Pagina 4 van 6

Geplaatst: 09 apr 2011, 19:42
door Morphius
Ik ben van plan om de dempers uit mijn vt 600 c te halen, heeft iemand enig idee hoeveel db's dit geeft en wat de maximum waarde voor België is?

Geplaatst: 10 apr 2011, 18:32
door mad-welshman
in nederland is het in iedergeval 92 decibel in belgie geen idee....

Geplaatst: 10 apr 2011, 22:21
door knutsel
db is afhankelijk van de inhoud van je blok en daaruit voortvloeiend is het aantal db's die hij mag maken.

reken!! ;-)

Geplaatst: 28 aug 2011, 08:44
door Remco
markel schreef:
Rusk


1x1=1
1x80=juist ja 80!!! dus 1xzo hard is t zelfde

3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.[/quote]

Mischien kan je deze eens lenen, en meenemen naar een meeting.
Ik denk dat je de popie jopie van de dag bent.

Laat me ff weten of dat lukt, dan ben ik ook van de partij.[/quote]

Geplaatst: 28 aug 2011, 14:04
door Te©h
Kan het niet zo zijn dat ergens in de wetgeving staat dat je niet meer DBtjes mag produceren dan bij toelating nieuwe motor?. Maximale DB bij x aantal toeren staat op je orginele uitlaat. Als je daar een demper uit sloopt dan zit je al fout. Het is zelfs zo dat mijn 1100 uit '86, meer DB mag produceren dan mijn 1100 uit '92.
Het is aan de politie van het land, hoe streng daar op gecontroleerd word en wat voor sancties daar voor staan. In het natuurgebeid waar de Duitse politie controleerd, zit je aan een geldboete vast maar mag je ook de orginele dempers er op schroeven. Waar je die op een Zondagmiddag vandaan moet halen zal ze een biet zijn.

Geplaatst: 28 aug 2011, 21:44
door Speer
Wij willen geen risico's meer lopen. Wij rijden regelmatig in Duitsland. De pakkans met een nl plaat is voor de buitenlandse politie een jacht geworden. Onze motoren de vt500 bj 85 en de vt1100 c2 95 zijn terug gebracht naar de originele uitlaten.
de vt500 83 DB en de 1100 86 db.
Met minder geluid meer omgevingsgeluid.

Geplaatst: 28 aug 2011, 23:17
door Andries
Hey Huub,

Als je rijgedrag in Duitsland normaal is zul je van de Duitse Politie weinig last hebben.

Zo is in ieder geval de ervaring van diverse leden in "Ons Midden" en genodigden die regelmatig in Duitsland rijden.

Geplaatst: 28 aug 2011, 23:43
door Del Pantalones
knutsel schreef:db is afhankelijk van de inhoud van je blok en daaruit voortvloeiend is het aantal db's die hij mag maken.
Bij mijn amerikaanse 1100C2 staat het zelfs op het type plaatje...

Geplaatst: 28 aug 2011, 23:46
door Del Pantalones
Andries schreef:Hey Huub,

Als je rijgedrag in Duitsland normaal is zul je van de Duitse Politie weinig last hebben.

Zo is in ieder geval de ervaring van diverse leden in "Ons Midden" en genodigden die regelmatig in Duitsland rijden.
Dat is ook wat ik bij het Motorhotel heb gehoord. Daar zeiden ze zelfs dat de politie vooral gebrand is op de buikschuivers. Die rijden EN te hard, en maken daarbij te veel lawaai...
De customs hebben over het algemeen weinig te vrezen...
De uitbater heeft volgens eigen zeggen veel harley rijders over de vloer met aangepaste uitlaten (lees niet meer origineel) en daar is er nog nooit een van aangehouden...

Geplaatst: 29 aug 2011, 06:55
door Speer
Hey Ronald en Andries ik snap, dat de rustige shadow rijder geen groot risico loopt.
Maar bij een simpele verkeers controle zou het zomaar kunnen, dat je de motor kunt laten staan. Zit je toevallig enkele honderde km van huis, dan heb je echt pech. Regel dan maar eens een andere uitlaat of aanhanger.

Wij hebben gekozen om dit risico niet meer te lopen.

Het neemt natuurlijk niet weg, dat een Harley geluidje met een open uitlaat nog steeds een mooi geluid is.

Geplaatst: 13 jul 2012, 11:23
door crazypatje1988
Te©h schreef:Afspraak maken op een politiebureau. kost niets en de gasten hebben er verstand van 8)
Heey Tech mischien handig om te weten

Ik ben al een hele tijd geleden geweest om mijn DB's officieel te laten testen door hun maar dat wouden ze niet doen.
Oom agent vertelde mij dat hun meet apparatuur niet goed genoeg is om alle motoren te testen.
vandaar dat hij zij dat ze er niet aan deden beginnen.

Hij verwees mij door naar het RDW aangezien die dat ook doen als een motor gekeurd word bij importeren etc.
Ik dus mijn Brave burger plicht gedaan en een mail gestuurd met de vraag of ze dat voor mij konde doen,
zodat ik toch braaf door het dorp kon rijden en hun het gecontroleerd hadden.

Antwoord RDW was: dat hun DB-meting alleen deden uitvoeren in combinatie met een complete keuring.
(dus niks vrij blijvends) dus indien niet goed sloop dan maar direct je custom uitlaat er maar weer af.

Mischien handig te weten... :D

Greets Crazypatje1988 8)

Geplaatst: 13 jul 2012, 11:28
door Andries
Je moet niet altijd alles officieel geregeld willen hebben.

Met open uitlaten zit je over de grens van wat toegelaten is, aanvaard dan ook de consequenties.

Geplaatst: 13 jul 2012, 11:30
door crazypatje1988
Andries schreef:Je moet niet altijd alles officieel geregeld willen hebben.

Met open uitlaten zit je over de grens van wat toegelaten is, aanvaard dan ook de consequenties.
i know zitten de stilste dempers van V&H in
maar dacht wel handig te weten dat controleren practisch nergens kan.
Behalve dus zelf met een goede decibelmeter

Geplaatst: 13 jul 2012, 15:59
door Te©h
Ze hebben tegenwoordig zeer uitgebreid spul om de DB vast te leggen. En wel zo goed dat sommige motoren niet te meten zijn :twisted: helaas kunnen ze voor een goede meting bij de Shadow alle kabeltjes er zo aan hangen.

DB

Geplaatst: 07 feb 2013, 18:52
door hjti
Vergeet niet, loud pipes save lifes. :lol: :lol: :!: