Nieuw topic voor algemeen onderhoud.

Moderators: knutsel, Hillywood

Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Nieuw topic voor algemeen onderhoud.

Bericht door Te©h »

In de babbelbox komen regelmatig vragen voor die eigelijk hier thuis horen. Voor als je je motor eens flink onderhanden wil nemen, maar je niet weet hoe en wat voor middelen je moet gebruiken.

Om het helemaal duidelijk te maken, mag je hier ALS ENIGE PLAATS OP HET FORUM, foto's plaatsen
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
markel

Bericht door markel »

Asl ik de olie van mijn VT 1100 peil, moet ik dan de peilstok/dop er weer helemaal indraaien of eenmaal uitgedraaid zo peilen ????

En wat voor olie kan ik het beste gebruiken, mijn motor heeft 43000 km gelopen.
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

markel schreef:Asl ik de olie van mijn VT 1100 peil, moet ik dan de peilstok/dop er weer helemaal indraaien of eenmaal uitgedraaid zo peilen ????
Uitnemen, schoonvegen en opnieuw indraaien. Waarna je hem vervolgens
weer uitneemt.
LET WEL OP!!!!!!! ALTIJD PEILEN MET DE MOTOR RECHTOP

Grtz. Nico
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
Gebruikersavatar
ShadowForever
Shadow Motorclub leden
Berichten: 208
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:24
Locatie: Nijmegen ... Motoren:[VT700C 1984/ VT750C2 Spirit 2007]/ NC750X / VTX1300C
Contacteer:

Bericht door ShadowForever »

Weet niet zeker of het voor de 1100 anders is als voor mijn 700, maar bij mij moet ik hem niet opnieuw indraaien om te peilen, dus insteken tot de peilstok op de schroefdraad blijft steken.
Maurice
Verkeersbegeleider nr. 16

Regio biker 2019

"Welkom in ONS Midden"
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

Ik heb voor de zekerheid de handleiding er even op nageslagen voor de 1100, en het zegt als volgt:

Kontroleer dagelijks het peil van de motorolie
alvorens te gaan rijden.
Het oliepeil moet altijd tussen de bovenste ( ) en
onderste ( ) niveaustrepen op de peilstok ( )
liggen.
Start de motor en laat deze een paar minuten
stationair draaien. Kontroleer of het oliedrukindikatielampje
uitgaat. Als het lampje blijft
branden, dient u de motor onmiddellijk af te
zetten.
Zet de motor af en houd de motorfiets recht
overeind op een stevige, horizontale
ondergrond.
Verwijder na een paar minuten de peilstok.
Maak de peilstok schoon en steek deze
opnieuw naar binnen zonder hem vast te
schroeven.
Trek de peilstok naar buiten. Het
oliepeil dient tussen het bovenste en onderste
merkteken op de peilstok te staan.
Verwijder indien nodig de olievuldop ( ) en
vul de voorgeschreven olie (zie blz. ) bij tot
het bovenste niveaustreepje. Vul niet te veel
olie bij.
Steek de peilstok naar binnen en monteer de
olievuldop. Kontroleer op olielekkage.


MOTOROLIE
Kontroleren van het motoroliepeil
Het laten lopen van de motor met
onvoldoende olie kan zware motorbeschadiging
veroorzaken.
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
markel

Bericht door markel »

Daar heb ik wat aan, thanks.
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Het is maar goed dat je je zelf hebt verbeterd, rood duveltje :twisted: Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren. 8)
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Red Devil
Forumgebruikers
Berichten: 283
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:54
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bericht door Red Devil »

Te©h schreef:Het is maar goed dat je je zelf hebt verbeterd, rood duveltje :twisted:
fjuhh,.... :wink:
-Een Harley lekt geen olie, hij markeert zijn plek!
-Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het hier windstil

MIJN SHADOW:
http://www.youtube.com/watch?v=PoOFhG9K ... 89_388.jpg[/img]

Ik leef in mijn eigen wereldje. Gelukkig kennen ze me daar, dus dat is OK.
fsmidt

Bericht door fsmidt »

Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren.
vlgs mij schreef je ergens hier dat je beter met een warme motor kunt meten zodat alle vocht uit je blok is verdwenen.
dus meet je olie tijdens een tochtje.
Gebruikersavatar
Herrie
Shadow Motorclub leden
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
Contacteer:

Bericht door Herrie »

eehhh...

