HD maar de techniek is van Honda.
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoi Hans, en anderen, Gisteren en vandaag bezig geweest met een vacuümpompje. Werkt prima, bijna een halve liter remolie door de koppeling gespoeld, geen luchtbel meer te vinden. Resultaat, een zompige koppeling. Terneergeslagen maar aan de remmen begonnen, pomp schoongemaakt, zal vol residu, verse olie erin en met de pomp nieuwe olie in de leidingen gezogen. Top, resultaat toppie remmen. Alleen......mij viel op dat de olie veel sneller uit het reservoir werd gezogen als bij de koppeling. Zijn de koppeling en rempomp verschillend?
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Toch begin ik me steeds meer af te vragen waarom de vorige eigenaar bezig geweest is met de koppeling, mogelijk dat hij dus ook al problemen had.

Ik denk (!) dat het met de vacuümpomp ongeveer net zo snel moet doorstromen in de koppeling als in de rem.
Wat ik ook vreemd vond was dat je met ingetrokken koppeling er dus ook vloeistof doorheen kreeg, de plunjer sluit nl. het gaatje af dus zou er niets meer doorheen kunnen. Mogelijk zie je (we) toch iets over het hoofd.

- revisie setje goed gemonteerd?
- gaatje echt goed schoon?
- bajobouten schoon?
- ook geen knikken of butsen in de leiding?

Vond nog een 2-tal filmpjes mogelijk kun je daar iets mee.

Filmpje 1
Filmpje 2

(gaat om de info, niet om de kwaliteit van het filmpje :D )
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoi, mooie duidelijke filmpjes dankjewel. Hoe meer ik erover nadenk (ik ook) des te meer vallen mij dingen op. De rempomp zat vol met bruine drab en de koppelingspomp was schoon. In de rempomp zat dat kleine dekseltje nog op dat gaatje, in de koppelingspomp was het weg. De ringen van de banjobout waren van RVS i.p.v. aluminium of koper. Duidelijk dus dat er "iemand" mee bezig is geweest blijkt nu. Intern is de koppelingspomp nieuw, daar zou niets mee aan de hand moeten zijn. Als ik mijn vinger op de uitgang van de pomp hou en de handel in knijp spuit de vloeistof eruit. Kan ik niet tegen houden. Ergo, hij bouwt (voldoende) druk op lijkt mij. Doe ik dat bij de koppeling van de slave dan kan ik de druk tegen houden. Mijn (laatste) idee zou zijn om er een nieuwe leiding op te zetten en dan zo'n gevlochten rvs van HEL of stahflex heten ze geloof ik. De allerlaatste oplossing zit volgens mij in Waalwijk, Pols motoren...... :lol:
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Ik heb na jouw laatste bericht ook het idee dat het wel eens aan de leiding kan liggen. Als in het soepele deel van de leiding een intern breukje zit zou het wel eens zo kunnen zijn dat je het daar opblaast als een ballonnetje wat de "zompige" koppeling zou kunnen verklaren.

Misschien even op zoek naar een origineel 2e hands leiding.
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

YESSS!!!! Het was inderdaad de leiding. Ik heb een nieuwe HEL rvs leiding laten maken en na goed ontluchten werkt de koppeling (weer). Toch misschien niet de juiste volgorde aangehouden door de koppeling zelf open te maken na het reviseren van de pomp en de slave. Maar daardoor wel heel veel geleerd met jullie hulp. Dank daarvoor. Gelukkig nog een aantal mooie dagen in het vooruitzicht om te gaan toeren.
Nogmaals dank en mocht zich weer een probleem(pje) voordoen weet ik jullie te vinden. :D :P 8)
"Proberen gaat boven studeren"
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Oldtimer »

Mees schreef: 17 okt 2021, 14:33 .. Toch misschien niet de juiste volgorde aangehouden door de koppeling zelf open te maken na het reviseren van de pomp en de slave.
Mees,

De juiste volgorde is vaak en zeker in dit geval pas te zeggen nadat het probleem is gevonden en opgelost.
Logisch is natuurlijk eerst de koppelingspomp (hendel) en dan de koppelingscilinder (slave) maar dat heb je ook gedaan middels een revisieset. Dat je daarna de koppeling zelf uit elkaar haalt is dan een logisch gevolg want wie kan bedenken dat het de leiding is :? .
Bijkomend voordeel: je hebt alle toleranties van de koppeling kunnen meten en weet dat het daar voor de komende kilometers wel goed zit.
Al met al heb je jezelf een stuk wijzer gemaakt en ook de volgers (onderwerp is ruim 2800 x bekeken) en nogmaals ‘Vaak buj te bange’ of zoals je het zelf stelt ‘Proberen gaat boven studeren’.

Mogelijk zien we elkaar in de toekomst bij een rit … ik heb een gele en daar zijn er niet zoveel van dus makkelijk te herkennen.

gele.jpg
Groeten Henk
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Mees
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:55
Locatie: Puiflijk

Re: ontkoppelstift vast?

Bericht door Mees »

Hoi Henk,

Ik ga zeker opletten en we zullen elkaar zeker wel een keer treffen bij een treffen :lol: eerste drankje is dan natuurlijk van mij.

Nog een vraagje....weet niet of dit in een ander topic thuis hoort maar zijn de framekapjes rechts (waar de uitsparing voor de benzinekraan in zit) van de 500/700 en 750 onderling uitwisselbaar?
"Proberen gaat boven studeren"
Plaats reactie