Decibelletjes

Moderators: knutsel, Hillywood

Sandervg

Bericht door Sandervg »

Hey!

Ik wil de dempers van mijn VT500c halen, om te luisteren hoe dat klinkt :)

Ik heb vernomen dat het niet slecht is voor mn bike, dus wil het proberen.

Ergens een "howto"?
Gebruikersavatar
hjti
Forumgebruikers
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 jun 2009, 08:05
Locatie: Lelystad

Dempers VT500c eruit halen

Bericht door hjti »

Ik zou niet weten hoe je die dempers kan verwijderen.
In mijn open uitlaten zitten dempers die je er (met enige moeite) uit kan trekken, nadat een schroefje is losgedraaid.
Bij jou is het misschien een vast onderdeel van de uitlaat.
Misschien weet iemand anders op dit forum raad?
To Ride or not To Ride, That's the question.
John

Bericht door John »

Kzou bij die meneer daar boven niet weten waar onze dempertjes van beide motoren liggen :-) Komen er ook niet in ! Over een paar weken naar het mooie AT! De mensen daar de oren van de kop af blazen .Eerst een weekje Augsburg dan trug en drie weken later naar AT!Zouden ook meteen door kunnen rijden(ik heb tijd zat) maar Marianne moet nog werken(voor de hobby)
GR een VUTER:-)
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Sandervg schreef:Hey!

Ik wil de dempers van mijn VT500c halen, om te luisteren hoe dat klinkt :)

Ik heb vernomen dat het niet slecht is voor mn bike, dus wil het proberen.

Ergens een "howto"?
Die howto is zeer simpel maar onherroepelijk. Eenmaal de dempers uit een originele uitlaat kan niet meer ongedaan gemaakt worden.

Meet de achterkant van het eindschot op en koop een gatenboor van de zelfde diameter. Boor het eindschot los en trek deze er uit. De rest komt mee. Klaar. Voor de leuke sloopfilmpjes moet je even joeptoep bezoeken. Staat er vol mee.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
antraxmorphius

Bericht door antraxmorphius »

In Duitsland zouden de decibels gemeten worden in combinatie met het toerental, heb ik me laten wijsmaken. Op mijn VT600 staat geen toerenteller. Kunnen ze dat dan nog controleren of niet? Hoe verloopt zo'n db-meteing eigenlijk?
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Een toerenteller werkt op pulsen. Deze worden gemeten en als je weet dat bij elke puls 1 omwenteling van de krukas plaatst vind heb je een toerental. Dus zo wordt het toerental gemeten. Bij een originele demper staan de gegevens in geslagen hoeveel DB deze maakt bij xx omwentelingen. Als deze informatie niet op de demper staat is dat geen goed gekeurde demper en in Duitsland mag je dan geen meter meer rijden, tot er de originele er weer onder zit. Buiten de fikse boete moet je dan ook nog in een weekend Shadow onderdelen vinden en die er onder schroeven. Dat wordt dus gewoon opladen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
antraxmorphius

Bericht door antraxmorphius »

bij mij zijn het inderdaad de originele uitlaten, wel met kapotte dempers. Maar op mijn 95'er vt600 (canadees) staat standaard geen toerenteller op. Kunnen ze dan nog de DB's meten of niet. En inderdaad er staat op dat ze 80 DB zouden mogen maken. Wat kunnen ze in zo een geval dan doen? Voor zover ik weet is een toerenteller toch niet verplicht hé.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Nee dat is niet verplicht. men zet gewoon klemmetjes op de bougiedraden en deze meet de stroom die er door heen gaat. Werkt bijna net zo als een stroboscoop. Die gegevens worden door een computer gehaald en samen met de geluidsopname komt men bij een uitslag.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Decibelletjes

Bericht door knutsel »

Even gemeten met de. Db meter , stationair 95 db en een béétje gas 125 db. Pppppffff vtx 1800 met 3 inch double d long shots van hard krome
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Drakonis
Forumgebruikers
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jun 2013, 07:01
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Decibelletjes

Bericht door Drakonis »

Ik zit te overwegen om voor mijn Honda Shadow VT1100 C1 ('94) andere uitlaten aan te schaffen.
Echter, komt er over 2 jaar de verplichte APK keuring.
Zelf zie ik mezelf totaal niet technisch aangelegd.

