Decibelletjes

Moderators: knutsel, Hillywood

Morphius
Forumgebruikers
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 mar 2011, 17:13
Locatie: Dendermonde

Bericht door Morphius »

Ik ben van plan om de dempers uit mijn vt 600 c te halen, heeft iemand enig idee hoeveel db's dit geeft en wat de maximum waarde voor België is?
mad-welshman

Bericht door mad-welshman »

in nederland is het in iedergeval 92 decibel in belgie geen idee....
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

db is afhankelijk van de inhoud van je blok en daaruit voortvloeiend is het aantal db's die hij mag maken.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Remco

reken!! ;-)

Bericht door Remco »

markel schreef:
Rusk


1x1=1
1x80=juist ja 80!!! dus 1xzo hard is t zelfde

3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.[/quote]

Mischien kan je deze eens lenen, en meenemen naar een meeting.
Ik denk dat je de popie jopie van de dag bent.

Laat me ff weten of dat lukt, dan ben ik ook van de partij.[/quote]
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Kan het niet zo zijn dat ergens in de wetgeving staat dat je niet meer DBtjes mag produceren dan bij toelating nieuwe motor?. Maximale DB bij x aantal toeren staat op je orginele uitlaat. Als je daar een demper uit sloopt dan zit je al fout. Het is zelfs zo dat mijn 1100 uit '86, meer DB mag produceren dan mijn 1100 uit '92.
Het is aan de politie van het land, hoe streng daar op gecontroleerd word en wat voor sancties daar voor staan. In het natuurgebeid waar de Duitse politie controleerd, zit je aan een geldboete vast maar mag je ook de orginele dempers er op schroeven. Waar je die op een Zondagmiddag vandaan moet halen zal ze een biet zijn.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Speer

Bericht door Speer »

Wij willen geen risico's meer lopen. Wij rijden regelmatig in Duitsland. De pakkans met een nl plaat is voor de buitenlandse politie een jacht geworden. Onze motoren de vt500 bj 85 en de vt1100 c2 95 zijn terug gebracht naar de originele uitlaten.
de vt500 83 DB en de 1100 86 db.
Met minder geluid meer omgevingsgeluid.
Gebruikersavatar
Andries
Shadow Motorclub leden
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
Locatie: Egchel (L)
Contacteer:

Bericht door Andries »

Hey Huub,

Als je rijgedrag in Duitsland normaal is zul je van de Duitse Politie weinig last hebben.

Zo is in ieder geval de ervaring van diverse leden in "Ons Midden" en genodigden die regelmatig in Duitsland rijden.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
Gebruikersavatar
Del Pantalones
Forumgebruikers
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 jan 2007, 23:21
Locatie: Turbenthal (Schweiz)

Bericht door Del Pantalones »

knutsel schreef:db is afhankelijk van de inhoud van je blok en daaruit voortvloeiend is het aantal db's die hij mag maken.
Bij mijn amerikaanse 1100C2 staat het zelfs op het type plaatje...
Ronald van den Broek



...do whatever you like, but like whatever you do :-)
___________________________________
http://delpantalones.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: juli 2013
Gebruikersavatar
Del Pantalones
Forumgebruikers
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 jan 2007, 23:21
Locatie: Turbenthal (Schweiz)

Bericht door Del Pantalones »

Andries schreef:Hey Huub,

Als je rijgedrag in Duitsland normaal is zul je van de Duitse Politie weinig last hebben.

Zo is in ieder geval de ervaring van diverse leden in "Ons Midden" en genodigden die regelmatig in Duitsland rijden.
Dat is ook wat ik bij het Motorhotel heb gehoord. Daar zeiden ze zelfs dat de politie vooral gebrand is op de buikschuivers. Die rijden EN te hard, en maken daarbij te veel lawaai...
De customs hebben over het algemeen weinig te vrezen...
De uitbater heeft volgens eigen zeggen veel harley rijders over de vloer met aangepaste uitlaten (lees niet meer origineel) en daar is er nog nooit een van aangehouden...
Ronald van den Broek



...do whatever you like, but like whatever you do :-)
___________________________________
http://delpantalones.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: juli 2013
Speer

Bericht door Speer »

Hey Ronald en Andries ik snap, dat de rustige shadow rijder geen groot risico loopt.
Maar bij een simpele verkeers controle zou het zomaar kunnen, dat je de motor kunt laten staan. Zit je toevallig enkele honderde km van huis, dan heb je echt pech. Regel dan maar eens een andere uitlaat of aanhanger.

Wij hebben gekozen om dit risico niet meer te lopen.

Het neemt natuurlijk niet weg, dat een Harley geluidje met een open uitlaat nog steeds een mooi geluid is.
Gebruikersavatar
crazypatje1988
Shadow Motorclub leden
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:58
Locatie: Swalmen

Bericht door crazypatje1988 »

Te©h schreef:Afspraak maken op een politiebureau. kost niets en de gasten hebben er verstand van 8)
Heey Tech mischien handig om te weten

Ik ben al een hele tijd geleden geweest om mijn DB's officieel te laten testen door hun maar dat wouden ze niet doen.
Oom agent vertelde mij dat hun meet apparatuur niet goed genoeg is om alle motoren te testen.
vandaar dat hij zij dat ze er niet aan deden beginnen.

Hij verwees mij door naar het RDW aangezien die dat ook doen als een motor gekeurd word bij importeren etc.
Ik dus mijn Brave burger plicht gedaan en een mail gestuurd met de vraag of ze dat voor mij konde doen,
zodat ik toch braaf door het dorp kon rijden en hun het gecontroleerd hadden.

Antwoord RDW was: dat hun DB-meting alleen deden uitvoeren in combinatie met een complete keuring.
(dus niks vrij blijvends) dus indien niet goed sloop dan maar direct je custom uitlaat er maar weer af.

Mischien handig te weten... :D

Greets Crazypatje1988 8)
You Don't Have 2 Be Crazy 2 Be My Friend,
But it Sure Helps
Gebruikersavatar
Andries
Shadow Motorclub leden
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
Locatie: Egchel (L)
Contacteer:

Bericht door Andries »

Je moet niet altijd alles officieel geregeld willen hebben.

Met open uitlaten zit je over de grens van wat toegelaten is, aanvaard dan ook de consequenties.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
Gebruikersavatar
crazypatje1988
Shadow Motorclub leden
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:58
Locatie: Swalmen

Bericht door crazypatje1988 »

Andries schreef:Je moet niet altijd alles officieel geregeld willen hebben.

Met open uitlaten zit je over de grens van wat toegelaten is, aanvaard dan ook de consequenties.
i know zitten de stilste dempers van V&H in
maar dacht wel handig te weten dat controleren practisch nergens kan.
Behalve dus zelf met een goede decibelmeter
You Don't Have 2 Be Crazy 2 Be My Friend,
But it Sure Helps
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Ze hebben tegenwoordig zeer uitgebreid spul om de DB vast te leggen. En wel zo goed dat sommige motoren niet te meten zijn :twisted: helaas kunnen ze voor een goede meting bij de Shadow alle kabeltjes er zo aan hangen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
hjti
Forumgebruikers
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 jun 2009, 08:05
Locatie: Lelystad

DB

Bericht door hjti »

Vergeet niet, loud pipes save lifes. :lol: :lol: :!:
To Ride or not To Ride, That's the question.
Plaats reactie