Het wel en wee van een accu.

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Het wel en wee van een accu.

Bericht door Te©h »

Geschiedenis van de accu
Het gedrag van de loodaccu
De levensduur van een loodaccu
Tijdelijk niet gebruiken van accu’s
Storingen bij het laden van accu’s
Veiligheid
Wat is belangrijk



Geschiedenis van de accu

De loodaccubatterij voor het opslaan van elektrische energie is al zeer oud. Hij bestaat in principe uit 2 loodplaten, die geplaatst zijn in een bak met verdund zwavelzuur. Door een elektrische stroom door deze accu te sturen onstaat op de ene plaat looddioxide, de andere plaat blijft lood. Eindigt men de stroomtoevoer, dan kan met een voltmeter waargenomen worden dat de plaat met de looddioxide de pluspool is geworden en de andere plaat de min­2pool. De spanning van deze accucel is ongeveer 2 Volt. Door een weerstand of een lamp op de accu aan te sluiten blijkt dat deze enige tijd stroom kan afgeven. Dit gaat net zolang door totdat beide platen bedekt zijn met loodsulfaat. Nu blijkt dat de hoeveelheid opgeslagen elektriciteit, de lading, afhankelijk is van het plaatoppervlak dat met het verdunde zwavelzuur in contact kan komen. De oude, veel gebruikte vorm, van plaatmateriaal is voor de positieve plaat, de Plantéplaat, genoemd naar de uitvinder ervan. Deze plaat heeft een zekere dikte, waarop veel ribben zijn gevormd. Hierdoor onstaat een groter oppervlakte. Voor de bijbeho­rende negatieve plaat is gekozen voor een soort “doosjesplaatâ€
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
NoProblem

Merk accu

Bericht door NoProblem »

Hallo, dank je voor de heldere uitleg over het wel en wee van de accu.

Ik moet zelf een nieuwe accu bestellen voor mijn Shadow VT750 C2 ACE uit '97.
Nu ben ik aan het zoeken gegaan op internet en wat me opvalt is dat er een groot prijs verschil zit tussen de verschillende opties.

Er zit nu een Yuasa YTX14-BS in, als ik dit merk weer koop kost mij dat rond de 85 euro, als ik een QMP YTX14-BS koop kost dat +/- 55,-euro.

Nu is mijn vraag, zit er veel (kwaliteits) verschil tussen de verschillende merken ?

Alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Yuasa is éen van de betere merken. QMP ken ik niet, maar ik ben er wel achter dat goedkoop meestal duurkoop is.
Laatst gewijzigd door Te©h op 25 jun 2011, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
quarter

accu

Bericht door quarter »

Hoi, bedenk wel bij het speuren naar een goedkope accu dat de lagere prijs ook meestal inhoud dat hij niet gebruikersklaar is d.w.z. zelf vullen met zuur en een dag laden.
dit kost je als het tegenzit een spijkerbroek vanwege het morsen.
dus met goedkoop ook de prijs van je broek merekenen.

succes quarter
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Forumgebruikers
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:01
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Tech,

overleeft een accu de winter wanneer de fiets buiten staat, of kunnen die dingen kapot vriezen ofzo ?


Paul.
A splendid time is guaranteed for all ...
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

alles waar water inzit zet uit.
dus de mogelijkheid bestaat dat ie kapot kan vriezen.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Caravan

Bericht door Caravan »

Een week geleden Yuasa accu YTX14-BS besteld bij http://www.motoronderdelen.nl oude was 7.5 jaar oud,
voor 80.45 incl. verzend kosten voor de VT 750 C2 zit een handig accuzuur pakket bij, knoeien is bijna niet mogenlijk 8) zal misschien ergens nog wel goedkoper zijn heb er niet naar gezocht, dus voor wie het nodig heeft er weer een adres erbij.
Een goedkoper adres,
http://www.mototravel.nl

Gr. Caravan
Laatst gewijzigd door Caravan op 29 dec 2007, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Big-Hendrik
Forumgebruikers
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 dec 2006, 13:22

Re: accu

Bericht door Big-Hendrik »

quarter schreef:Hoi, bedenk wel bij het speuren naar een goedkope accu dat de lagere prijs ook meestal inhoud dat hij niet gebruikersklaar is d.w.z. zelf vullen met zuur en een dag laden.
dit kost je als het tegenzit een spijkerbroek vanwege het morsen.
dus met goedkoop ook de prijs van je broek merekenen.

succes quarter
Als je trillerig bent moet je ook niet aan accu's zitten.
Ik heb jaren bij KPN in het onderhoud van de noodstroom accu,s gezeten (d.w.z. het continu bijvullen van de accu's )
Maar een heel enkele keer kwam er een gaatje in mijn broek en deze accu's waren aan de bovenkant open en waren wel ff een stukkie groter dan de accu van een motor.
Dus de spijkerbroek zal bij de meeste van ons wel heel blijven.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Bij sommige accu's zit er geen accupack bij, dus moet je met een grote spuit aan de gang. Het vullen met een minitrechtertje valt ook niet mee want de lucht moet er ook naar buiten, waardoor je altijd zuur knoeit.
Een nieuwe accu altijd een paar uur aan de druppellader zetten voor je er mee gaat rijden. Dit scheelt al 20% van je capaciteit en gaat het " 80% geheugen"van de accu tegen.

Heb van een betrouwbare bron vernomen dat de accu's per 1 januari 2008, tussen de 20 en 30% duurder worden. De reden is omdat de loodprijs op de wereldmarkt is gestegen :shock:
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
john&marjan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 aug 2014, 14:03
Locatie: Hoensbroek

Re: Het wel en wee van een accu.

Bericht door john&marjan »

Wat betreft een goede accu op je fiets kun je heden ten dage kiezen uit een lood accu of een gel accu.

De mogelijkheid om de keuze te maken tussen een lood of een gel accu is ook prijs technisch gezien een punt, een gel accu is meestal 20-30 procent duurder dan een lood accu maar deze gaat dan wel 3-4 jaar langer mee dan een lood accu mits deze goed word onderhouden in de winter aan de druppelader hangen kan geen kwaad de meeste druppelladers zijn geschikt voor gel accu,s.
Daarbij heeft een gel accu een iets hoger koud start vermogen dan een loodaccu van de zelfde waarde.
Het is dus een overweging die je zelf maakt wat je wil, of met zuur rotzooien of een gel accu die plug & play is. (dus direct te gebruiken is geen zuur niet opladen) alleen is het zo dat er voor sommige modellen geen gel accu's te koop zijn of met een langere levertijd.

Voor motoren is mijn keuze Yuasa voor een lood accu en Mobat voor een gel accu met beide merken zeer goede ervaringen.
Onderschat nooit een oude man met een motor

RC-ZUID
John Hilgers

zuid@shadowmc.nl
Plaats reactie