Bloemert Motoren kwam met een set van V&H voor €525 (€575 inclusief installatie) Zie bijlage.
Volgens hen zou het qua geluid erg lijken op wat er in dit filmpje is: http://www.youtube.com/watch?v=NJhdWDn47X4" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het 't waard om alsnog andere uitlaten te doen voor die 2 jaar?
Zullen ze door de keuring heen komen?
Of is het mogelijk (en ook: makkelijk) om voor de keuring de correcte, eigen uitlaten er onder te hangen?
Bijlagen
Dit plaatje kreeg ik erbij toegezonden
Dit plaatje kreeg ik erbij toegezonden
869619463vt1100c.jpg (154.96 KiB) 25401 keer bekeken
PRman regio Noord-Oost
0625068775
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Decibelletjes

Bericht door knutsel »

je kan rustig die uitlaten kopen en eronder zetten, wanneer de keuring er is zet je gewoon de oude er weer even onder.
ik denk dat heeeeel veeeeel mensen dat moeten want er zijn er nog maar weinig die originele uitlaten er onder hebben zitten.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Decibelletjes

Bericht door Red Devil »

Daarom ook nooit de originele verkopen. Ik weet dat het verleidelijk is, om de kosten van de nieuwe te drukken,....maar ze worden straks zeldzaam en niet te betalen.

Ooit komen ze nog eens van pas.
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
Gebruikersavatar
frederikshadow1985
Shadow Motorclub leden
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2013, 19:38
Locatie: flevoland

Re: Decibelletjes

Bericht door frederikshadow1985 »

iedereen weet,geen originale uitlaat meestal teveel herrie.
de motor laten keuren door die blauwen lijk mij nie verstandig.
we rijden vaker ritten en je zal met zn allen een keer op een parkeerplaats moeten stoppen voor een meeting.(landelijke ritten) zal voor de meeste van ons een hele leuke dag worden om niet te vergeten.
vraag me af of ik op het elektra (rijden) forum ben beland. :mrgreen: :roll:

in duitsland gewoon de originele er onderhangen als je het risico niet wil lopen.
maar dat geld volgens mij voor elk land.
2e hands zaken hebben zeker nu nog wel uitlaten liggen,wees er snel bij zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Andries
Shadow Motorclub leden
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
Locatie: Egchel (L)
Contacteer:

Re: Decibelletjes

Bericht door Andries »

Het zijn allemaal leuke verhalen en in de toekomst kijken kunnen we niet.
In de afgelopen 9 jaar, de tijd dat ik motor rijdt, is er regelmatig over een APK gesproken. Deze is er nog steeds niet. Al worden de geluiden wel steeds sterker

Met open uitlaten in het buitenland rijden valt ook allemaal wel mee.
Als je daar niet opvalt in je rijgedrag zullen ze je ook niet lastig vallen.
De verhalen en beelden die hierover de ronde doen slaan meestal op race motoren die veel te hard rijden en open uitlaten hebben.

Advies dus: open uitlaten kopen en monteren, gewoon doen maar wel je originele uitlaten bewaren.
De getoonde uitlaten hebben wel een heel mooi geluid, lekker zwaar maar alleen bij de kraan open. Stationair zijn deze uitlaten heel acceptabel.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
Strope

Re: Decibelletjes

Bericht door Strope »

Vraagje,

Hoewel ik zeer tevreden ben met de looks van de standaard uitlaat van mijn Shadow VT750 ACE, vind ik toch het geluid wat matig.

Iemand een idee hoe ik het geluid wat kan veranderen? Het liefst laat ik deze uitlaat er onder, dus zal ik wat moeten gaan boren etc.

Is dat nou echt slecht voor je motor? Iemand ervaring mee? En wat en waar moet er precies geboord worden?
Plaats reactie