Loopt niet lekker

Moderators: knutsel, Hillywood

YannickStern
Forumgebruikers
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2023, 15:00

Loopt niet lekker

Bericht door YannickStern »

Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Yannick Stern, 27 jaar. Ik ben vrachtwagenmonteur van beroep, en trotse eigenaar van een '93 VT1100, die momenteel niet lekker loopt. Voor ik mijn vraag stel, zal ik wat voorgeschiedenis vertellen.

Deze motor is door mijn stiefvader geïmporteerd in '97, vanuit Canada. Hij heeft de motor willen verkopen, maar mijn zusje stak daar een stokje voor. Die heeft de motor over genomen om zelf op te gaan rijden als ze haar rijbewijs had. Tijdens de rijlessen kwam ze erachter dat motorrijden niet voor haar was weggelegd. In de tussentijd heeft de motorfiets ongeveer 2 jaar buiten onder een zeil gestaan, MET DE OUDE BENZINE ERIN! Uiteindelijk heb ik de motor van mijn zusje overgenomen.
In de 3 maanden voordat ik mijn rijbewijs had, is er door mijn stiefvader nog mee gereden. Die had zelf wat onderhoud uitgevoerd, nieuwe benzine erin, accuutje nieuw en rijden. Dat ging redelijk. Wel wat klappen uit de uitlaat bij gas loslaten, maar voor dagelijks een klein stukje rijden was het OK.
Sinds ik de motor rijd, tank ik alleen euro 98. Vanaf het begin merkte ik echter dat de koude start steeds langer duurde, het klapperen uit de uitlaat meer werd en uiteindelijk, na een regenachtige avond, hij niet meer aansloeg.
Dit was in de herfst. Na de winter werd het er uiteraard niet beter op. Ik heb de carburateur toen uit elkaar gehad. Niet veel geks gezien, een beetje schoon gemaakt en weer in elkaar. Mocht niet baten. Bougiekabels waren ook verdacht. Deze zijn redelijk prijzig, dus samen met de lokale motorzaak besloten een niet-originele bougiekap en kabel te monteren op de bestaande ''wartel'' die op de bobine gedraaid wordt, bij de bougiekabel die, bij een weerstandsmeting, bleek te haperen bij bewegen van de bougiekap. Ook de bougies heb ik vervangen. Dit had ook niet veel effect.
Vorig jaar zomer is de motor via-via bij een hobbyist terecht gekomen. Die heeft de boel aan de praat gekregen. Hij was wat wazig over wat hij precies gedaan had, maar het kwam neer op de carburateurs reviseren en ultrasoon reinigen. Ik kon dus weer rijden.
Ik reed er nu gemiddeld wekelijks mee, maar uiteindelijk merkte ik weer dat hij steeds minder lekker begon te lopen. Ook de koude start werd weer moeizamer.
Vanaf begin oktober staat de motor in de garagebox bij een vriend van mij, en heb ik wederom de carburateurs eraf gehaald en uit elkaar gehaald. Nu lijkt het erop dat de hobbyist van eerder in het verhaal, de membranen niet netjes heeft terug gezet. De zijn een beetje gekreukt in plaats van glad, alsof ze verdraaid hebben gezeten, maar verder zie ik geen schade eraan. Ik wilde voor de zekerheid een nieuwe revisieset met membranen monteren, samen met nieuwe brandstof leidingen en een filtertje. Ook de benzine pomp even spoelen om al het vuil eruit te krijgen. Het probleem is nu dat ik wel een setje heb gevonden, alleen de membranen zijn niet te krijgen, en/of vreselijk duur (tussen de 150 en 200 euro per stuk). Ik heb sites als CMS en Boonstra Parts (Baboon) al gehad.
Nu reizen mij meerdere vragen te boven.
- Zijn die membranen zó gevoelig, dat ze vervangen moeten worden als ze niet ''recht'' gezeten hebben?
- Kan ik die kreukjes eruit krijgen als ik alles een beetje insmeer met vaseline?
- Heeft iemand een adresje voor deze membranen, of heeft iemand ze zelfs liggen?
- Heeft iemand problemen als dit überhaubt gehad? Eventueel met een vergelijkbaar verhaal?

Het betreft dus een VT1100, met dubbele carburateurs, van het merk Keihin. Er staat een code op, beide dezelfde: GBBEGD7. PN van membranen: 16111MM8772.

Voor antwoord kunt u hierop reageren, mij mailen op yannick.marcella@gmail.com of appen op 0648143228

Alvast bedankt!
Groet, Yannick
Plaats reactie