Decibelletjes

Moderators: knutsel, Hillywood

Gebruikersavatar
Andries
Shadow Motorclub leden
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
Locatie: Egchel (L)
Contacteer:

Bericht door Andries »

Ik zou liever een onafhankelijk meetteam willen zien die meet volgens de vastgelegde richtlijnen.

De Politie kan dan een meetdag organiseren zonder verdere consequenties als het geluidsniveau te hoog is maar op elke motor zit nog steeds een kenteken en dat is snel ergens genoteerd.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
Gebruikersavatar
Herrie
Shadow Motorclub leden
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
Contacteer:

Bericht door Herrie »

Andries,

Enerzijds.... kan ik je gevoel volgen...
"een kenteken is snel genoteerd"...
Maar als je spullen in orde zijn, maakt dat niks uit.
Zijn ze dat niet, dan is en blijft het jou risiko.

Wat wel van belang is is dat het een ERKENDE instantie is die een ERKENDE verklaring afgeeft.

Dat wil niet zeggen dat je dan gevrijwaard blijft van vervelende agenten, maar je hebrt dan wel iets in handen waarmee je tijdsverspilling en vergissingen kunt voorkomen.

Anderzijds....
Politie (en justitie) geven zelf aan dat je altijd een afsprak kunt maken om een meting te laten doen, zonder gevolgen.

Ik ruil dit ballonntje graag voor een beter in hoor!

BTW:
Niet 'de politie' organiseert, maar WIJ organiseen dan
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS
Afbeelding
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Schaapje

Bericht door Schaapje »

kijk dit zijn nou leuke discussies op het forum.....als jullie eruit zijn......je kent het emailadres van het secretariaat.....

In het algemeen: Heb je een goed idee? Stuur dan een goed onderbouwd voorstel in aan het secretariaat en dan willen wij hem wel op de agenda zetten.

Suc6 met de discussie, we horen het wel als het zover is :wink:

Groetjes,
Joan
camel747

Bericht door camel747 »

rusky schreef:
markel schreef:Hoe zit dat nou met die db's, ik heb me laten vertellen dat een paar db meer al een groot verschil maakt.
3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.
Het is precies andersom: De decibel schaal is gecorrigeerd naar het menselijk gehoor. Van bijvoorbeeld 100 dB naar 103 dB kost twee keer zoveel energie, en klinkt 3% harder.
EXCALIBUR

Bericht door EXCALIBUR »

Ik heb vorig jaar mijn 1100 laten meten op motoday 2008 in een decibel competition helaas won niet ik kwam helaas maar tot 122,5 db wel vlak achter de uitlaat gemeten :cry:
Gebruikersavatar
Begood
Forumgebruikers
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 dec 2006, 21:08
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Begood »

camel747 schreef:
rusky schreef:
markel schreef:Hoe zit dat nou met die db's, ik heb me laten vertellen dat een paar db meer al een groot verschil maakt.
3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.
Het is precies andersom: De decibel schaal is gecorrigeerd naar het menselijk gehoor. Van bijvoorbeeld 100 dB naar 103 dB kost twee keer zoveel energie, en klinkt 3% harder.
volgens een tabel van de arbo.De wettelijke veilige grens is 80 dB. Op een werkplek mag je zonder gehoorbescherming niet langer dan 8 uur werken met dit geluidsniveau.en wistje dat 3 dB niveaustijging de geluidsenergie verdubbelt, waarbij de veilige blootstelling duur halveert.
dat wil dus zeggen dat als je naast Excaliber zijn bike moet werken je maar 3 minuten hoeft te werken op 1 dag en de rest van de dag je oren tuuten :lol:
*geniet van het moment en besef je geluk*
* alles voor een glimlach *
Gebruikersavatar
Herrie
Shadow Motorclub leden
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
Contacteer:

Bericht door Herrie »

[quote]wistje dat 3 dB niveaustijging de geluidsenergie verdubbelt[/quote
De geluidsenergie...]

Laten we, als we zoiets organiseren ons eerst eens goed in de materie verdiepen. Een, of meerdere, deskundigen die e.e.a. eens uit de doeken doen.
Vervolgens een geijkte meetopstelling, volgens de wettelijke specificaties opstellen.
De metingen conform deze voorschriften uitvoeren
De meetgegevens officieel en erkend laten vastleggen.

Het lijkt me niet onverstandig om dat 'af te dekken' bij justitie, of een andere erkende instantie, zodat daarover achteraf geen geharrewar ontstaat.
Doel is eigelijk om juist die leden die binnen de tolerantie vallen een 'bewijs' in handen te geven waarmee verder onderzoek mogelijk niet meer nodig is.

