VT750C2 ACE koppeling loopt, vast zelfs zonder koppelplaten

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
jorisj
Forumgebruikers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2022, 21:51

VT750C2 ACE koppeling loopt, vast zelfs zonder koppelplaten

Bericht door jorisj »

Hallo,

onlangs bij het stoplicht met de koppeling ingedrukt sprong de koppeling zomaar 'vast' aan de motor. Sindsdien ontkoppelt de motor niet meer.
Nu heb ik de koppelplaten en de koppelveren vervangen met een werkplaatshandboekje erbij, niet een te moeilijke klus. Dit heeft niet geholpen.

Het probleem lijkt dus ergens anders te zitten dan bij de koppelplaten. Ik heb wat lopen testen zonder de koppelplaten in de motor.
Zodra ik de binnenste koppelingmantel en de outer basket op de as zet en de centrale moer handvast draait lijkt alles goed te werken: het binnenste gedeelte draait los van de outer basket.
Zodra ik de centrale moer vastzet volgens de torque-specificaties in het handboek zit het binnenste mantel vast aan de outer basket. De onderdelen kunnen dan niet vrij en onafhankelijk bewegen van elkaar.

Diagram koppeling
Diagram koppeling

Opvallend is ook dat, als ik ringetje nr.25 niet monteer, dat de koppeling weer onafhankelijk lijkt te bewegen (zonder koppelplaten ertussen).
Ik krijg het idee dat nr.4, dat door de as van nr.9, op een of andere manier te hard op nr.25 drukt.

Ring nr 25
Ring nr 25
Achterkant outer basket
Achterkant outer basket
Voorkant outer basket
Voorkant outer basket

De middenas heb ik geïnspecteerd en volgens mij ziet dit er nog goed uit, maar ik ben hier geen expert in.

Middenas zonder oliepomp tandwiel
Middenas zonder oliepomp tandwiel
Middenas met oliepomp tandwiel
Middenas met oliepomp tandwiel

Ik heb al heel veel gestruind op het internet, maar ik kan maar weinig mensen met hetzelfde probleem vinden. En niemand kan goed zeggen waar het nou aan ligt dat de koppeling vast zit. Veel mensen komen dan terug op de platen, maar dit probleem vindt dus al plaats zonder dat er überhaupt platen in de koppeling zitten! :shock:

HELP! Heeft iemand hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Oldtimer
Shadow Motorclub leden
Berichten: 330
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:52
Locatie: Eibergen

Re: VT750C2 ACE koppeling loopt, vast zelfs zonder koppelplaten

Bericht door Oldtimer »

Nokjes van nr.1 goed in nr.2?

Dat de koppeling vast sloeg bij het stoplicht is een ander probleem maar eerst maar dat het weer vrij loopt zonder platen :D .
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
jorisj
Forumgebruikers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2022, 21:51

Re: VT750C2 ACE koppeling loopt, vast zelfs zonder koppelplaten

Bericht door jorisj »

Yes de pinnetjes van nr.1 zitten goed in nr.2!
Plaats reactie