RTFM!!!!

(Read The Fucking Manual)

Mijn manual (Vt 800) zegt...
Motor warm rijden,
5 minuten wachten,
Motor rechtstandig plaatsen (middenbok) op een vlakke ondergrond,
uitdraaien, schoonvegen in de ingang zetten.
NIET schroeven.
'Aflezen',
desnoods bijvullen.

Doe dit met mate en lees telkens af.
Bijvoorbeeld telekens een 'scheut' van 50 of 100 cc.
(een 'flacon' olie heeft maatstreepjes aan de zijkant)
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS
Afbeelding
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Gebruikersavatar
Del Pantalones
Forumgebruikers
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 jan 2007, 23:21
Locatie: Turbenthal (Schweiz)

Bericht door Del Pantalones »

Herrie schreef:eehhh...

RTFM!!!!

(Read The Fucking Manual)

Mijn manual (Vt 800) zegt...
Motor warm rijden,
5 minuten wachten,
Motor rechtstandig plaatsen (middenbok) op een vlakke ondergrond,
uitdraaien, schoonvegen in de ingang zetten.
NIET schroeven.
'Aflezen',
desnoods bijvullen.

Doe dit met mate en lees telkens af.
Bijvoorbeeld telekens een 'scheut' van 50 of 100 cc.
(een 'flacon' olie heeft maatstreepjes aan de zijkant)
Heb jij de Manual gelezen dan van een VT1100??
1- run the angine and allow it to reach normal operating temperatures
2- Stop the engine and allow the machine to sit undisturbed for about 5 minutes
3- Hold the motorcycle level , with the engine off, remove the fillercap and check the oil level. It should be between the maximum and minimum level marks
Dus nix nie in de ingang zetten en niet vastschroeven. Bij de 1100c2 check je het level wel met ingeschroefde peilstok...

Wilde hiermee dus aangeven dat de procedure verschilt per model, Herrie. :wink:

Je weet wat ze zeggen hier in het zuiden...EKDK (eerst kéke, dan kwéke)

Ronald...
Ronald van den Broek



...do whatever you like, but like whatever you do :-)
___________________________________
http://delpantalones.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: juli 2013
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

Als je het peilstok er zo uittrek of draait na het lopen van de motor, zit deze nog helemaal onder de olie zodat er geen goed oliepeil kan worden afgelezen. Gewoon met een koud blok ff dippen. Het laten lopen van de motor is na het wisselen van olie en oliefilter om alle lucht uit het systeem te krijgen. Dit kan dan zomaar een ½ liter schelen. Ook dan is het dop uitdraaien, afvegen, dippen en aflezen.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Bericht door knutsel »

en niet alleen de lucht, het gebeurd regelmatig dat men het oiefilter er koud opschroefd terwijl die ook wel het nodige lust.
eigenlijk moet je daar eerst olie in gooien en dan even laten staan, dan komt er geen olie meer uit omdat deze geabsorbeert wordt door het element in het filter. scheelt toch iets?
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Bericht door Te©h »

fsmidt schreef:
Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren.
vlgs mij schreef je ergens hier dat je beter met een warme motor kunt meten zodat alle vocht uit je blok is verdwenen.
dus meet je olie tijdens een tochtje.
Yep. Maar de olie en het blok is na 5 minuten echt niet op bedrijfstemperatuur. Beter is gewoon met een koud blok meten en in de pause van een rit die nog eens meten nadat je een bak koffie hebt genuttigd. Dan weet je zeker dat al het condens verdwenen is.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
pap
Forumgebruikers
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:03

Re: Nieuw topic voor algemeen onderhoud.

Bericht door pap »

en zo zie je maar weer zelfs olie peilen is niet zo simpel als het lijkt :D
Plaats reactie