Het zou nog veel mooier zijn als 'we' ten allen tijde een 'contra-expertise' kunnen aanbieden aan onze leden, nadat ze op grond van een (al dan niet correcte meting) een verbaal aan hun broek hebben gekregen.
Contra-expertise EN een vorm van 'juridische bijstand' dus.

Ik ben benieuwd wie er nu weer gaan 'schieten'
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS
Afbeelding
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Ik denk niet dat justitie zich daarvoor laat lenen, eerder een onafhankelijke keuringinstantie zoals de RDW. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de ene ambtenaar de andere dekt, al mag dit niet mogen 8)

En over eerlijkheid gesproken: het kan natuurlijk voorkomen dat men zonder DBkillers rijdt, een bekeuring aan den broek krijgt en de brommert MET DB killers een contra uit laat voeren :twisted:
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Begood
Forumgebruikers
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 dec 2006, 21:08
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Begood »

de eerste tabel van Te©h lijkt me best wel duidelijk,en volgens mij weten we donders goed wanneer we te hard zijn met onze ploffen.
daar hoeft niemand voor te meten denk ik.

persoonlijk vindt ik dat als je teveel herrie( niet aangesproken worden :lol: ) maakt je niet moet klagen als je een bekeuring krijgt,zelfde geld voor te hard rijden en bellen in de auto,
neemt natuurlijk niet weg dat het klote geld blijft
*geniet van het moment en besef je geluk*
* alles voor een glimlach *
Gebruikersavatar
Herrie
Shadow Motorclub leden
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
Contacteer:

Bericht door Herrie »

Begood,

I agree on that one.
Maar voor die mensen die 'aan de grens' zitten...

Tech,

Dat is aan justitie om te oordelen.
de '2nd opinion' heeft daar niets mee te maken.
Misschien zou er dan een 'tijdslimiet' op moeten staan, bijvoorbeeld onmiddelijk na bekeuren

Zie meer info bij mag-nl
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... scontroles

(Zijn wij als Shadowclub nog geen lid????)
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... oten-clubs
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS
Afbeelding
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
markel

Bericht door markel »

Ik ben dan wel geen lid van de club zelf (tenminste nog niet) maar ik zou wel willen weten waar nou die magische grens ligt en sta er dus volledig voor open om dat door een instantie te laten meten, voor mij zelf weet ik inderdaad ook wel dat de grens is overschreden, holle pijpen op een 1100, maar ik wil een paar decibel killers kopen en dan laten meten.

Het is natuurlijk ook wel humor om al die holle pijpen eens tegen elkaar af te leggen, welke maakt nou de meeste herrie.

Ik hoor het graag als er is besloten of er iets mee gebeurt.

Groeten
Marco
markel

Bericht door markel »

Ik heb gebeld met bureau http://www.geluidmeter.nl/ deze belt mij terug als hij wat meer tijd heeft, deze club verkoopt meetapparatuur voor alle doeleinden, het valt mij namelijk mee wat die dingen kosten.
FF snuffelen op google en je komt apparatuur tegen tot 130 DB voor maar 50 a 60 euro.

Maar zoals ik al zei ik wordt teruggebeld door een gespecialiceerd bureau en dan laat ik meteen ff weten wat ik te horen heb gekregen wat mogelijk is.

Dan kan de club kijken wat ze hier mee kunnen.

Groeten
Marco
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

De "hoeveelheid" DBtjes die een motor mag uitbrullen, ligt aan de cillinderinhoud en bouwjaar. Een 1100 uit 85/86 mag meer herrie, (niet jij Herrie) maken dan een 1100 uit pakweg 92. Daarnaast moeten de dempers gekeurd zijn en moet de DB die de pot kan uitbrullen daar op staan. Zo kan Oom agent met éen glazen oog zien of het street legal is en kan de opmerking 'Ik hoorde je al van verre aankomen" achterwege gelaten worden, zoals mij is overkomen op de Utrechtsestraat in Amersfoort :twisted:
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
markel

Bericht door markel »

Op mijn pijpen staat dus niks aangegeven.

Dus dat met die DB killers dat gaat nie goed komen nie, ????

PS

Jij maakt nogal 's wat mee he Te@h, ik zag de foto's op je profiel, die tussen dat hek, wat gebeurde daar nou ????
Laatst gewijzigd door markel op 16 feb 2009, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

Nu ben ik hier nieuw, en heb geen flauw idee hoe dit bij jullie zit,
maar in ieder geval op mijn oude Yamaha dragstar stond het maximale
legale aantal db's op het typegoedkeurings plaatje op de balhoofd. (nl. 85 db)

Zou het kunnen zijn dat dit bij de shadow ook het geval is, wil natuurlijk
niet zeggen dat dit plaatje op het balhoofd zit bij jullie.
Ik heb me laten vertellen dat het aantal db's wel afhankelijk vanuit welk land de fiets geïmporteerd iets meer kan zijn.

Grtz. Nico
Plaats reactie