Dynamo en regelaar, wat doen die dingen?

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2286
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Dynamo en regelaar, wat doen die dingen?

Bericht door Te©h »

Geplaatst: Wo Sep 16, 2009 7:15 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, ik heb ook de afgelopen dagen een leermomentje gehad.
Zo links en rechts staat al heel wat op het forum, dus ik probeer maar eens een overzichtje te maken. Wellicht handig.

Meet eerst je dynamo eens door.
- met een multimeter meet je de weerstand tussen de gele draden onderling, die moet laag zijn (hooguit een paar ohm) want je meet door een spoel
- hetzelfde doe je van elke gele draad naar massa, moet een open verbinding zijn dus weerstand oneindig (anders maakt de spoel kortsluiting)
- als laatste meet je de wisselspanning op de gele draden bij lopende motor, die moet oplopen van ongeveer 20V stationair naar zo'n 80V bij 5000 toeren.
Als dit allemaal klopt, dan is je dynamo in orde.

De "regelaar" bestaat eigenlijk uit 2 delen, een gelijkrichter en een spanningsregelaar.
De gelijkrichter kun je doormeten met een digitale multimeter (zo een met een display voor weinig bij de bouwmarkt) in diode stand.
- ongeveer 0.6V moet je meten van groen(+) naar geel(-) en van geel(+) naar rood(-). Dit is de doorlaatspanning van de diodes die daar zitten.
- meet je andersom dan geeft de multimeter "off the scale" aan, dus rood(+) naar geel(-) en van geel(+) naar groen(-). In dit geval staan de diodes in sper, dus laten geen stroom door.

Om een en ander te verduidelijken heb ik twee plaatjes in mijn profiel gezet.
http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum/albu ... ic_id=1838
http://www.shadowmc.nl/phpBB_forum/albu ... ic_id=1837

De spanningsregelaar is wat moeilijker apart te meten. Je kunt zoals "pwee" in mijn verhaal al melde 0-20V gelijkspanning aanbieden aan de gele draden, dan mag de uitgang niet hoger komen dan 14.5V.
Volgens mij kun je dit ook met wisselspanning doen, net als uit je dynamo komt, maar wisselspanning is wat moeilijker te maken.
Je kunt natuurlijk ook de gelijkrichter/regelaar aan je dynamo hangen en de motor laten lopen.

Nog even over de prijzen:
een dynamo en een gelijkrichter/regelaar zijn beide redelijk prijzig. Heb net zelf de regelaar voor weinig bij de sloop op de kop getikt (55euro) maar kost nieuw in de winkel toch zo'n 140euro (is wel voor een VT700 uit 1984, maar weet niet of dat veel uitmaakt).
Een dynamo (meestal gaat alleen de stator kapot) is geloof ik nog duurder, en is ook moeilijker te vervangen.
_________________
Maurice
It's never too late to start riding...
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
RobiWan1971

Re: Dynamo en regelaar, wat doen die dingen?

Bericht door RobiWan1971 »

Bovenstaand is een goede verhaal en verduidelijkt wel het e.e.a. voor mij.
Mag ik hierop dan meteen een vraag stellen?
Ik heb in een eerdere post een vraag gesteld over het plots uitvallen van mijn motorfiets, een prachtige Honda Shadow Ace VT750 uit 1998.
In eerste instantie was de hoofdzekering aangesproken, maar het feit dat deze bedankt was heeft uiteraard een oorzaak.

Mijn accu bleek tevens defect. Was net een jaar oud. Zag eruit alsof hij vacuüm was getrokken...
Voordat ik een nieuwe heb geplaatst heb ik gisteren uit voorzorg de aarde en de + gemeten. Wat blijkt...dikke vette sluiting.
Daar was mijn accu niet zo blij mee.

Ik heb wat info ingewonnen en iemand vertelde mij dat de spanningsregelaar een bekende oorzaak van dit probleem kan zijn.
Ik heb deze verwijderd, en idd, de sluiting is daarmee weg. Dat zegt alleen niet zoveel als de stekker los ligt.
Is er een manier om te meten of de spanningsregelaar defect is, zonder hem aan te sluiten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
knutsel
Bestuur
Berichten: 1858
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: Dynamo en regelaar, wat doen die dingen?

Bericht door knutsel »

je kan hem doormeten als je het schema hebt van de stekkers.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Plaats reactie